Mobbad till döds
Hej.
Är det någon som har haft dvärg guramis ihop med pakistanbotior ?
På fiskaffären sa de att det skulle inte vara några problem att ha dessa ihop
men dessa j***a
botior mobbade denna arme sate till döds 
de bet honom på hela kroppen så han hade stora sår överallt 
Jag kommer inte att köpa en foderflinga ens av denna affär någon mer gång.
Men nu ska de ur akvariet jag skiter i att jag får sniglar jag får handplocka de så gott det går
har pratat med en annan fiskaffär och han kunde ta emot dem
Sedan ska nya guramis inköpas för jag tycker att de är så väldigt fina och kloka, hanen jag hade han åt ur min näve
det är konstigt att man kan bli så fäst vid en fiskusling.
Men det är tur att det finns nya, hoppas att jag får tag i någon med samma personlighet på ett ungefär.
Rostfalgen
Oj, vad dumma dom i affären var som sa så till dig om fisken.
Men vad jag vet så ska det gå bra ihop. Rätta mig om jag har fel.

Svar till innlägg 1
Jag satt själv och tittade på botiorna när han mobbade guramin.
Det kan bara vara botiorna tror knappast att det är otocinqulus jag har eller kardinaltetrorna.
#2 Jag sa inte att det inte var botiorna 

Sorry jag fattade det som så 
Ja, du gör iaf. rätt i att inte gå tillbaka dit. Om dom ger dig fel information så försöker dom bara få sin fisk såld.

Självklart är det bara
som gäller där
Hur stort akvarium har du?
Praktbotian är en stor fisk som blir 30 cm och som behöver minst 250 liter. Dvärggurami blir 8 cm och klarar sig med 60 liter. där har du nog förklaringen. även om dina botior inte är så stora än. Har du ett för litet akvarium så har nog dina praktbotior blivit stressade av det och då gett sig på guramin.
Jag håller med om at det var dåligt av affären att rekommendera den blandningen, MEN man kommer aldrig ifrån att man måste kolla upp själv också. Man får googla först och läsa på om olika arter, och vad de behöver för att må bra.
Snäckor får man alltid,det kommer man i stort sett aldrig undan, men har man invasion så har man matat för mycket.

Wrong fish! Rostfalgen har inte en Praktbotia utan en pakistanbotia. Pakistanbotian blir bara en ca 13cm och inte upp mot 30cm. Pakistanen är också mer agressiv.
Dock kan ju mer gömställen eller likninde vara bra!

Jag har ett 54 liters
du säjer att de kan bli upp till 30 cm åt mig sa de att de blir 10-15 cm. långa, nu är mina ca.12 cm.
Då talade de ej sanning där heller
är du verkligen säker på att de kan bli upp till 30 cm. ?
jag vet att akvariet är för litet men jag köpte 2 st. för att få bort alla snäckor ville ej stoppa i något medel för att få bort dem.
Men nu ska de bort för evigt
så att jag får lite lungn och ro i akvariet och köpa lite nya dvärg guramisar.

Såg ej att inlägg 8 beskrev praktbotia

Svar till inlägg 9
Du säjer att pakistanbotia är mer agressiv än praktbotia
då undrar jag en annan sak är pakistanbotian den mest agressiva av alla botior ?
Och gömställen har de j*****na gott om de har en rot som de bruka gömma sig under samt en sten som de bruka gräva ner sig under men det hjälpte tydligen inte de måste mobba ihjäl min stackars dvärg gurami

Sitter och retar upp mig så på dessa j***a pakistanare så mycket nu så jag tror att jag tar och fiskar upp dem bums och spolar ner de långsamt i muggen
så får jag en liten hämd i alla fall 
Tja, fiskarna har knappast gjort det för att jävlas med dig, de följer sin natur. Dessutom är det olagligt att avliva fiskar genom att spola ner dem i avloppet. De går en ytterst plågsam död till mötes.
#9 Helt rätt, jag läste fel på arten av botia, jag borde läst noggrannare. Men inte desto mindre måste man läsa på ordentligt. Pakistanbotia ska ha minst 100 liter, så de behöver det dubbla mot vad du har.
Bli arg på personalen i affären som inte gav dig korrekta upplysningar, men som sagt, man MÅSTE läsa på ordentligt om fiskar man vill ha i sitt akvarium, annars blir det lätt så här tokigt. Man får inte glömma att man tar på sig ett stort ansvar när man väljer att ta hand om andra levande varelser, vare sig det är en stor häst eller en liten fisk.
Du kan nog utgå ifrån att de har varit stressade eftersom de gömställen de haft inte räckt för att få dem lugna. Att tro att de har "mobbat" andra fiskar är lite fånigt, det är bara människor som ägnar sig åt såna dumheter. Lämna dem du till den andra affären, och läs på om du väljer att skaffa nya fiskar, så kommer du få glädje av ditt akvarium istället för att bli så här arg och ledsen.

Du har rätt cappi det är till en del även mitt fel men man ska ju kunna lita på de på en zoologisk affär
jasså det är olagligt att spola ner fisk i muggen det visste jag ej inte för att jag tänker göra det
och du skrev att de går en ytterst plågsam död till mötes om man spolar mer dem, då kan de få känna hur min lilla guramihanne hade det till sitt bittra slut 
Tyvärr så är det så att personalen i många zooaffärer till stor del är okunniga och mest inriktade på att sälja. Och det är klart, de ska ju leva på det, och de säljer ju för det mesta många olika slags djur, men för det ska man ju kunna kräva någon sorts moral av dem. Tyvärr så är det ju mycket trial-and-error att hitta rätt butik.
När jag skriver att man ska läsa på innan man köper, så är det ju inte för att hacka på dig, men det tror jag att du har förstått förstås, utan mer för att det ska ju vara roligt och glädjande att ha djur, och en sån här tråd läses av många andra.
Det är bra tycker jag att du skriver som du gör, för det är många som lär sig av andras misstag, det har vi väl alla gjort mer eller mindre. Det är en av de allra bästa sakerna med en sån här sida. Man lär sig av varandra.
Till sist vill jag bara säga att jag förstår att du är ledsen för din Gurami, många fiskar blir så personliga och man älskar dem högt och rent. Det tror förstås inte folk som inte har akvarier själva, men vi andra vet ju precis hur det är.
Så lycka till med dina nya guramis, hoppas de blir till lika stor glädje!!

Förstår att du inte menar att hacka på mig det har jag aldrig trott heller.
Och vet du en annan sak jag var på denna zoologiska affär och frågade efter en praktikplats men jag fick till svar att det gick verkligen inte, för här måste man ha gått ja vad hette linjen nu hon sa, jag tror att det var någon jordbruksteknisk utbildning av något slag.
Då förväntas man att alla på denna butik har gått där linjen men tydligen gäller det inte alla ( väldigt konstigt ) men det är väl för att man är kille och denna syssla är tydligen bara avsatt för tjejer tråkigt nog.
Det är väl som att komma in i en blommbutik och fråga efter en praktikplats 
#15 Det är aldrig ok att plåga till exempel fiskar för att dom ska få igen för något dom gjort. Hoppas verkligen att du inte gör så och förstår inte den inställningen. Det är djurplågeri helt enkelt och det vill du väl inte utsätta något djur för? Även om dom nu råkat stressa och döda andra fiskar

Du måste väl förstå att jag skojjar
Ok. Sorry