Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2628 ggr
Tikkatikkatini
0

Ska börja med akvarie igen

Jag har haft akvarie för ca 1,5 år sen när ja bodde hemma. Nu borj jag själv och tänkte börja roa mig med akvarie igen.

Nu undrar jag lite, är sugen på några fisksorter.
Kan man ha
* Guppy
* Black Molly
* Palett ciklider OCH
* En Kampfisk hane
Tillsammans utan att cikliderna eller kamphanen har ihjäl varandra???
Guppy och Molly vet ja ju att de går ihop. Men just om de går ihop med dom andra två sorterna.. Å så att alla går ihop.

Tacksam för svaar!!

KerstinL
0

Jag skulle inte ha paletter tillsammans med dom andra, dom passar bäst i ett eget akvarium där dom får ha sitt revir ifred..

Kampfisken kan bli avis på Guppysarnas fenor men det är inte säkert, ibland går det hur bra som helst.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Tikkatikkatini
0

Aha.. då skippar ja paletterna då. Vill ju inte att de ska gå på de andra fiskarna för att de vill ha sitt rivir ifred.
Kanske kan prova med kamphane med de andra för å se hur det går.

Vilka andra sorter passar ihop med Guppys å Mollys? Vill inte ha platys iaf.
Men någon annan rolig sort som är lite färgglad å trevlig mot andra??

KerstinL
0

kopparbarb en snäll barb, hanen är klarröd och honan går i orangerött. Eller kanske nån fin liten stimfisk, tetror tex..

Cool

dannydell
0

Med Guppy och Molly kan du ha många olika fiskar. Du skulle kunna ha guramis eller rasboras. Tillexempel Galaxy rasborasen är snygg! Eller Svärdbärare om du gillar dom. Palettcikliden skulle jag inte ha med men kampfisken kan gå bra. Håll ett öga på den bara. Mollyns och guppyns stora fenar kan den se som ett hot.

Chlngr
0

Jag har ett 160L kar med 11 st guldbarber/mässingbarb, 1 Ancistrus, 11 st svarta neontetror(neon?) och 3 st svärdbärare/1 hane och 2 honor. Det funkar kanonbra.

Tikkatikkatini
0

Det blev Guppy och neontetror idag. Å tre Ancistrus malar.
Tänkte börja med lite grann och sen allt eftersom fylla på med fler. Blir nog kanske praktbotior, om de inte är för stora.. Vill ha dom lite mindre. Å mollys då. Tittade på en jätte fiin Kampfisk med.. Men han kommer nog känna sig ensam bland alla andra fiskar.

MajaaR
0

hur stort är akvariet?

Tikkatikkatini
0

Jag har införskaffat mig ett 54 liters..
Hur mycket fisk kan jag ha i ett sånt utan att de ska känna sig trängda?

Har ju bara ahft 105 förut, för typ 1,5 år sen.. Å då hade jag bara slöjjisar i det.. men nu vill jag ha andra fiskar..

dannydell
0

Guppys och neontetror är alltid fina. Praktbotier skulle du kunna ha. Dom kan bli ganska så stora, men dom anpassar sig lite efter hur mycke utrymme dom får.

Apropå kampfisken så kommer han nog inte känna sig ensam.  Kampfisk (om det är en hane du menar) liver ensamma och kan inte vara med andra Kampfisk hanar, även då undantag finns. Om du bestämmer dig för att skaffa en Kampfisk så bör du vara medveten om att den kan vara agressiv mot andra fiskar med lika stor eller större finor än sin egna. Molly och Guppy kan ligga på gränsen, men det brukar funka bra!

Men lycka till med dina nya fiskar!

Tikkatikkatini
0

Jaa, är nöjd med inköpen idag :) Börja med lite liksom å inte bara fylla akvairet på en gång.

Hmm, då skulle ja kanske kunna prova med kampisen, för han som har vår akvariebutik brukar aldrig va omöjlig att ta tillbaka fisk om de inte går ihop. :) Toppen snäll är han!

Ska iväg dit imorgon och kika lite, fråga om lite råd osv.. Men jag är tacksam för alla svar jag fått här :D Alltid roligt att få reda på massa saker :D

sussa08
0

Praktbotia ska du inte ha i 54l, storleken anpassas ibland men inte organen och det skadar/dödar fisken :(

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Tikkatikkatini
0

Ahaa.. men jag har fått höra att det går bra. Så länge dom är små iaf, växer ju inte så jättte fort.
Men vi får se vad det kan bli för mer investering till akvariet.. :D

Tikkatikkatini
0

Iwwh! :D Det blev 5 mollys och två hanar å tre honor till idag :) Så nu är det verkligen livat i akvariet.. :D Roligt roligt!!
Å katterna sitter så nyfiket å kikar på.. :D

ErikaAndersson
0

Åh kan du ta bild? :)

