Mina kampfiskyngel!
Hej! Nu har jag äntligen fått en kull att faktist växa i normal takt och storlek för första gången på 4 år och allt tack vare artemian! :D Har tidigare år försökt med att få ynglen att överleva till vuxen ålder men alltid misslyckats… De första två åren så fattade jag inte att man skulle mata med artemia och det tredje året så fick jag aldrig till artemian men nu äntligen så funskar typ allt :) Denna kull med yngel är nu 3 veckor gamla och dom växter fort ;) Så här ser dom ut i daxläget iallafall ^^
Lite oljig yta dock men det tycks inte påvärka dom.

hehe sweet :))

hur många är de? :)

Dom är ca 30st :)

okeyy ;)
Vad kul att det går bra!! Häftiga bilder!! 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Tack :) Jag är jäte glad att dom växer och dom är riktiga hejjare på att käka min artemia ;) Kommer lite fler bilder snart där jag ahr försökt få bild på dom från sidan ;P (vilket inte lyckades så bra dock)

ojjj jäklar vad stor dom har blivit!! :O :D:D:D:D

Japp dom växer som ogräs ;) Jag tror nog det blir vt yngel och troligtvis röda/blåa i färger. Ser så ut på deras fenor iallafall (har inte visat färg än).
Hej Heffaklump!
Kul att du får fiskarna att må bra och växa som ogräs.. hehe
Jag själv håller på med uppfödning av Bettor. Just nu är en kull "Vanliga" kampfiskar igång. Ca 9 dagar gamla yngel.
Annars så ägnar jag mig mest åt Crowntails och Halfmoon´s. Vill du ha tips och trix om dessa fantastiska djur kan du höra av dig.

Jaha, men vad kul :) Skulle gärna vilja ha lite tips om hur man får dom att växa på sig. Dom går bara på artemia nu, men jag vet inte riktigt vad det är jag ska mata dom med när dom har vuxit ifrån det?
Jag får aldrig tag på sånna där torkade mandelblad… Om du vet någonn bra sida eller affär som säljer det så tipsa gärna ^^
Du skrev ju nyss att dom växer bra och det betyder att dom trivs med vattnet och födan. Om du vill prova med att börja mata med dött foder kan du prova fryst artemia eller Cyclops eller söndersmulat flingfoder. Detta kan göras när ynglen är ca 1 månad gamla, eller ca 15-20mm.
Viktigt att komma ihåg är att separera dom minsta ynglen från dom stora, annars så blir dom mat åt dom större.

Okej :) Dom är sen igår 5 veckor gamla sen förseln. Ska nog testa mata dom med lite fryst artemia, men dom värkar helt ointresserade av krossat flingfoder. Dom bara spottar ut det. Just nu så tycker jag dom flesta yngel är i stort sett lika stora, alla värkar också växa så det med utrymmet och brist på mat ha rinte blivit något problem än.
Men hur kännsliga är dom för nytt vatten ny temperatur osv? Är det något särskillt man bör tänka på när man flyttar dom första gången? :)
Temperaturen är jätteviktig, 1-2 graders skillnad kan slå ut hela kullen. Se till att vara noga med temperaturen vid vattenbyten. Byt inte ut allt vatten utan byt ca 30% med nytt vatten. Du bör också vara noga med att akvariet inte utsätts för drag, som förstör deras labyrintorgan.
När du börjar mata med nytt foder som dom tidigare ej ätit, så börja med en kombination av nytt och gammalt.
Jag använder en finmaskad te-sil att flytta ynglen med. Gärna en som bildar en "boll". Alltså 2 halvklot som nyps igen, (akta ynglen). på så sätt stannar mycket vatten kvar i silen och inte skadar ynglen. Fråga farmor om hon inte har en sån..
Mvh Rob

Okej, jag byter ungefär 1 l vatten ca varje dag. Jag brukar inte kolla temperaturen på vattnet :S Vet inte hur jag ska kunna få vattnet till okej temp heller utan att behöva sätta ner en doppvärmare för så lite vatten. Dom har ju överlevt hitills.
Men är dom kännsliga för just det här med att flytta till ett nytt kar med annat vatten och bakteriekultur?
Hej igen Heffa!
Jag Har flyttat en del yngel hit och dit, så jag tror inte att dom är så känsliga, men då har jag gjort den flytten när ynglen är 2-3 månader. Du kan ju även ta med en del av det gamla vattnet, och försiktigt öka med nytt. På så sätt har du kvar samma kultur.
När jag jag fyller på vatten, så brukar jag känna med ett finger. Om tempen är samma eller lite lägre än fingret, så är det perfekt. Då blir det iaf inte för kallt. Så 1 liter fingervarmt vatten till 9 liter..
Vet du vad!!
Igår köpte jag en Jätte-kampfisk som blir upp till 10cm i kroppen.. Vilken bjässe han var. Ska försöka få till några bilder.
//R

Ja va kul :D Jag har en jätte-kampfiskhona här hemma som jag inte alls kan avla på -.- Hon tar bara mycket plats och nu när jag kom hem så hade hon hoppat ner i yngelboxen och käkat upp istortsett alla mina guppyyngel :( Vill bara bli va med henne xP Har inte samvete nog att avlova henne…

#21 Vad tråkigt… hade du bott närmare hade jag gärnat köpt henne av dig :/
Heffa bor du i närheten av Sthlm så kan jag köpa henne och försöka avla på!

