Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 2585 ggr
ceiling8
0

Knepig kampfiskhona

Köpte en Kampfisk hona i torsdags till min hane för ville kolla om man kanske kunde få yngel. Men honan är helt vettskrämd för hanen! Och han är inte elak mot henne, han bara "spänner sig" och visar upp sig för henne men hon bara simmar iväg från honom och gömmer sig..Nån som vet hur man kan göra för och få henne mer "intresserad"?

fellfrosch
0

Sätt henne i en annan glasbehållare inuti så kanske hon vänjer sig lite bättre och de kan se varandra (:

heffaklump
0

Det är helt normalt, men om han inte hunnit bygga ett skummbo än så gör som #1 säger och lägg henne i någon glasbehållare ;) Det ingår i uppvakningen och hanen vill vell visa vem som är boss också. Honan kommer tillslut bli lek villig och då kommer hon typ fälla in fenorna och vaja jätte mkt på kroppen när hanen kommer och sen kommer och börja förlja efter honom in under skummoet, även då kan hanen jaga iväg henne men hon kommer försöka igen och tillslut kommer dom para sig ^^

Jag kan ju också säga att när dom väl börjar lägga para sig så KAN honan ibland simma äíväg och då kan hanen jaga henne ett tag, men hon kommer komma tillbaka det lovar jag iallafall om det inte har gått så lång tid av själva leken då hon kanske inte ahr lagt alla ägg ;) Men om hon är borta i kanske 5 min och se hyffsat smal ut så kan du ta bort henne för då har hon slut på ägg :)

Hopaps du förstoga allt jag skrev nu o.o

Lycka till!

Sloj-border
0

asså hur vet man att honan är med ägg? :P är det bara visa henne för hanen så han bygger skumbo och sen sätta i henne eller? :)

fellfrosch
0

Vad jag vet så bär honom alltid runt på ägg :)

Sloj-border
0

okej :) är det nån som vet helt säkert? :P så man inte gör fel xP

tack för svaret !:)

sussa08
0

Är hon tillräckligt stor så gör hon det, har hon lek-dräkt?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Sloj-border
0

hur ser lek-dräckten ut? :P

så här ser min kampishona ut (bilden är väldigt suddig för jag tog den med webbcameran :P )

ceiling8
0

Haha, min hona ser typ exakt likadan ut som din #7:P

Sloj-border
0

#8 hihi jaha ^^

sussa08
0

Randig på bredden blir honan när hon har lekdräkt.. Kan inte se bilden :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Sloj-border
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag lägger upp en ny bild från mobilen :P fasst den är också suddig för hon vägrar stå still x))

Sloj-border
0

nån som vet om min hona är lekdräcktig? :)

sussa08
0

ej lekdräkt, ränderna är åt andra hållet då

Sloj-border
0

okej ;) så när hon får ränder åt andra hållet ska jag visa henne för hanen eller ? :)

sussa08
0

njä, hon får dom när hon ser hanen XD

Sloj-border
0

haha okej xDD jag är liiite tröög! xDD haha ^^

tack så jätte mycket för hjälpen! :)

när tror ni jag kan visa honan för hanen då? :)

sussa08
0

När du är redo :P hehe!

Om du kollar på http://bettasplendens.blogg.se så har vi en bild på en hona med lekdräkt!

Tycker du att hon är i bra storlek så visa dom fr varandra… Om hon är rädd så sätt na i en plast/glasbehållare i lekkaret :)

Sloj-border
0

okej :D tack än en gång för dina hjälpsamma svar! :DDD