"Nya inköp-tråden" =)
Eftersom det är så många här inne som köper nya saker till sina akvarier eller nya fiskar lite titt som tätt, så tänkte jag att det kan vara kul med en tråd som alla berättar om och lägger in bilder på vad de har köpt/fått i (om man vill, vill säga). =) På det viset blir allas nya inköp samlade i en och samma tråd :) Verkar lite kul tycker jag.. ;)
Öhum.. Jag har inte köpt något nytt just nu (men jag ska, inom kort), men det kanske finns nån annan som har? =)
Nu har jag varit iväg och snabbhandlat lite =) Köpte en växt (vet inte vad den heter) och en liten rot (fick en ännu mindre på köpet).. När jag köpte roten sa personalen att man ska lägga den i blöt i ett dygn för annars färgar den av sig jättemycket i akvariet.. Är det nödvändigt? För jag har lagt den i blöt och den färgar ingenting….
En bild på hela akvariet.. [Den nya växten är längst till höger, i växthörnet bakom grottan.] Kan någon se vad det är för en växt?

Snygga! Jag kanske oxå ska åka till "Evas" djuraffär idag ^^
#4: Okej, vad kul! Vad ska du köpa där då? ((Min Sundsvallsresa blev inställd, bara så du vet =/))

#5 Synd =/!! Fiskar växter och lite mer kan jag väl tro.. :)
#6: Kul, då får du ta bilder på allt du köper och lägga in i den här tråden sen =)

#7 Japp!
Jo de är nog nödvändigt att lägga dom i blöt, jag gör alla misstag, tyvärr! Så mina rötter har färgat av sig o de tycks inte vilja ta bort färgern heller . .
#9: Okej ;) Då ska jag inte lägga i dem i akvariet än..

Vilka fina saker du har köpt Katten_! :) jag gillar ditt akvarium,, det ser så inrett ut med växter och prydnader och sånt. önskar att mitt akvarium såg ut som ditt,,, men jag har inte råd att köpa sånadära fina saker…. jag gillar värkligen din nya växt och din nya döskalle! :) det blir säkert jättefint med rötterna sedan också! :) ´
ser fram imot att fåå se dina nya grejer ochså _Lina_ :) lova att du laddar in bilder på dom sedan! :)
#13: Tack så mycket 

#1 det är en hygrophila corymbosa…( jättehygrophila) 

Snygg skalle 
#15: Tack! =) Jisses, ni är verkligen duktiga, du och KerstinL ;)
#16: Man tackar, man tackar =) (Min hund gillade inte honom däremot :P Hon ställde sig på bakbenen och skällde åt honom när hon såg honom ^^)

Klart snygga grejer man får se här.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#18: Tack =)

jag va ute och snickar vid en kompis…fick lite penga för det…..och va gör man jo in i bilen och iväg till bromma zoo….fan jag är ett akvariefreak 

#20: Det där känner jag igen =P Nästan alla mina pengar hamnar i någon djuraffär ;)
#21: Vilken fin! :)

#21 Cool.. 

Jag var nyligen och köpte ett litet stim med Microrasbora sp. Galaxy, eller dom heter väll Danio Margaritatus numera. Tyvärr har jag ingen bild på dom fiskarna för dom var verkligen pyttesmå och med min kamera blir det inget bra..
#24: Wow, jag gillar dem! De hade fått in sådana på djuraffären i veckan som var, men jag hade inte råd att köpa några ;P 50:- styck kostade de. Vad kostade dina?

#24 ett mycket bra val….den är så j…. vacker. du vet kanske att den är ganska lättlekt oxå, om den gå i ett artakvarie med mycket växter blir det flera av sig själv.

