Mal dog knall och fall
Jag har ett ganska nytt akvarium (litet, bara 20 liter) och för en vecka sen när jag tyckte att jag hade fått lite alger köpte jag tre små malar. Har tyvär glömt namnet (började på "O") så jag bifogar en bild. Dom skulle inte bli mer än 3-4 cm vilket nästan är en förutsättning i ett så litet akvarium.
Dom har verkat trivas, men i går kväll låg en av dom stendöd på botten utan förvarning
.
Jag vet inte om dom kan ha för lite mat, så jag gav dom några ärtor i fall att.. Är det någon som kan tipsa mig om vad som kan vara fel, jag vill ju inte bli av med de andra två också!
nej va häms men jag har ingen aning vad det kan vara :(

har du termometer i akvariet.
# 2 Ja jag har termomenter och temperaturen ligger rätt konstant på 23 grader. Tror du malen är väldigt temperaturkänslig?
Hur nytt är akvariet?
Hur många fiskar har du?
(temperaturkänsliga tror jag inte att dom är, men värdena i vattnet kan vara lite i obalans om det är nytt och det påverkar fiskarna)
Jag har haft akvariet i ca en månad, har fyra kardinalfiskar och 9 Neontetra (den tionde fick jag ta bort pga vad jag tror kan ha varit neonsjukan,) och så de två överlevande malarna.
Jag tillsatte Aquasafe och Plantamin enligt instruktion när akvariet var nytt. Sen har jag bytt små mängder vatten några gånger (vet inte om det var rätt eller fel). Har förstått att små akvarier inte är så bra för nybörjare, men jag ville inte ha ett stort akvarium så jag gör ett tappert försök
.
Tacksam för alla goda råd!

Hmm jag tror det kan vara så att du har lite mycket fisk.. :/
Ah… ja det verkar ju lösa sig själv i så fall
. Jag har kollat noga i affären när jag har köpt dom och dom har sagt att det skulle vara ok… Hur många tror du man kan ha i ett så litet akvarium om dom ska må bra? Dom är ju väldigt små allohop.
Glömde säga att jag haft i Safestart också från början…

Jag vet faktiskt inte riktigt hur många man kan ha i ett så litet.. men i mitt 20-liters har jag 1 Kampfisk och två äppelsnäckor. Hade två Körsbärsräkor förut också. :D

#3 har du ph mätare i akvariet. en del malar är ju ganska svåra med tempen. har du doppvärmare i akvariet.
#11 Nej ingen pH mätare… jag har en doppvärmare men har inte använt den eftersom temperaturen ligger stadigt på 23 grader (har belysningen på några timmar morgon och kväll och det verkar räcka för att hålla vattnet tempererat) och jag har fått för mig att de fiskar jag har inte vill ha för varmt vatten. Ebligt zooaffären skulle malarna trivas i samma temperatur som mina övriga fiskar…
Det här är en hel vetenskap märker jag
. Mina två återstående malar ser i allfall pigga och glada ut idag..peppar..peppar..
Jag tror oxå det beror på för mycket fisk.. om du räknar ihop centimetrarna (ungefär) på alla fiskar vad får du för summa då??
Typ: neontetror 2cm, 9 st= 18
Kardinalfiskar 3 cm, 4 st= 12
Ottocinclus (malarna) 4 cm, 2 st= 8
18+12+8=38 Du ska alltså ha minst 38 liter för dom fiskarna och då är det ändå snålt tilltaget…
Ett tips är att kolla nitrithalten..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Har du bara 20 liter till 17 fiskar det var inte mycket.

#13 gäller det större fisk o större akvarie med? kan ju vara bra o veta 
En centimeter fisk per liter gäller väl nästan alla akvarier tror jag. Men sen så måste man ju se till så att fisksorterna man har går ihop också, så man inte skaffar fiskar som inte gillar varandra eller är väldigt revirhävande, då kan man ju ha lite större.

#13 jag för står inte menar du att man räknar storlek på fisken i liter ex:mal 55 cm den räker ju inte med ett 55 liters akvarium till?
Nä, det är en tumregel som gäller många fiskar, inte alla.. när man köper en stor fisk så får man nästan räkna 10 liter vatten/cm fisk.. Man ska nog kolla upp den specifika artens krav och inte bara hänga upp sig på en sak..
Det med cm fisk/liter vatten är en jättebra regel för mindre fiskarter och mindre akvarier.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Ok, då har jag väl lyssnat för mycket på dom som vill sälja fisk helt enkelt, inte så smart kanske
.
Men nu har jag ju de fiskar jag har, så jag får väl köpa något kit för att kolla nitrithalten och sen försöka byta lite vatten då och då så nitrithalten hålls nere, eller?
Givet att jag nu har 38 cm fisk ungefär, några andra tips?
Hur som helst, tacka för alla goda råd! Har i allfall just nu två pigga malar
.

Är det otocinclus du har?
# 20, Ja det låter bekant. Har tyvärr tappat bort kvittot där det stod vad dom heter men det finns en bild i början av tråden..

kan vara nitrit i vattnet, hade det förut… När man startar ett nytt akvarium är det ganska stor chans. Man kan köpa ett provsätt. Om du har för mycket nitrit så tvätta filtret inte lika ofta och lägg i bakterie tabletter. Funkade iaf för mig…