Växer fiskar hela livet?
Är det myt eller sanning att fiskar växer hela livet?
När man är ute och fiskar i sjö och hav så tänker man ju att de stora fiskarna är äldre och får man en riktigt stor säger man att det en riktig gamling.
Mina tetror (glödband, neon, koppar, svart neon, kilfläck, vinkel m.fl.) har bara vuxit upp till en viss ålder.
Med andra arter som t.e.x. praktbarb, guldbarb m.fl. har jag upplevt det som att de växte under en längre tid iaf. Om det sedan var hela livet är jag lite osäker på. (Beror ju också på om fisken dött av ålder eller annan orsak, och det är ju inte alltid lätt att veta.)
Hade en Scalare på åttiotalet som blev ganska gammal och som tycktes växa hela tiden, framförallt på bredden…
Den hade en partner som däremot stannade i växten, men det kan ju ha berott på att den stora var dominant. (Tror det var 2 hanar om jag inte minns fel.)
Så det kanske beror på art? Eller omgivning? Vissa sorter anpassar ju storleken efter akvariet, till viss del iaf. Eller rättare sagt, kan inte utvecklas helt normalt pga begränsat simutrymme.
Hur det är i hav och sjö vet jag inte. Men som du säger hör man ju historier om gammelgäddor och jag vet med säkerhet att torskar blir galet stora om de får leva länge (vilket de sällan får numer…)