Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 4089 ggr
nikost
0

Behöver råd om kampfiskar

Hej!

Jag har nyligen köpt två kampfiskar, en hane och en hona. Dessa placerade jag i ett 54 l, men efter några dagar var honans stjärtfena fransig så jag flyttade henne till ett större akvarium. Går det inte ha en hane tillsammans med honor i ett så litet akvarium eller räcker det att jag köper några fler honor till honom?

Niklas

gickan87
0

Det är olika från hane till hane. Vissa fungerar med 1 hona, vissa fungerar inte ens om han går ihop med 10 honor.

Så om du har plats så skaffa 2-3 honor till och om inte det fungerar så får du nog acceptera att din hane måste bo ensam, eller kanske med några stimfiskar.

MVH Erika :)

heffaklump
0

Jag själv rekomenderar artt absolut inte ha honor tsm med en hane över huvud taget. Hanen blir ortoligt stressad av att hela tiden se honorna och vill ju av instisk uppvakta dom -  bita i fenor och bossa sunt. Honorna kan också ge sig på hanen om dom känner sig modiga och kaxiga nog. Honorna kan ocksp bli ihjäl körda av hanen ständiga uppvaktande.

Så det är inget jag skulle göra, har själv uppfödning av Kampfisk och har mina honor i ett eget kar och hanarna i andra. Den enda gången en hona och hane får vara tillsammans är enbart vid lek.

sussa08
0

Jag håller starkt med heffa hära, inte värt att chansa enligt mig och kampfiskar slåss oavsett om det är honor eller hanar, enda skillnaden med honor är att dom är snabbare än hanar och kan möjligen smita undan ett tag…

Men vill du testa så gör det, inte ens säkert att honorna kommer att fungera ihop om du köper fler så se till att ha en reservplan, tillräckligt många kar till var och en eller omm du ka n lämna tillbaka om det ej fungerar!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

apistogramma
0

det kan vara så att hanen hade lekt med honan och vaktar då sitt bo energiskt och i extrema fall när hanen har lekt kan han slå ihjäl honan… har varit med om sådana fall i odlingeslokalen… även dvärg Gurami har detta betende efter lek… hittat flera honor döda efter lek som vi inte hunnit se att de redan lekt….. Gråter

nikost
0

Tackar för svar! Om jag vill få dem att leka då? Hur går jag tillväga då?

Niklas

Nickel
0

Jag har en hane tillsammans med två honor i ett 54l och det går jättebra. Köpte en ny hona igår, och det gick okså jättebra. Så i mitt funkar det och dom bryr sig inte om varandra. :)

heffaklump
1

Jadu, det finns massor av andra trådar hur ma n ska gå till väga för att få lek. Det är ganska lätt.

Du behöver bara ett kar på minst 20 L (hellst större, ca 50 L då växer de fortare ;) ). Du behöver bara fylla karet så vattennivån blir ca 15 cm. Du kan ta vatten från något kar som redan varit igång ett tag som är fri från sjukdomar och liknande. Du behöver inget grus, det gör det bara svårare för hanen att plocka upp äggen. Du kan lägga i en yngelbox, där du förvarar honan medans hanen har byggt ett relatift bra skummbo. Tempen ska vara på ca 26-27 grader. Mycket viktigt att du har lock så att luften mellan ytan och locket är fuktigt och varmt. Under den tiden då du har hanen och honan tsm så släck ALDRIG lampan till karet.  Mata dom inte heller under den tiden. Du får se till att ha en del gömställen i karet då hanen kommer jaga ihjäl honan annars.

