Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1538 ggr
akvariet
0

Mossgröna tigerbarber

hej har lånat en akvariebok och hittat en väldigt gullig lite stimfisk som heter  Mossgrön Tigerbarb och vill gärna ha två st sånna tsm med mina guppys och malen men jag vet inte, för i boken så stog det att dom gärna naffsar lite på långfenade fiskar… går det inte att ha dom tsm med guppysarna då? åhhh dom är ju så söta…Kyss

tacksam för svar

gickan87
0

Ingget att rekomendera. Tigerbarber är ökända för att de biter på långa fenor så det skulle inte fungera med dina guppysar.

För det andra är tigerbarben en stimfisk och borde därför vara minst 6 stycken.

MVH Erika :)

akvariet
0

doh men nu har jag hittat en ännu vakrare, en Kakaduciklid som var VÄLDIGT vacker men den måste ha eget revir men jag har massa plats för den i mitt akvarie och sen står det att den passar in i mindre akvarier…Skrattande tror ni att jag kan ha den tsm med guppysarna då?

hoppas på bässta svar!

KerstinL
0

Ciklider är ciklider tyvärr och dom flesta är väldigt revirhävdande.. Även om dvärgciklider är små så är dom väldigt måna om sitt revir. Kommer Guppy eller annan fisk nära så jagar dom bort och fenbitning går nog inte att undvika.. sen vill nog Kakaduaciklider ha större än 52 l ..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

akvariet
0

tusan då!Gråter

har ni något tips på någon liten och vacker fisk som fungerar med mina Guppys då?Skrattande

akvariet
0

*Puttar utt lite nu hehe*

Sloj-border
0

du kan ha platy, molly eller svärdbärare .. :) du kan också ha nån sorts tetra (ett stimm) .. men det beror på hur mycket platts du har ;)

villhailler
0

hur är de med Kampfisk

akvariet
0

jag har ett 52 liters, jag är lite intresserad av svärdbärare!

men jag vill ha någon anorlinda liten fisk som är fredlig! något tips?

akvariet
0

#7 jag vet inte… jag vill ha någon anorlunda fisk…Skrattande

BrallarN
0

Kampfisk honor är otroligt fina tycker jag för dom rör sig så vackert i vattnet och är så charmiga

akvariet
0

t.ex bilbukar dom är fina men vet typ ingenting om dessa bara sett en fin bild på dom så vad vet ni om dessa?

Sloj-border
0

mina kampfiskhonor dödar guppysarna! :P

akvariet
0

#12 om dom gör det så vill jag absorlut inte ha några!

Katarina
0

Rödmunstetror!! En jättevacker stimfisk, som bara får starkare färger ju äldre de blir. Till skillnad från t.ex sorgmanteltetran, som tappar mycket av sin färg med tiden. Rödmunstetran är dessutom den fisk som stimmar bäst, de följs åt precis hela tiden.

Ska själv skaffa ett riktigt stort stim när jag får råd (30 st).

Katarina
0

Älskar dessutom tigerbarber, även om jag själv inte kan ha dom tillsammans med mina fiskar pga deras aggressivitet. Det är en rolig fisk som använder alla nivåer av akvariet, och det händer alltid något.

Cappi
0

Hur många Guppy har du i ditt 52 liters?

Det är inte bara simutrymmet som är viktigt utan akvariet ska vara tillräckligt stort för att klara av att ta hand om bajs och matrester utan att vattenkvaliteten blir dålig. Ju mindre akvarium desto svårare är det att hålla bra vattenkvalitet.

Så jag tycker att du nog ska nöja dig med dina guppys. De kommer ju dessutom bara bli fler och fler…..

godisgrisen
0

52l är ett väldigt litet akvarium det är inte många arter som fungerar i ett så litet akvarium. Guppy går bra men även de kräver en bra vattenkvalitet. Personligen tycker jag Guppy är fantastiska fiskar bland mina absoluta favotiter! Om jag var du skulle jag låta akvariet förbli ett guppyakvarium och kanske bara sätta in några äppelsnäckor där för gyppysarna kommer att bli fler! Jag tycker inte att Guppy är fina ihop med andra fiskar de är bara snygga med varandra! Så tycker jag att du ska fortsätta att drömma om roliga fiskarter och planera ihop en fungerande sammansättning och skaffa ett till större akvarium att ha dem i!

Själv har jag ett 63L med Guppy och just nu är det mitt favoritakvarium trots att mina andra båda är mycket större och innehåller mer "spännande arter". Jag hoppas att du förstår att du gett dig in i något mycket beroendeframkallande! Ett akvarium blir ofta snart ett till och ett till och… Just nu har jag bara tre men som mest har det stått sex stycken och puttrat lite varstans i min pyttelilla lägenhet.

akvariet
0

#16 okej det är nog bäst!

#17 okej jag har två akvarium till fast ej beboda… ett akvarium på 57 liter men utan tak och ett pyttelitet på 3 liter som jag SKA ha skräpsnäckor i! hehe… 

ska nog bara ha Guppys som ni sa!Skrattande för dom kommre ju snart få yngel och då blir dom ju fler så.Skrattande tack för allt!