Ja dom är verkligen vackra, jag hade ett stim med sådana förra året men jag hade en del otur med mina akvarier nu i vintras så nästan alla dog bort, likaså alla mina Boraras Brigittae dog och dom små juvelerna som är så himla fina. Det är så svårt att få tag på ordentligt foder till sådana små fiskar här i stan.

jag har mikromask och moina till mina små juveler…..
# 24 kokt äggula är aldrig fel.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Ingen som har köpt nånting?
Jodå jag köpte igår
2 st praktbotior då min ena var så ensam så nu har jag 3 =)
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus
Jag var som sakt och köpte några fler tetror och växter för några dagar sen..
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Idag blev det lite nya fiskar fast jag egentligen inte skulle handla fisk..
Det blev fyra Guppyn, dom på affären hade slängt ihop Endlers med några andra guldfärgade och lyrstjärtsformade vanliga guppyn som faktiskt var riktigt fina, så jag köpte två Endlershonor och två av dom guldfärgade guppypojkarna, förmodligen är dessa Endlershonor redan parade med sådana hanar så det blir svårt att köpa antingen eller om man nu skulle vilja ha renodlade Endlers eller ngn av de andra guppyna..
Dom hade även ett litet stim med Corydoras pygmaeus som jag blev väldigt sugen på men jag handlade så mycket annat där på zoo så jag hade inte råd just nu, det får bli en annan gång.

Har inga foton att visa.. Men vi var till djuraffären i förrgår o köpte lite nytt! ;) Det blev 2 st Siamesiska algätare, 5 st Sorgmanteltetror, lite Javamossa, 1 liten söt Äppelsnäcka och fiskmat. Jättekul med lite nytt!!!
Siameserna är supermysiga! Tetrorna är lite blyga ännu men vågar sig fram mer o mer. Och Sorgmantlarna är vackrare än jag tyckte först i affären!! :) Riktigt stiliga!!!
Maten vi köpte gillar fiskarna jättemycket!!! Det är färgfoder från Tetra PRO. Inte som vanliga flingor, kraftigare. Väldigt omtyckta!! Det matade dom med i djuraffären oxå.

Jag hoppas kunna skriva lite trevligt här snart :-)
Audiatur et altera pars

Nice LenoreH! =) Gillar flytväxter jättemycket :)

Köpte hornsäv i dag.(tror det heter så)
Ska köpa svart grus när jag får tid över……och yngelbur=)

Idag kom karl hem från zooaffären och hade "storhandlat". :-) Han hade köpt 25 neonisar (nu har vi 35 st) och 4 guppisar och en till groda. Tyvärr var det en hane, men tjejen på zooet han var på visste tydligen inget om grodor och sambon är inte så haj på dem heller tyvärr. Hade hellre haft en hona till, men man kan inte få allt här i världen. :-)
Är så härligt med neonstimmet nu! De hittade varandra nästan direkt och började simma tillsammans! Det är så mycket mer effektfullt också nu när vi har så pass många.
Nu har jag köpt 3 nya växter :) En anubias (den större varianten), 1 skruv vallisneria (vet inte hur stor den blir), och en växt som jag inte vet vad den heter… En liten fin växt är det, lägger upp en bild på den snart.
Här är en bild på hela akvariet, man ser inte riktigt alla fina växter, men men…

Puttiputt! Ingen som vet vad det är för liten växt jag har köpt? :)
Lite svårt att se, möjligtvis en hygrophila polysperma.. ; )

Ohh, växter jag behöver också växter. *suckar* Snygga var de i alla fall.
Fina mollysar du fått där.
Jag har faktiskt också handlat lite till akvariet idag. Ska försöka fota dem sedan. fiskar vart det. En ny dalmatiner molly hane som är såååå snygg.
Och så tre stycken som jag inte vet vad det är :-)
Men de ska vara jäkligt duktig på att rensa bort snäckor i alla fall. Så jag hoppas på det. Och enligt de som sålde dem så var det samma sort alla tre. Men det är då fasligt stor skillnad på en av de tre i alla fall. Och den är också från ett annat akvarium. Men jaja, bara de käkar upp mina skräp snäckor är jag nöjd.
Audiatur et altera pars
#46: Wiii! =) Har velat ha såna men har inte hittat, hoppas det är en sån jag har fått tag på nu då :)
#47: Vilka snyggingar! =)
#48: Ja, växter är fint, försöker köpa nån då och då när jag har råd :)
Mollysarna har jag haft ett tag nu, har köpt dem själv (som alla andra fiskar jag har :P), men jag ska ta över 2 ballong mollys av Lina också, och 2 svärdbärare och en Platy :) Platyn kommer inte känna sig ensam då jag har 6 stycken redan :) Och från ballong mollysen hoppas jag på svart-vita yngel, och svarta. =) Jag har ju 1 vit hane, och 2 svarta honor, sen kommer jag få 1 svart hane och 1 vit hona också, så det finns nog en chans att det kommer svartvita bebisar sen! Och även svarta. =)
Och vita såklart :P
Har läst på lite om anubiasen och såg att man helst inte ska plantera dem i bottenmaterialet, då det kan ruttna. Det hade jag såklart gjort :P Men nu är det åtgärdat, har bundit fast dem på en varsin sten (det var två växter i en eller vad man ska säga), och hoppas att deras rötter växer fast snabbt, för jag hade bara färgad tråd (rosa ^^) och det är inte så speciellt snyggt.. =/ Hur lång tid tar det ungefär för rötterna att få fäste?
PUTT! =)

