SyreSten frågor!?:O
Hej , jag envisas om att det är fel , att det inte ger syre, att den är inte bra kan man rekommendera den eller inte?
Syresten är väl bra om man vill ha rörelse på ytan, annars tar de ur mer luft ur vattnet än den tillsätter :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

OKEJ , ja jag vill ha ett bra akvarium , men min mamma tjatar om att , jo vi ska ha hela tiden och jag säger att det inte kommer hjälpa
Skaffa laburintfiskar ist om ni inte vill ha en pump ;)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Laburintfiskar vad hjälper det om jag får fråga, jo vi har pump ,..
Labyrintfiskar vill ha stillastående vatten
Vad är det för pump ni har?

Mvh Stephanie 

Bubblorna från en syresten drar ur koldoxid ur vattnet som växterna behöver. Det är allra mest en dekoration, undantaget små yngelkar, eftersom de inte orkar röra runt vattnet särskilt bra.
Är det vattenkvaliten din mamma är ute efter att förbättra så är ett bra filter ett måste. Där finns det filtermaterial som det finns nedbrytningsbakterier i. Filtret sätter också fart på vattnet så att det syresätts ordentligt och smutsen kommer in i filtret.
Idealiskt är att rikta strömmen från filtret mot ytan så att det blir en krusning på vattenytan, då syrsätts vattnet effektivt.
Labyrintfiskar, t ex Gurami, kan hämta viss mängd syre ur luften men behöver ett bra vatten i alla fall. Att det sen inte ska vara strömt betyder inte att det inte får vara rörelse på det.
Om din mamma hade akvarium som ung, så hade hon nog ett luftpump-drivet filter. Det var en plastlåda med filtervadd i, som stod på botten av akvariet. Från luftpumpen utanför gick en genomskinlig slang ner i burken, och från locket gick då en ström av bubblor upp mot ytan.
Att ha ett sådant filter i dag är ungefär som att ha startvev på bilen, det finns betydligt effektivare grejer!!
hehe oj jag tog för givet att man trodde att syresten tillförde syre i vattnet XD
Nix, bubblorna är alldeles för stora för att ett gasutbyte ska ske.
Vill man ha en bublande dekoration så kan man ju använda en pump, men då får man inte köpa alltför krävande växter, för då blir man lätt besviken.
Ja jo jag vet, men jag menade att jag svarade TS som jag gjorde för jag trodde att h*n ville tillföra syre i vattnet XD