Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1952 ggr
OzzysMatte
0

äppelsnäckor, lite frågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår fick jag hem ett gäng bedårande äppelsnäckor. Mina första! Två av de rosa var såpass stora att de genast kunde flytta in i mitt akvarium, men 1 rosa och 2 lila är så små(de lila bara 7mm) så de skulle nog inte klara sig(har bla kampfisk)

Jag har stoppat dom i en sån där transportbox(plastakvarie med färgat plastlock med handtag)

jag byter vatten ett par gånger om dagen med beredningsmedel för att bli av med metallerna, men det blir ändå fort grumligt…. antagligen av maltabletterna och övriga maten de får. Går detta bra?

Bilden är på en av de större rosa. Visst är den vacker <3

LisenN
0

Ja visst är dom bedårande! ;-)

Du ska absolut inte behöva byta vatten flera ggr/dag, en gång, max!

Sen måste du ju vara noga med att plocka bort överbliven mat men några timmar kan det ligga utan att det är någon fara.

Hoppas dom växer snabbt så du kan stoppa dom i det "stora" karet :-)

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

OzzysMatte
0

#1 oki, det är nog kanske maltabletterna som grumlar vattnet. Men iom att det är en liten petbox så finns det ju ingen fiskavföring, flingfoderrester, alger eller så(som det finns i akvariet) så jag var rädd att de inte skulle ha nåt att äta om det inte låg maltabletter i hela tiden. Zuccini ville dom inte ha =)

Funderade på det här med kalk. Funkar det bra att krossa sepiaskal och ha i?Har hört att kalk inte löser upp sig i vatten med PH över 7.6(och jag har högre ph) men om man krossar sepiaskalen så kanske de kan äta det och få i sig kalk på det sättet?

Cappi
0

Om du har pH över 7.6 så behöver du ju inte tillföra mer kalk. Anledningen till att det inte löser upp sig är ju att vattnet redan är mättat.

Pröva att ge dina snäckor mat som inte löser upp sig, t.ex. en halv skalad ärta eller en liten, liten broccolibukett. Den kan du enkelt plocka upp så att den inte förorenar vattnet.

Dock kan jag inte föreställa mig att en Kampfisk skulle klara av att tugga i sig en 7 mm snäcka. Vad har du för andra fiskar i ditt akvarium?

OzzysMatte
0

#3 jag har 1 Kampfisk och 6 glödbandstetror i akvariet. Har inte stoppat i fler fiskar pga att det är så nyuppstartat nån vecka sedan bara.

tack för tipsen :)

OzzysMatte
0

har en fråga till, vet att snäckorna ska vara ruggigt bra på att städa, men tycker ni inte att de skitar ner en hel del också?? Jag har svart sand i mitt akvarium och efter att snäckorna bara bott där i lite mer än ett dygn så är det fullt med bajs efter dom typ överalltObestämd