Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 2131 ggr
[Hamster95]
0

Enormt väldigt AKUT!

Hej! Behöver akut hjälp. Jag har som jag berättat förut ett akvarium med slöjstjärtar, guldbarber och en Guppy. Nu har guldbarberna börjat käka på den ena slöjstjärtens fenor, i morse hade en guldbarb en bit av fenorna i munnen. Hon har jätteont och kan inte simma, blöder lite. Vill nu sätta henne i en hink med ett extra filter så hon kan pigga på sig lite. Har  två filter men bara en doppvärmare. Har nu en fråga, behöver slöjstjärtar doppvärmare?, har hört att det är kallvattensfiskar nämligen. Detta är bara en permanent lösning tills hennes fenor växt ut igen. Har behaglig temperatur i hemmet och i zooaffärerna har de inga doppvärmare till deras fiskar utan bara filter.  Hon försöker simma och gör det ibland men med smärta.

Avliva är inte aktuellt då jag tror att hon kan med rätt rehabiltitering kan bli bra. Söker svar väldigt fort.

Stephanie
0

Om du behöver doppvärmare eller inte lär väl bero på hur varmt vattnet blir utan? Mät temperaturen, och kolla så att det inte är för kallt.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
0

Kollade på artbeskrivningen på Zoopet, och där stod det att de ska ha 20-25 grader i vattnet. Så om det är mellan det, lär du inte behöva någon doppvärmare.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Cappi
0

Hur stor är slöjstjärten?

Du får nog vara beredd att sköta din hink exemplariskt, eftersom slöjstjärtar smutsar ner väldigt mycket. Kan du inte skaffa en stor Flaj-back från IKEA,de kostar inte många tior. Du behöver nog ingen doppvärmare om du inte ställer hinken/backen kallt.

Men sen måste du förstås också ordna en mer permanent lösning, eftersom barberna kommer att ge sig på slöjstjärten igen när du stoppar tillbaks den.

det låter inte heller så bra med bara en Guppy, det är en stimfisk. Dessutom komme slöjstjärtarna ge sig på den när de blir lagom stora.

Hur stort akvarium har du?

Chlngr
0

Hur många guldbarber har du? och hur stort akvarium?

[Hamster95]
0

Den är ganska stor. En 10L hink är det enda jag i nuläget har och jag har ingen möjlighet att åka till IKEA nu men det kan jag ev. göra på onsdag. Jag är hemma om dagarna och är beredd på att sköta hinken väl bara min prinsessa blir bra. Hur märker jag om hon fryser?, på nätterna kan inte vattnet bli kallare då? jag har isf. täckglas från ett gammalt akvarium ( trasigt). Guppyn klarar inte honor (hane) utan han jagar ihjäl dem så han har varit ensam av sin art sen i julas och trivs väldigt bra med det. Men hur ska jag inreda i hinken?, har inga mer växter men har stoppat i grus och har även lite snäckor och stenar å så som hon kan få pyssla med. Med Flajback menar du de här färgade sakerna?, jag har en sån nämligen som jag har Tottes saker i men det går ju å byta så att jag har sakerna i hinken. Jag har 5 guldbarber, akvariet är på 65 liter.

[Hamster95]
0

Jag har nu flyttat henne till en blå back där jag inrett med grus, några fina stenar och en del av en jättesnäcka. Ni skulle se henne,  hon simmar omkring och letar efter mat och är världens lyckligaste fisk. Hon var jätterädd i början och låg på botten av ren rädsla för guldbarberna. Nu är hon så himla lycklig att jag aldrig kommer ha hjärta att låta henne bo i akvariumet mer. Ska börja leta efter ett billigt akvarium åt henne, Nemo och kanske ett gäng snäckor och inreda med lite växter.Nu  bor hon dock ensam för att jag inte vill att Nemo stressar upp henne men sen får de flytta ihop. Ger de sig på min guppyhanne så får han också flytta till en egen låda. Jag har funnit orsaken till hennes udda beteende de senaste veckorna. Men plastlåda funkar utmärkt som akvarium så det kommer jag fortsätta använda till yngel och sjuka fiskar . Tror hon dessutom mår bättre på en mindre yta.

EddaM
0

Barber är en art som ofta äter upp fenor på andra fiskar. Har själv haft tiger barber o det gick inte att ha snälla fiskar ihop med dem.

Tycker att butikerna som säljer barber borde fråga om de har fiskar med långa fenor hemma innnan de säljer dem.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Lovizaa
0

Är mollys och Svärdbärare fenbitare? Obestämd

Electron
0

Jag hade tigerbarber tillsammans med en Scalare när jag var 10 år… eller… hade en stund iallafall!  Rynkar på näsan

[Hamster95]
0

Jahapp, nu har de käkat på guppyn också så han fick också flytta ner till plastlådan. Satte även ner andra slöjstjärten i den för säkerhetens skull så nu ser fördelningen ut såhär.

I stora 65 L akvariumet bor: Anci och Ruben ( ancistrusar), 5 guldbarber och ålen Joakim.

I den lilla 20 L plastlådan bor nu: Lillemor och Nemo ( slöjstjärtar) och guppyhannen Alex. Guppysarna och slöjstjärtarna är snälla fiskar så det borde funka.