Ja, Som sakt, vill du byta växter eller guppys eller köpa mina firrar ;) (Spelar ingenroll för maj ^^)
#52: Har pm:at dig. och vad då "som sagt"? Du har inte sagt nånting om att jag skulle behöva betala för dem. Tänk efter hur mycket fisk du har fått av mig.
Idag har här flyttat in 2 st praktbotior (skulle ha blivit tre, men det fanns inte fler…) och en Eldstjärt. Vi har redan två eldstjärtar, och de fick en kompis till. Ska försöka mig på att fota botiorna, men de är litet blyga än så länge
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Köpte bakrund igår tänkte köpa någon fisk\mal…..men pengarna räckte inte:P
#48 Åsa: Jag tror att jag hittat vilken fisk det var du köpte =) Hittar dock ingen som ser ut som de andra….så det kanske är samma sort?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=844
Själv köpte jag på mig lite räkor samma dag som Åsa. Det vart 3 amanoräkor, 2 klippräkor och 2 små snygga crystal red som jag inte kunde låta bli att köpa (fast de var snuskigt dyra…..) bara hoppas att de överlever för jag har inte sett dem sedan jag stoppade i dem i måndags…..
Och sedan köpte jag två sniglar som de kallade för snigelätande sniglar. Snygga var de iallafall, svart och gulvit randiga =)
Amor vincit omnia

#56: Den där ser ut som de två små. Men den ser då inte ut som den stora. Han sa att de var zebrabotior. Men jag har kollat på dem. Och de var då inga zebraborior i allafall :-)
Audiatur et altera pars

haha, det måste vara en sådan här somden andra är:-)
http://www.djurmagazinet.se/botior/golden-zebra-botia.html
Alltså har jag köpt in en Golden Zebra Botia. Och två av den andra sorten som Veronica visade. Dock fick jag betala samma pris för dem alla tre :-)
Audiatur et altera pars

Uppdatering: Nytt i mitt akvarium är en firre :) nämligen en snygg Pictus mal. Ganska liten och skygg dessutom. Sedan köpte jag en "sockerbit". Vet inte riktigt vad det heter^^ haha. Men det är som en sockerbit med en slang ifrån den som det kommer luft ifrån. jag har satte "sockerbiten" i den vita kalkstenen så att det kommer bubbor från den :)
I yngel karet har inget nytt hänt förutom att jag plockat bort alla växter pga att alla var sotsvarta (för lite näring? eller nått?). men där bor nu 4 Zebraciklid yngel (bodde 12 där innan, men 8 dog).

Tips för att få pictusen mer framme, skaffa fler!
De gillar att simma ihop med artfränder, och är så himla vackra! Söta som 17 när de är små, så an förlåter dem glatt sen om de råkar svälja nån liten fisk…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Vi hade en pictusmal för flera år sedan som "gapade efter mycket".. Han svalde en Ottocinclus på tvären.. Båda dog.. : (

De är jättefina men jag har hört att de är rätt agressiva….

skaffa fler pictus malar, jo det ska jag göra :D har oxå hört att dem trivs många men jag ville se hur stor plats h*n tar innan jag skaffar fler ;) kommer få en massa pengar nu så jag ska ta mig en runda till bromma zoo (:
min är inte aggresiv som du säger LenoreH, eftersom att jag har H*n ihop med zebracikider så kan jag säga att det är en viss skillnad ^^

Köpte två akvarium i dag 
Åh, vilken storlek?? 

