Nybörjare med nytt akvarium
Jag är helt färsk på akvarium :) Har gjort lite klassiska nybörjar fel, skaffade några guppys som har levt utan pump ett par veckor. Nu har jag läst på ordentligt, dessutom var det väldigt roligt med fiskar och jag vill att dom ska må bra :)
Har nu köpt ett 110 liters akvarium, fyllde det med vatten i går, satte in pump med filter i dag och grus + växter. Doppvärmare hade jag men den råkade jag ha sönder
Är nu pank så köper ny på onsdag!
När kan mina fiskar flytta in? Det är guppys å kamphonor.
Är det en bra ide att köpa några siamesiiska algätare? Har förstått att dom vill stimma.. så 3-4 stycken är lagom?
Jag är väldigt förtjust i teleskop fisk… men dom vill inte leva lika varmt som guppys väl?

Låt alkvariet stå ett par dagar, häl i någon form av vattenberedningsmedel :) Ja, du kan köpa siamesiska algätare, jag hade 6 st förut men dom jagades som in i så som tur är har jag bara en kvar nu och an putsar på så bra :D
Njaa.. jag tror tyvärr att kampfiskarna skulle bita teleskop slöjstärten i fenorna :/

Ok! Vattenberedningsmedel sa dom inget om i djuraffären när jag var där i dag, men kan fråga vad dom har när jag köper nya doppvärmaren. Kan tillägga att jag har egen brunn, då det är inte klor i mitt vatten iaf.
När min guppys flyttar in så gör jag som när man köper dom, lägger dom i påsar med sitt 'gamla' vatten och låter ligga i nya akvariet ett tag, sen låter lite av det nya vattnen in i påsen å sen låter dom simma ut av sig själva? Vill inte att dom ska bli dåliga..

Det är bra om vattnet i påsen blir lika varmt som i akvariet så det är en bra idé att låta påsarna ligga på ytan och guppa ett tag, dom kan vara öppna.
Det där med att man sakta vänder på påsen och låter lite vatten komma in i taget så att fiskarna vänjer sej är en myt tror jag..Eftersom det faktiskt tar flera dagar för fiskarna att vänja sej..:)

Hehe, ja guppiesarna får lätt yngel så det fins visst hopp!!:):)

Ska bli roligt :) På torsdagar får dessutom min djuraffär hem nya fiskar :) Då ska sonen och jag gå ner och välja några.
Eller hur länge behöver akvariet stå med doppvärmaren? Räcker det med ett dygn? som sagt 110 liters och doppvärmaren var på 150 w om jag inte missminner mej.

jag vat inte men jag tror att du kan ha doppvärmaren på hela tiden, på svag värme då så att det inte hela tiden blir varamare, men så att det är jämn temp hela tiden:)

Hade nämligen sönder den jag köpte i dag, ska köpa en ny på onsdag, är lite pank i dag
… Får väl kolla att temperaturen är jämn och fin innan jag släpper ner några fiskar :)

Låter bra!
Jag tror nog du ska hoppa över Scalarerna, dom växer ur akvariet och så blir dom lite griniga när dom blir könsmogna. Samma sak med siamesiska algätare, dom blir upp emot 25 cm och aggressiva (inte alltid men oftast). Köp Otocinklus affinis istället, dom ser nästan ut som siameserna men blir inte stora och är snälla, då kan du dessutom ha fler. Ang. doppvärmare, hur varmt är vattnet utan doppvärmare? Det är onödigt att riskera massdöd pga trasig doppvärmare om den inte är nödvändig egentligen. Håller vattnet över 23 grader så behövs absolut ingen doppvärmare. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

har ju tagit ur den trasiga doppvärmaren och kastat den. Temperaturen är drygt 22 grader nu utan. Så det är nog bäst att jag införskaffar mej en ny. Sätter in den på onsdag och väntar ytterligare ett tag innan fiskarna får dyka i.
Ok.. får hoppa över scalarna då! synd. Men jag har ett ännu större akvarie i mitt förråd som jag skulle kunna dra i gång om intresset håller i sig och jag vill utöka :) Men det får vänta, så man inte tar på sig för mycket.
Tack för tipset angående siameserna, det sa hon inget om i affären. Ska kolla upp dom andra :) Du kanske tillochmed har sådana att sälja? 

En till fråga… Hur mycket växter bör man ha? För själva balansen och kvaliten av vattnet och så. Ju fler desto bättre? Eller ska man akta sig för att proppa in för många?
Lagom är bäst, har man får få växter så blir det lätt alger och har man för mycket så är det risk att dom minsta plantorna berövas både näring och ljus.. Bra svar va??! Blev nog inte mycket klokare av det kan jag tänka.. 

jag skulle nästan säga att du hellre har lite för mycket och tar bort eftersom än att du har för lite :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Ok! Jag ska försöka sträva efter lagom +. :) Får prova mig fram lite :)
En annan fråga… Mossbollar, gör dom någon nytta eller är dom bara dekoration. Flyter dom omkring eller uppe på ytan? Har aldrig sett sådana på riktigt.
Mossbollar ligger på botten. :)

jaha
Men dom ser fina ut! vore nog nåt :)

Mossbollar måste vändas på regelbundet för att behålla sin runda form.