Lovizaa
0

Jag vet inte hur stora barber är (har för mig dom är små), men är det inte bättre att ha barberna i lådan och slöjstjärtarna och guppyn i akvariumet?

Electron
0

Jag vart så arg på mina för dom åt upp min fina Scalare så ja hade lust o köpa pirayor o släppa i.. Tungan ute

Lovizaa
0

Hahaha.

Lovizaa
0

Oj, kanske elakt att skratta. :P

Electron
0

Nej :p jag var 10 år på den tiden ;)

Cappi
0

Dina slöjstjärtar är små än så länge förstår jag, eftersom de får plats i en 20 liters back.

Men de kommer att växa, och det ganska fort, och sen är  det ju det att de är bajsmaskiner och skitar ner rejält, så ska du ändå jaga ettannat akvarium åt dem så köp ett riktigt stort med en gång, minst 200 liter.

Electron
0

scanna blocket varje dag, titt som tätt dyker riktiga kap upp! men dom ryker snabbt!

[Hamster95]
0

Jag gör det, det är ju allmänt vackrare med akvarium också  med mycket växter. Stora slöjstjärten bajsade igår för första gången på 2 veckor och det är ett bra tecken. Jag har förslutit lådan tätt dels för att guppyhannen hoppar och  dels för att behålla vattentemperaturen. Jag var livrädd igår och trodde jag skulle förlora hannen. Men hur ofta bör jag byta vatten?

EddaM
0

Sätt in en egon annons på blocket om att du vill köpa ett akvarium. Då får du säkert napp =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Hamster95]
0

Japp, tänkte omplacera gudlbarberna så ryker dem så ska jag ha snäckor :D,  snäckorna kan säkert följa med till behandlingshemmet i höst. ( de tillät inte Totte men fiskar är ju allergivänliga och tar lite tid å plats) Kan erkänna att jag är smått förälskad i snäckor <3

Andi
0

Jag hade också tigerbarber när jag var yngre men var tvungen att lämna dom tillbaka till akvarieaffären eftersom dom även började äta på varandra, jag fick inte heller någon information om att dom var såna fenbitare.

Chlngr
0

Tigerbarber är kända fenbitare. Men guldbarber brukar inte bita andra fiskar i fenorna. Så det måste bero på något annat eftersom dom har det beteendet. Kanske stress, för litet akvarium, eller något problem med vattnet. mm.

Jag har själv 11 vuxna guldbarber tillsammans med 3 Svärdbärare och 11 svarta neon. Och dom har aldrig ens försökt att vara elaka mot någon av dom andra.

Electron
0

Dedär med elaka barber är nog väldigt individuellt…. En del är fenbitare medans andra inte

[Hamster95]
0

Igår somnade lille Nemo in för gott. Jag har tidigare haft  små slöjstjärtar som vägt enormt lite men ätit upp sig snabbt och när jag för två veckor sedan köpte lille Nemi vägde han ju också lite, så lite att filtret var starkare än han. Jag gav honom mat, inte flr lite eller för mycket utan lagomt. De andra fisakarna är jättematglada spec. min stora slöjstjärt som kastar sig över maten och min guppyhanne är också väldigt matglad. Lille Nemo däremot åt men han blev inte större så då misstänkte jag att det var något fel. De senaste dagarna kunde han knappt äta alls så jag fick smula sönder flingfoder och ge honom lite vid lunch och då åt han knappt. Igår låg han vissa stunder på rygg så att jag fick vända honom rätt, framåt 22- tiden på kvällen så hjälpte det inte att jag vände honom rätt för han vände tillbaka hela tiden så då fick jag klart för mig att han hade fått ett fel på simblåsan. Jag flyttade över honom till stora akvariet för att han var väldigt lycklig där, över natten för att han skulle få somna där.

Tidigt, tidigt på morgonen blev han en ängel <3 men nu har min stora slöjstjärt som nu bor ensam i baljan piggat på sig vissa stunder och jag gör täta vattenbyten och hon är väldigt matglad och så fort barberna flyttat så får hon komma till stora akvariet igen och då ska jag ha stora slöjstjärtar igen. Men igår sträckte hon ut ryggfenan en  stund för första gången på väldigt länge och hon andas bättre så en klar förbättring. Antagligen var Nemo sjuk redan från början och djuraffären medicinerade nämligen några av sina fiskar så det gick ju någon sjukdom där så det var  ju absolut inte mitt fel. Har en fråga, snart kommer jag bara att ha slöjstjärtar, men jag har en ål och två ancistrushannar. Behöver jag ha doppvärmare för deras skull?, slöjstjärtarna vet jag klarar sig utan men jag vet inget om malar.

Electron
0
[Hamster95]
0

Jupp, han var helt orange och på fenorna var han svart längst ut, jättefin <3 men nu kommer jag bara att köpa stora slöjstjärtar i fortsättningen då de som jag haft tidigare dels levt längre och sen har de ett starkare imunförsvar. Min stora har jag haft i 5 år och hon låter sig bli handmatad nu :D, nu funderar jag på att i ett separat litet akvatium ha några snäckor för skojsskull, de verkar vara roliga djur och väldigt lättskötta. Nu kan jag hoppas att guldbarberna och guppyhannen får ett bra hem och att de slöjstjärtar, snäckor och malar som kommer till mig kommer att trivas.