Vad har jag råkat ut för?
Jag är relativt nybliven akvarist (snart tre månader). Det är jätteroligt och fungerade bra tills för sex veckor sedan, då svällde en Platy upp och låg vid ytan och flämtade. Dagen efter låg den död på doppvärmaren. Nåväl lite förluster måste man väl räkna med.
Två veckor senare upptäcker jag vita prickar på mollyns fenor obs fisken är vit och kunde inte se om det satt några på kroppen, studerar övriga fiskar och hittar liknande på en Platy och en Neontetra. Iväg till zoobutiken och köpa punktol dagen efter är prickarna borta på mollyn och platyn.
Neontetran händer inget med, så jag kör med punktol i två och en halv vecka. Under tiden märker jag att en annan Platy simmar konstigt och det visar sig att ena bröstfenan är nästan borta och prickarna på neonen är mera en gråvit hinna på kroppen.
Tillbaka till zoobutiken och nytt medel inhandlas furanol mot bakterier. Jag behandlar fiskarna i ett 5 liters kar för att slippa starta om bakteriekulturen i filtret. I går dog platyn d.v.s en dryg vecka efter behandlingen. Nu är tanken att behandla neonen i fyra dagar men om det inte hjälper ska jag ta bort den? Det tar emot att döda en pigg fisk och smittorisken borde väl inte vara så stor efter så lång tid eller? Har någon en aning vad jag råkat ut för?