Nä tyvärr "/ Bor i sundsvall… Passerar nästan aldrig stockholm heller. Jag skulle kunna ge bort henne eller byta henne mot tex en ct hona ;)
Hanen var jätte fin! :D
Ja, du kan ju försöka lämna henne i fiskaffären, eller kanske byta ut henne mot en CT. Själv sparar jag aldrig mina yngel, utan byter bort dom mot saker hos fiskhandlaren, jag har iofs en CT-hona som jag fött upp själv. Hon är idag 1 år och och är Svart-Blå-Röd.

Okej :) Jag har satt ihop två av mina ct nu, hanen verkar inte alls intresserad av honan utan bara simmar omkring som ingenting 
Om hanen inte visar något intresse av honan, så dela av akvariet med en glasskiva, så han ser henne, men inte kan komma åt henne. Om hans intresse inte visas nu, så byt ut han!
Eller så är det så att honan inte är rombärande. Men vänta och se..
Ska prova ditt förslag med ris som infusorier. (Det har jag aldrig provat förr.) Ska bli spännande att se om det funkar. Parade ihop ett par igår, så nu finns nya ägg i skumboet.
/R

Hehe vad kul :) Rom har dom defenitift :P Hon är nästan helt proppad, kanske måste åka och införskaffa mig en ny hane :P Ska låta dom vara ihop under natten och se om det har hänt något. Han ser ju henne hela tiden, har henne i en yngelbox.
Ok, jag trodde du hade dom ihop.. Men yngelbox är bra som upphetsnings-trix. Har han börjat visat något nytt intresse?
Mina nya ägg kläcktes i morse tror jag, nu finns det ca 200 små yngel som åker upp och ner. Hanen jagar fortfarande fallande yngel och han börjar bli rejält trött nu. I morgon får han flytta till lugnare vatten och vila upp sig. Ynglen lär vara horisontellsimmande imorgon.
Jag införskaffade mig en ny renare igår, den var avsedd för max 6-liters akvarium, men använder den i ett 35liters, -eftersom det inte ska vara för strömt. Funkar asbra!!
Mina andra yngel är nu 10-14 dagar. (Har glömt när dom kläcktes.) Ca 20st verkar ha överlevt. -Tror jag fått någon elak bakterie från någon infusorieodling. Måste nog göra ett vattenbyte, men det är lite tidigt.. Hoppas någon överlever iaf.
/R

Jaha :) Hoppas någon överlever. Jag har satt ihop honan med hanen nu då han hade börjat med ett skummbo imorse när jag vaknade och nu var det ganska stort. Han visar defenitivt intresse av henne och jagar och håller på :P
hehe.. najs.
Då är det bara att sätta igång riset då!

Funderar på om jag kanske ska ta och beställa hem en jätte-kampfiskhane :P Har ju en jätte stor hona som börjar bli lite föör proppad med ägg..
Tyvärr var jag nyss tvungen att avliva en av de nya ct honorna då hon va så fyllt med ägg så hon hade spruckit vid äggledaren "/
Jo! Gör ett försök. Trist för din hona btw. Men hon har det nog bra i fisk-himlen nu. Hade du bott närmare mig hade du kunnat låna min jätte-hane!
Min risodling börjar bli grumlig, -när är den klar tror du? Om kanske 2 dagar typ .. eller???

Ja hehe :P Jag har faktist ingen aning om det här med anfusorier, den enda jag vet är att det bir som en vit dimma (inte som möggel) så ska det troligtvis vara infusorier där :) Jag brukar inte mata mina yngel den första veckan (börjar sedan mata dom direkt med artemia) faktist just för att jag är lite osäker på det här med infusorier. Men ska göra ett försök med den här kullen och se om det går ;) Vet att tricket funkar iaf.
Det finns ett jättebra käk för äggläggare. Det heter Liqui fry Nr 1, fråga efter det i din fiskaffär. Den som heter Liqui fry Nr 2 är för levandefödare som är lite större föda.
http://www.fishfurfeather.com/interpet-liquifry-no-p-2452.html

Okej :) Är det något levande eller är det typ som foder?
Det är små toffeldjur, men funkar utmärkt som yngenföda. Alla man pratar med om Liquifry har bara gott att säga. Rekomenderas av dom flesta fiskhandlare som vet nåt om Kampfisk. Man skulle kunna säga att det är infusorier på burk!! Man bara droppar ner några droppar i akvariet och man gör det 2 ggr om dagen i ca 2 veckor. Sen byter man till större föda typ Liquifry #2.

Okej :P Isåfall så kan jag testa köra det den första veckan och sen övergå till artemia som jag säl tycker är bättre ;)
Det har tyvärr gått skit för ct paret nu -.- Om du läser på inlägget "Det kan inte vara sant.." så förstår du nog o.o Orkar inte rabla upp det här :P

jättefina yngel dö!