Hanen bygger då skummbo genom att blåsa bubblor på ytan under tex ett flytande blad eller under en mugg. Hanen kommer jaga honan under uppvaktningen och hon kan se hur förstörd ut som hellst i fenor och på kroppen, men jag lovar hon återhämtar sig. leken sker genom att hanen slingrar sin kropp över honan och kramar hårt om henne- som gör att han pressar ut äggen. Honan kommer sedan se livlös ut och flyta på ytan orörlig, men så fort hon hamnar upprätt så kommer hon simma rnormalt igen :) Hanen och hona hjälps sedan åt att plocka upp ägen i skummboet genom att lägga dom i en spec ficka i hjälarna ( det ser ut som dom äter upp äggen) och sen spottar dom upp dom i skummboet. Sedan är det ytterst viktigt att försöka ta ut honan ut karet så fort hon har lagt alla äggen (hon drar sig oftast untan hanen och hans skummbo då). Hanen kommer då ta hand om äggen tills de kläcks (efter ca 1 drygn). När ynglen kan dom inte simma utan då hjälper hanen ynglen upp i skummboet igen. så fort ynglen börjar kunna simma i upprätt form så bör man ta ut hanen (dom har ju inte världens längsta faderkännslor).

Hmm, jag kan ha glömt något nu. Isåfall, fråga ;)

akvariet
0

kan inte så mycket om kampfiskar men en sak vet jag dom slåss om honorna på liv och död asså. men jag håller med heffaklump!!! leken hoss vissa fiskar är vanligen väldigt våldsam men även om honan ser ut att falla sönder så återhämtar on sig snarast genom lite vila.

nikost
0

Vilket härligt svar! Tackar så mkt! Behöver jag ha ngt filter och pump i detta tillfälliga akvarium?

En ytterligare fråga; Käkar kampfiskar sniglar? Jag rensade säkert 5-6 sniglar varje dag i akvariet innan jag satte i en Kampfisk och därefter har jag inte sett en enda…

Niklas

akvariet
0

du bör nog använda en vanligt filter så att vattnet syresätts hela tiden annars får du nog problem med alger m.m någon fin bild på dina fiskar?

jag är inte helt säker men jag tror nog att dom gör det med tanke på att sen du har tagit ut alla sniglar så har du inte hittat en enda til eller?

låt fiskarna få det bästa!!! hehe!!!

sussa08
0

nej nej nej inga filter! Ingenting som nåt kan åka in i!

Det fu kan ha är en luftpump med en syresten (en sån som fördelar bubblorna) för att hålla ytan i rörelse och ha en någorlunda syresättning… Vattenbyten blir då viktiga!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

heffaklump
0

Filter är ett absolot NO NO! Ynglen är super super kännsliga för all stort rörelse i vattnet. Du måste vara riktigt försiktig med vattenbytena också, om vattnet som du häller i är några grader för kallt så kan allihopa dö.

Ett tips. Se till att di bara parar friska och välgödda fiskar. Honan ska vara rund på ägg och hanen ska vara i god form och hälsa. Ett litet knep för att se hanens tuffhet är att sätta en liten spegel framför honom och se om han reagerar fort och spärrar ut gälar osv. Om han inte skulle göra det så är det oftast ett täcken på "feghet" eller at han inte känner sig tuff nog. Instingten kan vara lite fel. Sådana hanar brukar oftast inte bry sig i honorna när dom ser dom utan blir typ kompis med dom ist för att vilja para sig.

Tycker en hane hellre är för aggressiv än för snäll mot en hona, då kan honan lika gärna ge sig på hanen om hon känner sig tuffare än han ;)

Jag brukar iallafall utgå från det när jag letar hanar. Det känns som att jag sitter ocg säger att veka hanar inte kan para sig men det är mer chansen att överhuvud taget få lek på dom. :P

Kanske konstig förklaring men… :P

nikost
0

Han är antagligen en riktig alfahanne eftersom han väldigt ofta simmar med sina utspärrade gälar och ser allmänt tuff ut. Men en ytterligare fråga om lek; Om jag skapar de förutsättning som ni har talat om så hur lång tid ska jag ge hannen innan han börjar bygga sitt bubbelbo? Den stackars honan kan ju inte trivas i ett flytande litet yngelkar särskilt länge?