Zebra ciklid yngel!! Fråga..
Hej!
Min ena Zebra ciklid har varit konstig ett tag och väldigt väldigt agressiv nu såg jag varför.. =) Idag var mamma och pappa fisk ute och rastade ca. 20 små söööööta yngel!
Men nu till frågan. Hur gör jag för att få dom att klara sig, iallafall några av dom.. Ska dom matas med något speciellt? Hur ska dom små få tag i maten? Fixar mamma fisk detta själv?
Du behöver inte göra så mycket för att dom ska överleva. Det sköter föräldrarna galant! Du kan mata dem med artemia som du köper i liten flaska (fråga i din djuraffär) för ca 30 kr. Droppa i lite i vattnet varje dag så växer ynglena snabbare också.
Vad jag har hört hjälper föräldrarna till med att mata ynglena. Dom tar en munfull vatten från ett hörn av karet och simmar bort till ynglena och släpper ut vattnet där.
Om du är orolig för att ynglena inte kommer klara sig kan du kanske ta ca 3-5 st och lägga i en yngelkasse eller i ett annat akvarium.
Dock är det så himmla intressant att se ciklidernas yngelvård.
Lycka till med de små liven.
Det är jätte mysigt att sitta och titta på mamma, pappa fisk och ynglen. =) Dom är dock lite agressiva mot de andra fiskarna som måste hålla sig på sin kant.
Jag låter fiskarna vara kvar i karet och hoppas mamma fisk klarar allt själv, ser så ut. Kan ändå inte behålla ca 20 zebra ciklider till.. det kommer inte få plats.
Zebrorna är jätteduktiga på att klara sina yngel, även om dom går i riktigt tuffa förhållanden.
Mina gick med b.l.a Arrowna, Redtail plus andra ciklider och svårigheten blev tillslut att inte lyckas få fler yngel 
Grattis till odlingen.
Per/Haninge
Per/Haninge
Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.
När jag hade zebror fick dom en kull i veckan, dock hade jag en pictusmal som var där och hjälpe till att rensa karet på yngel. Dom som överlevde, överlevde och dom som dog, dom dog.
Men det var jätte kul att studera dom och deras yngel vård. Det är verkligen en undebar fisk, dock väldigt aggressiv då dom tillslut dödade min pictusmal som var 2 gr större än dom själva.
Vad har du för fisk mer i karet?
Jag har ett "no no" kar.. Alla har sagt åt mig att det inte kommer funka. Men jag vet inte vad jag ska göra av dom annars så dom får bo ihop och det har funkat bra hela tiden, bara nu mamma fisk är lite agressiv och jagar dom andra.
Jag har 5 Malawis "golden" Sen har jag 3 sorgmantel tetror, 2 vanliga malar (anticistus eller hur det stavas) Sen 4 zebra ciklider + 20-tal yngel..
Per/Haninge
Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.
#6 Ja det finns sååå mycket fin fisk. =) Hade jag haft plats med fler kar hade jag haft massor med mer arter 
#5 Ja, det var ju en salig-härlig blandning. Men sålänge det fungerar så gör det ju ingen skada.
#6 Ja, hemma hos mig har det passerat en hel del också.