Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1012 ggr
sammeth
0

Akvarium planering

Ska flytta våran Kampfisk hanne till det stora akvarium som bara ska innehålla småfisk. Undrar nu vilka fiskar den kan vara med? Det är just nu 5st blodfenstetror där och två kamphonor. Jag funderar på att köpa pansarmalar, neontetror och tre sorter till. Vad jag har läst tycker Kampfisk hannar inte om andra storfenade fiskar men funkar dom med färglada som tetror?
Det är lite över 100 liter.

Håller just nu också på att planera balkongen. Ska ta bort allt som jag har där och fixa en grönmatta till golvet, litet bord med stolar, och en massa ätbara växter så katten inte tuggar i sig något olämpligt. Funderar också på göra en liten damm som kommer att vara 90cm lång, 60cm hög och 50cm bred och jag tror om mina beräkningar inte är helt fel blir det 270liter. Jag ska ha mina guldisar där.
Gärna lite tips på växter i dammen. Vågar man ha flytväxter?

sammeth
0

Kan man ha guppys med Kampfisk?
Tänkte också på killi och neontetror eller kardinal och pansarmal.

sammeth
0

Funderar på om en mal till guldiskarna. Vilken passar dom?

Electron
0

Tänk på att en kamphane kan missta en vuxen guppyhane för en potentiell konkurent, och vi alla vet ju att 2 kamphanar i ett och samma akvarium är förenat med döden!

Kampfisken kan alltså tro att guppyhanen är en annan kamphane… vilket resulterar i slagsmål!

sammeth
0

#3 ok då skippar jag guppysar.

sussa08
0

killi vill inte ha stort, de blir strssade :(

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

dirdib
0

#1 och #3

mycket beror på både kampfisken och guppyhane. Jag har två guppyhanar med min kampfiskhane och ingen slagsmål.

Cappi
0

Tänkte du ha malen i balkongdammen?

Det tror jag blir för kallt om nätterna, eller alldeles för dyrt om du sätter i värme (elräkningen)

sussa08
0

Jag har kampfik och guppys i samma kar, går bra då guppyna är snabbare samt fler än kamphanen :P

Beror ju självklart på hur stort man har, hur bra gömställen mm

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Cappi
0

g tycker att en stor del av nöjet med akvarium är just att planera och sen se vad som funkar. I allmänhet så blir det bättre då, än att impulsköpa något i zooaffären.

Sen får man skynda långsamt,  ta en art i  taget och se om den passar in, innan man köper något nytt. det blir så lätt att man får ta till paniklösningar annars, och det är verkigen trist.

Hellre än många arter så gillar jag att satsa på fler individer av varje art, särskilt förstås av stimfiskar som tetror.