Hona och hane? - Bild
Ingen?
Ha en bra dag! // Pernilla

ok ser att det är en corydoras av något slag… dessa är svåra att se om det är hanar eller honor i alla fall.. men oftast blir honor större en hanarna… ser bara två? inga fler! dessa brukar gilla att gå i större grupper… minsta antal som rek är 5-6st… hanarna jagar runt honorna i akvariumet och får de att lägga här och där på rutorna sina ägg dessa kan efter några timmar skrapas bort med ett rakblad när de hårdnat sen läggas i en vit hov i akvariumet tills de kläckts… lycka till…. är det aneus vanlig Metallpansarmal????
hmm, hon sa bara att dom behövde en kompis. Jag har planerat att införskaffa fler ändå när jag får pengar för övers till det.
Albino-pansarmal är det. Jag har dom i ett akvarium med bara yngel och Ancistrus så det borde inte vara någon risk att dom blir uppätna, äggen alltså, om det inte är så att dom gör det själva?
När vi fått lek på corydorasmalar så har dom ätit upp en stor del av rommen men jag har hört andra som sagt att deras låter rommen vara så jag tror det är från fisk till fisk.. Honorna blir rundare och större än hanarna men annars så tror jag inte det finns något annat som skiljer könen åt, kanske någon annan vet bättre?? ; p
Det är ju ganska så svårt att veta exakt vilken corydoras det är (om inte butiken vet så klart..) för det är många av dessa arter som är i samma storlek, och albino är ju alla lika så.. misstänker dock att det är corydoras aeneus du har.. ; )
Strömmande kallt vatten (tex stort vattenbyte med kallare vatten som fylls i) triggar ofta pansarmalar till lek.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Hur påverkar det mina ancistrusmalar som jag också vill ska föröka sig? Har läst att de vill ha lite varmare vatten. Min doppvärmare har precis kraschat som det verkar också.
Vad är det som gör att du tror att det är corydoras aeneus?
Hur menas med att man lägger det i en hov, alltså att man hänger hoven på kanten så att nätet hänge rner i vattnet eller? och måste det vara just en vit? Färgen kan väl inte spela någon roll, eller är det masktätheten det handlar om?
Du behöver absolut ingen doppvärmare till dina Ancistrusar! Våra brukar oftast leka efter vattenbyte.
Det som kan hända är att Ancistrusarna äter upp rommen, dom är duktiga romtjyvar..
Anledningen till att jag tror det är mest för att det är den vanligaste albinopansarmalen som säljs.., storleken på bilden ser oxå ut att stämma. Kan oxå vara C paleatus men tror inte det är lika vanligt som aeneus.
Ang håvfärg så menar apistogramma nog masktätheten, det finns även yngelkassar i nät att köpa, dom är lite större än håven och har en (enligt mig) bättre utformning då det är en fyrkant. Då blir det som en botten för ynglen att ligga på när dom kläckts.

Jag har annars vanliga yngelkar i plast att lägga dom i så det kommer nog inte att vara något problem. Vi får se hur det går med rommen och ancistrusarna.
Tack för tipsen! =)

japp tätheten i nätet är det bästa me dessa håvar… tror att det också är lite viktigt med att inte byta vatten om jag förstått rätt när man ofta var hos en odlare han hade dessa håvar med ägg hängade i massor av akvariumen… ansistrus behöver bara en grotta och ett par honor så kommer det ungar i massor… inga problem här att föröka dessa…phu…
lycka till …..
Våra simmade ur yngelkassarna i plast, och dom som inte simmade ur dog, troligtvis pga för lite genomströmning.. : (

Aha, då kanske jag borde skrota den idén då med plastkaren.
apistogram: jag förstod ninte riktigt vad du menade med det där med att inte byta vatten. Jag har svårt att koncentrera mig och läsa och det fanns inga punker i det du skrev så jag hittade inget sammanhang. =(