Ok, tack för tipset :)
Är det så att slöjstjärtar vill ha rumstemperarat vatten och inte trivs i lite varmare som guppysarna? Tycker teleskopfiskarna är så underbart söta, men ja vill inte att dom dör en för tidig död för att det är för varmt.
jag skulle inte skaffa slöjisar… De vill ha ganska kallt vatten, och de blir enorma i storlek :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Ok.. jag får nog låta bli med det då! Synd, jag gillar dom verkligen.
Vore häftigt att ha en teleskopslöjis i ett stooort akvarium. Undrar hur dom ser ut med sina ögon när dom är stora, hihi. Kanske borde fixa en damm i trädgården i sommar och ett stort akvarium i källaren vintertid :) Ska jag nog ta upp med pojkvännen 

Vad är minsta rekomenderade till slöjisar då?
Tack snälla alla för att ni svarar på mina frågor 
Det vet jag tyvärr inte, men det kommer nog svar på det snart :)
#23 Det kan man nog räkna ur tror jag. Hur långa är slöjisar? Ta 1L/cm på fisken,och man ska väl ha minst 3 slöjisar tror jag?

jag har 3 slöjstjärtar i mitt 54 L.
Slöjstjärtar kan bli ca 15 cm i större akvarium..
ientligen är mitt 54 L alldeles förlitet för 3 slöjisar men när jag köpte dom var jag helt nybörjare och så sa personalen att man kunde ha fler än 3 slöjisar i ett 54, men det kan man INTE :P dom ska helst vara mints 5 st ;) jag har mina slöjisat tillsammans med Guppy och Platy + i Ancistrus och en pansarmal och det funkar hur bra som helst! :) (och 2 posthorn :P )
det där med slöjstjärtar i dam är jag lite tveksam på att dom klarar.. särskillt teleskopögon eftersom dom är känsligare än dom andra eftersom dom är mer "framavlade". men en normalfärgad slöjstjärt med "guldfiskkropp" tror jag kanske skulle klara sig ;) Men jag har ingen aning.. ÄR DET NÅGON SOM VET? :) Kerssttiin!?? :P

#26 Om slöjisarna bara är i dammen på sommaren så klarar dom sig fint skulle jag tro :)

aa det går säkert bra på sommarn ;D
Minsta rekommenderade volym till slöjstjärtar är 100 liter har jag för mig.. ; )

stackarns mina slöjisar!! :( men jag älskar dom så mycket så jag kan inte lämna bort dom…
Det som kan hända är som sagt att organen växer i en för liten kropp, och även om det är ovanligt att slöjstjärtar blir jättestora så händer det ibland dock. Man ska ha såna saker i åtanke när man skaffar sig sina små sötnosar! 

Ok.. jag har ju 110 liter, men jag har ju andra fiskar i med… så får väl låta bli med slöjisar…. sen har jag förstått att dom smutsar ner rätt mycket.
Ska slipa vidare på tanken att ha en damm ute på sommaren och ett ordentligt akvarium nere i källaren som dom kan vara dom andra årstiderna. Nere i källaren kan det få plats med många byttor 
#32 Är det att inre organen fortsätter växa även om fisken inte blir normalstor? Det blir inte så utan organen blir som kroppen inte normalstora heller. Dom anpassar sig till kroppens storlek så slutar den växa gör organen det oxå.

det beror på lite vart man läser men mellan 100-140L slöjisar ha
oki tcct tro inte jag håller med har set levande bevis på att dom inte slutar växa invändigt ta tex paroon hajen det finns jättemånga som har dom hemma dom blir 275 cm ute i naturen ..
går dom för trångt blir dom missbildade i fenor kroppen m.m innre organen fortsätter växa lika så ögonen ..
kan jhu givetvis ha fel men det är iaf vad jag set
Fenor, kropp och ögon är inte inre organ. Så att dom blir missbildade är inte konstigt. Sen är det lite hur ska man säga. Det är väldigt synd att såna eller andra arter finns att köpa som egentligen bara passar i offentliga akvarium på grund av deras storlek om dom får växa i lämpligt utrymme. Men det är synd att folk köper. Går dom att sälja finns dom ju att köpa tyvärr.
Att inre organen fortsätter växa är en sådan där sak som skrivits tillräckligt ofta på olika forum för att tillslut bli en sanning. En "sanning" som inte stämmer

Har iaf bestämt mej för att inte köpa slöjstjärtat till mitt nuvarande akvarium. Får bli mitt damm-ute-på-sommaren-projekt såfall sen :)

Kan man ha dvärgciklid med typ guppys och Svärdbärare?
det kan gå, det beror nog lite på vad för sorts ciklid du tänkt dig. En del dvärgciklider blir aggressiva när dom leker, vaktar rom eller har yngel men jag vet folk som har den blandningen utan problem. Det beror nog oxå väldigt mycket på storleken på akvariumet..