Akvarie kombination
hej, vi hade tänkt starta upp ett nytt kar. det är på ungefär 20l , tror ni att det fungerar bra med en liten mal, och några guppies, hur många?
har vi det för litet?

det beror på vad du har för mal :)

Det finns ju malar som inte blir stora alls, vad heter dom?

skaffa en ampularia eller några räkor som äter alger istället för 20L är inte mycket

Nje, 20 liter är ju tyvvär ganska litet:( men vi skulle gärna ha något som får bort lite alger:) vad tror ni om en dvärgotocinclus, eller man kanske måste ha större för den med,, Men varför gör man dessa små kar om man knappt kan ha någon fisk i?
Men guppies kan väl fungera iallafall?

Ja, dom är ju ganska små, kanske man till och med kan ha 2:)?
Hur är det med alger då?
håller dom efter med såna med??:)
ja du kan nog skaffa 2 st dom är så söta o dom tar nog bort mer alger om dom är 2st ;)

Japp, det blir att fundera på:)
;)

limaka,, vad har du mer än dvärgotocinclus i ditt akvarium?
funderar på Platy också, dom måste kanske ha större dom med??

jag har precis köpt ett 25 L kar som jag ska ha guppysar i :)
Men guppisar får ju massor med yngel

mm men jag har ju 2 akvarium och om dom får för många så matar jag mina slöjstjärtar med några yngel
och sen kan jag försöka sälja/ge bort till djuraffärer mm.
# 5 Jag har två dvärgoticinclus i 20L och det fungerar bra. Hade först tre men en dog plötsligt. De andra två mår jättebra och äter flitigt av algerna…
#15 haha jag ger bort ca. 10st guppysar till djuraffären i månaden XD

#5 Och vad har du mer än dvärgoticinclus i ditt akvarium, bara nyfiken;)
Brabra, det är liksom för att dom gör nytta och tar bort alger som jag är intresserad av dem, och söta är dom också..:)
en kampis hanne o det blir snart flera för jag såg nys att han o honnan jag har där i tillfäligt har laggt ägg i skumboet ;) jag är as glag för det 

Gud va kul, grattis!
Hade ju också kampis förut men det blev inge bra med de fiskar vi redan hade i vårt förra akvarium.
Hade 1 hane och 2 honor, hanen byggde skumbo efter skumbo men honorna var inte intresseade av att lägga några ägg där inte;)

#15 hihi okej^^ men tar dom imot guppysar? jag tänkte eftersom dom kanske odlar det själv? :P
Det är ju egentligen så att den minsta rekommenderade vattenvolymen på ett sällskapsakvarium är 40 liter, dom karen som är mindre är till för att driva upp yngel, ha räkor/snäckor i, ha arter som har liknande volym i naturen (killis, Kampfisk..). Jag känner därför att jag inte kan rekommendera någon annan fisk än just Killis eller Kampfisk ; ) Ha gärna i äppelsnäckor, dom är jättebra algätare!
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

okej :P men när jag köpte de trode jag det var 30 L för att det stod inte hur mycket det var (eller jag hittade ett litet hörn på kartongen när jag kom hem ) fasst jag tror att det är 30… för det är en bild på kartongen på ett akvarium och under de så står det 25 L* , men akvariet på bilden är inte likadant som jag har…:P

#22 Nej det är ju tråkigt att inte kunna ha någon fisk i, så vi bestämde oss för i familjen att vänta, och i sommar kommer vi att få plats-byggda bokhyllor och ska då bygga in ett ca 60l eller större i hyllan.
Både bättre för fiskarna..Och finare att titta på:)

*putt*

**puttputt**

Ingen som har nått förslag på vad vi skulle kunna ha i 60-70l då?:)
Hade tänkt mej typ ett mindre stim, typ 7 neontetror, 5 guppies, en mal, några seamesiska algätare och några få lite större fiskar,, några förslag på större fredlig fisk?
Eller måste vi kanske ha ännu större för att "allt" ska få plats och må bra?
Hm, hur var det man räknade? 1l/cm fisk eller 1l/5cm fisk? Nåt av dom… Minns inte >.< Vad hade du tänkt dig för större fisk? De flesta fiskar äter allt de får in i munnen så skaffa inte allt för stor :)
Men guppys, tetror och malar går bra, både ihop och i 70l… Själv har jag ett 60l bland annat, där i går just nu sju svarta neontetror och en Kampfisk.. Tidigare innan jag skaffade mitt 300l så hade jag även en Ancistrus, två regnbågshajar och snäckor i det karet! Regnbågshajarna har vuxit ur det karet, och använder just nu 60l som karantänsburk… Dock har jag inga karantänfiskar där än ^^
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
1L / cm fisk. ;)

Då kan jag alltså ha lite mer än en halv meter fisk i det;P
meter?
Menar du 1 fisk (som är lite längre än 1 meter) eller fiskarnas längd tillsammans? :P

Ja, alltså, om akvariet är på ca 60l och det är 1l per cm fisk, borde det ju bli lite mer än en halv meter fisk:P
Tänkte du ha en halvmeterslång fisk? :P

#34 Hehe, nää, mer fiskarnas längd tillsammans:P
Okej, *trög* XD hahaa. ^^

Hehe:)