[Enourre]
0

Paletter e min favorit :- ) visst de funkar inte med kampis så bra men de anndra beror hur stort akvarium man har…
jag har hafft mollys med paletter… men mina mollys är rätt stora och mina paletter e rätt små så de gömmde sig rätt mycket i sin gråtta tills jag flytta dom till mitt anndra akvarium. .. ida skaffa jag nya fiskar och de går bra.. jag skaffade scalareoch en annan fisk (som jag redan har glömt bort namnet på xD kan lägga bort nån bild så någon kan säga mig vad den heter) Men det går sjukt bra. :- )

dannydell
0

Jag gillar också Paletter, har ett 50 tal själv. Dom är mycket fina. Men som du är inne på, så kan det vara svårt att ha paletter med andra fiskar. Viktigt att tänka på om man bestämmer sig för att skaffa det ändå är att palleterna ska ha en gråtta som dom kan göra till ditt bo. Man ska då helst skaffa ett par (en hona och en hane) eller massor av dom. Man ska också ha tillräckligt stort akvarium så att paletterna får vara ifred medans mollysarna får mycket plats att simma runt i.

Vilken typ av Scalare skaffade du? Scalarer är så snygga när dom blir stora.

[Enourre]
0

asså mitt minne e nästan för bra för mitt eget bästa så jag har glömt xD men kan lägga upp nåra bilder (när jag har hittat kamran)

Tikkatikkatini
0

Tog lite bilder igår blir det nu vid detta klockslag.. Kan slänga upp dom under dagen :)
Hade mollysarna läänge i sin akvarie påse å fyllde på med vatten succesivt.. så de skulle få vänja sig vid allt.. :)

Scilla
0

Angående hur mycket fiskar man kan ha i ett kar så brukar man räkna ca 1 cm fisk per liter vatten. Det är ofta betydligt mindre än man tänkt sig.

KerstinL
0

Det är alltså fullvuxna fiskar man räknar efter, många tror att dom kan ha fler bara för att det är yngel men yngel behöver den ytan för att bli stora.. I ett 60 l akvarium ska man alltså bara ha högst 10 platys tex. och då är det bara platys man ska ha, vill du ha ngn annan fisk i oxå så får du "försaka" ett par platys.. det är alltså fiskens vuxna storlek man ska räkna efter. En Scalare kan bli 15 cm lång och 28 cm hög.

Cool

Tikkatikkatini
0

Mjoo, jag vet att det är så man ska räkna.
Nu hoppas ja inte att jag får alla emot mig, men min akvarie säljare sa att det gick bra med så många fisk som jag valt ut.
Å skulle det bli så att jag får för mycket yngel så tar han gärna in dom till affären, så får ja lite fiskmat i utbyte.. Å skulle malarna också växa till sig å bli för stora så skulle han ta emot dem också..

Så han månar om både fiskarna och så..

dannydell
0

Personligen vet jag inte om det är så bra att djuraffärer så gärna vill ta emot fiskar från sina kunder. Finns många sjukdommar som fiskarna kan få av att bara ta in massa fisk på det viset. Låter mer som att han skulle kunna känna en extra slant på att göra det. Nu vet jag inte hur han är som du handla fisk hos så jag ska ju inte vara för snabb på att döma, han kanske bara vill fiskarna väl. Jag skulle bara vilja veta att de fiskarna som jag köper från djuraffären mår bra och är friska när jag köper dom.

Vad tycker ni? Är det bra av djuraffärer att göra på det viset? Bara nyfiken!

ille
0

# 20 Man kan väl ha yngel i ett akvarium som är mindre än de de behöver som fullvuxna om man flyttar dem när de börjar bli större?

Tikkatikkatini
0

De fiskarna han skulle få av mig dvs yngel, dom sätter han givetvis i karantän först INNAN han släpper i dem i något akvarie ute i butiken. Så inget ont talat om honom inte!

När jag la ner mitt 105 l akvaire så tog han emot mina slöjjisar å malarna som ja hade, och dom placerade han i karantän ett bra tag innan han satte ut dom. Bara för att inte riskera att några av hans andra fiskar skulle bli sjuka. Så han vet vad han pysslar med.

dannydell
0

Låter underbart! Då ser jag inga problem med det! Det är ju bättre att dom kommer tillbacks än att dom spolas ner som jag har hört andra har gjort!

ille
0

Usch! Jag förstår inte att folk kan spola ner söta små fiskar :( Hur tycker ni att man ska göra sig av med skräpsnäckor? Kan man sola ner dem, eller är det lika hemskt det?

Tikkatikkatini
0

Vilken tuur.. :) Då har jag rentvått både han och mig. Hehe.. Han är seriös till 100%
Det enda jag spolat ner är fisk som har somnat in och simmat vidare till fisk himlen. Skulle ALDRIG någonsin få för mig att spola ner fiskar!

Som vissa säger, ja men de kommer ju ut i sjön, gör de inte alls! De kommer ju till reningsverket å allt sånt. Å skulle de komma ut i sjön skulle de iaf inte överleva!

KerstinL
0

#23 varför stressa fiskarna i onödan och hålla på och byta kar vartefter dom växer.., det är väl bättre att räkna på den vuxna storleken på en gång, dom växer inte lika bra på liten yta heller..

Cool