Praktbotia
Hejsan!
Jag tänkte bara höra om det är någon här som har haft problem med Praktbotior.
Jag har 4 st och dom har tagit död på våra guldfiskar. Dom har tagit en nästintill varannan dag.
Är det vanligt? Vad kan man göra?
Jättetråkigt.
Hoppas på svar!
MvH Helene
Ja, jag har haft lite problem med mina. De plockar mina stackars Corydoras en efter en.
Vi testade att plocka bort våra Praktbotior en gång då vi tyckte det var konstigt att våra corys bara försvann. Mycket riktigt försvann det inte en enda cory så länge praktbotiorna inte fanns i karet.
Men nu har vi släppt över praktbotiorna igen för att de behövs i det karet och då försvinner mina corysar igen..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
vad skumt, äter dom yngel med tror ni?
Jag har "pysslat" med PB:ier ganska många år nu och har/haft dom tillsammans med många olika typer av fisk.
Det enda jag varit med om är att en botia som var 22cm tog neoner men det var inte speciellt konstigt.
Att dom skulle ta Guldfiskar och Corydoras låter i mina öron väldigt konstigt.
Just nu har jag en grupp botier på 13st och är mellan 10 och 20cm.
Dom går med Corydoras, zebrafiskar, Kejsartetror, Och en massa annan "småfisk" utan att överhuvudtaget visa några tilltag så som att attackera fisk.
Förutom neonerna som var så mycket mindre så har jag under säkert 20år aldrig varit med om detta.
Säger inte att ni har fel men kan det vara något annat?
( Praktbotier som går ensamma eller i enstaka par KAN bete' sig underligt då det är en utpräglad stimfisk )
Per/Haninge
Per/Haninge
Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.
jag har åsså alltis haft botior och aldrig haft problem med dom, hur vänligt sinnade som helst till andra fiskar..
så det va därför jag åsså tyckte det va skumt
men e du säker på att det är botiorna som tagit dom? så dom inte bara har liksom "dött" om du inte har andra fiskar
Vi har suttit och kollat på våra botior vid tex. matning och då är de väldigt elaka mot resterande fiskar. Dock kan jag säga att jag aldrig sett detta betende hos några botior tidigare, då jag haft några under åren..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Mina praktbotior är väldigt snälla också, dem rör inte övriga fiskar, däremot kan tigerbotiorna vara lite griniga ibland men har en kattfisk som håller ordning o reda på alla i akvariet.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Har hört ett par som har haft problem med sina PB:s när dom varit tillsammans. Dom såg inget konstigt på dagen med på natten jagade PB:n slöjsjärten tills sljöstjärtarna senare dog.
Ja vi har också sett hur dom har varit efter guldfiskarna.
Tråkigt. Jag vill ju ha både gulfisk o Praktbotia.