#65 Har bilder på ett av dem

#62, nej, agressiva är de inte. men de har stora munnar som kan sväla mycket. Hungriga med snälla. En agressiva fisk jagas och är elak, det gör i alla fall inte mina pictusar. De älskar att simma runt och lattja tillsammans.
Dessutom är de mina vattenkvalitets-mätare. Jag ser på en gång om det är dags för vattenbyte eller rengöring av pumpen. Då går de uppe vid ytan och munnar. Inom ett dygn ska det städas då, annars går det illa. Fast jag försöker ju att hålla efter med 1/3 varje till varannan vecka så att de slipper tjata på mig.
MVH Elin
Jag köpte idag:
- 6st Neontetror - 39kr
- 5st Sorgmanteltetror - 3 svart/gråa och 2 vit/rosa - 89kr
Är nöjd med dessa
Kanske kmr bilder, vet ej P:
PUTT! hur lång tid brukar det ta för anubias barteri att fästa sina rötter i sten? =)
Fick paket från tyskland igår med en ny pH-elektrod till mitt växtakvarium och lite filtermaterial till min brors eheimfilter. Kostade dyrt men tycks fungera bättre än elektroden jag hade innan.

I lördags föll jag tillsist för trycket (från alla bekanta) och köpte med mig 2 clowner (ocellaris) till saltburken!
Idag blev det en del till dammen. Måste fixa ur lite partiklar och döda alger. Vet inte om UVC lampan är paj… Det blev i alla fall seras flaskor för klart vatten och växtgödning samt en ny halmbaserad produkt mot alger!
Och så lite salt för byten i saltburkarna inne.
MVH Elin

Var idag (eller kanske igår med tanke på tiden) i Kerstin´s och Kent´s lokal och införskaffade mig bl a lite växter.
Flytisar, mossa och olika andra.
Kerstin får nog berätta namnen för minnet är inte det bästa….
Sen var vi på månadsmöte där jag köpte lotter för 50kr och vann foder värt 119kr 

#74: Ja det var ingen dålig vinst på femtiolappen det inte :-)
Växter ja, herregud vad jag skulle behöva lite sådana i mitt akvarium.
Audiatur et altera pars
Var in på djuraffären för nån dag sedan, skulle köpa pistia. Jag sa till Eva (som äger affären med sin man) att ta för en 20-lapp. Jo visst ^^ Hon tog för säkert 150 kronor ;) Och ändå fick jag bara betala en tia för dem! =) Det lönar sig att ha jobbat där en dag (plus att jag är där typ jämt), jag får hur mycket rabatt som helst. Eller ja, mycket och mycket, men en tia mindre på var och en av alla grejer jag köper blir ändå en sparad slant i slutändan. =) Jättebra tycker jag. :) Och växterna var fina också ;) Det blir bra med en massa extra skydd åt ynglen.

#76: Vad häftig den var. Och vad stor den verkar vara. Hur många cm är den?
#77: Riktigt snygg en du fått tag på där.
#78: Ja visst är det roligt när man får rabatter :-)
Audiatur et altera pars
#79: Ja verkligen. :)
#79 den är ganska liten typ 3cm eller nåt. har dock väldigt finkornig sand :P
Emma
#74 det var: Pistia stratiotes (Pistia), Hygrophila polysperma (Polysperma), Vesicularia dubyana (Javamossa), Microsorium pteropus (Javaormbunke), Bacopa monnieri (Bacopa) och Cryptocoryne blassii.. Tror jag fick med alla… 

Nu har jag köpt 10 zebradanios och 2 Ancistrus! =) Hoppas ancistrusarna får bäbisar sen, de är ju såå söta :)

Jag kan intyga att bebisarna är jätte söta. Men ack så svåra att få se :-)
Audiatur et altera pars
#84: Hihi, det var dina bebisar jag syftade på när jag sa att de är söta ;) Gjorde du nåt speciellt för att få ancistrusyngel eller bara blev det? =)
Putt!

#85: Jag gjorde inget, de bara bestämde sig för att fixa yngel. Nu har de fixat nya. Så hanen jobbar för fullt med att berika deras vatten med extra syre. Får se hur många som överlever min pump denna gång. ;-)
Audiatur et altera pars
#87: Hihi ^^ Okej, jag hoppas att jag fick en hona och en hane då, skulle vara roligt med ancibebbar :)

#88: Ja nackdelen är ju att man inte vet förns de blir större om det är en av varje kön. Min albino hane är riktigt maffig nu, han har låånga spröt runt huvudet. Riktigt stilig herre. Ja när man nu får se honom. Han lever ju större delen av tiden med skallen ner i roten. :-)
Audiatur et altera pars
#89: Ja det är lite synd att man inte får reda på det förrns senare.. Det verkar som att de flesta är honor? Iallafall vad jag har märkt. Kul att din albino-hane har blivit stilig! =) Och synd att han bor nere i roten ^^

Ja visst är det synd att jag inte får se honom så mycket. Ja mer än rumpan då :-)
Men samtidigt så ger det mig förhoppningsvis fler bebisar. Så inget ont som inte har något gott med sig. Jag har lyckats se att det är levande yngel där i nu i alla fall :-)
Audiatur et altera pars
Nu har mitt akvarium startats upp och idag fick 6 st Trinidad-guppys flytta in (3 honor + 3 hanar) samt 2 st äppelsnäckor och en drös växter.
Imorron kommer 10-15 Körsbärsräkor också :) :P
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Slog till på en till rörmask till saltvattensakvariet. Blir nog en ny pump för cirkulationen oxå. Har 2 små extra nu, och den ena låter ILLA, så en ny som ersätter dessa två finns det tankar om…
MVH Elin
jag skulle precis skapa en ny tråd för att visa mina två nya fiskar, så såg jag denna tråden ^^
aja, jag har iallafall köppt dessa två gula fiskarna som syns på bilden, det ser kanske ut som om där är många fler, men det är bara spegelbilden ;) heheh.
men iallafall, klumpig som man är så glömmer man namnet på fiskarna.. haha, så nu undrar jag vad heter den arten? och jag gav 45 kr st. är det normalt? och dom ser väldigt oranga ut på bilden, men de är citrongula. hela bilden blir helt konstig, alltså färgerna stämmer inte :S
här kommer bilden iallafall! :D (jag tycker som är läckra bland alla gyppy och guppyyngela ;P)
Medarbetare på Hundar.ifokus

Snygga var de. Men artbestämma dem låter jag andra ge sig på :-)
Audiatur et altera pars
#97: Jag menade inte att jag ville ha såna (inte för att de inte är jättefina, det tycker jag) :P Jag menade att jag försökte hitta information om de som du har köpt, åt dig, men jag hittade ingen ;)
#94 det är säkert guldgurami :)
Älskar guramisar ;)
Emma
#98!! hahahhahahha ;P;P okej missförstånd.
okej va snällt tack så mycket :)
#99.. ja det är det nog! :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
101 vad vacker!!

I dag kanske jag ska åka och köpa en äppelsnäcka. Hoppas.
I så fall köper jag nog en kokosnöt också.

Äntligen fick jag äppelsnäckor, det skulle vara 7 st men jag får det till 12 när jag räknar men vad gör det.Pyttesmå är dem och "guldfärgade". Jättesöta!
I påsen låg en liten körsbärsräka som kom med, nu är den ju ensam undrar vad han gillar det.
#104: Vad kul med snäckorna :) Du har ju verkat vilja köpa ett gäng ett tag nu =) Angående räkan så tror jag att den skulle uppskatta att få ett par kompisar, eller så många som möjligt. :) Eller om du kanske kan lämna tillbaka den? Om han är oönskad menar jag :) Lycka till! =)
Vi har Körsbärsräkor om du vill ha ett par kompisar till din!! ; )