Akvarium iFokus

Akvarium

Etiketter: allmäntnybörjarhörnan
Läst 47 ggr
Ellrose
1

Ancistus o andra fiskar

Hej, jag ska hjälpa en vän som precis starta ett akvarium.

Akvariet har gått /varit igång i 3 månader nu, i det har växter planterats samt lite snäckor för att få igång det levande lite.

Nu är det så att fiskar ska börja komma ner, hon vill ha ancistus som städ men vi har en liten fråga ska man ha 1 hane o 1 hona eller typ 2-3 honor till 1 hane?

Samt kan man ha andra städare samtidigt. Hon har kollat in Ottosar och skulle kunna tänka sig ett gäng såna med går det att ha samtidigt som ansictusar.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Nephi
1

Hur stort är akvariet?

Ancistrus är territoriella och behöver minst 80l per individ, dessutom är de bara bra städare första månaderna av sitt liv. Ju äldre de blir ju latare blir dem.

Ottosar och Snäckor är troligen ett bättre val

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Draken
0

Håller med ovanstående. Otto och/eller snäckor är ett bättre val som städpatrull. Räkor kan man också ha.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Ellrose
1

Akvariet är på ca 360liter, är måttbeställt så kan tyvärr inte säga cm men vet det är +350liter iallafall för det var över det som jag fyllde på vatten med.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Draken
1

Med den storleken på akvarium så kan du mycket väl ha Ancistrus, men som tidigare skrivet i tråden så är de bara effektiva de första månaderna, sedan blir de väldigt lata. Dätemot om ni verklgen tycker om och vill ha Ancistrus, så absolut, det är en ganska rolig mal. Väldigt lättodlad också. Hane och hona är väl bäst då de går i par.

Vill ni ha en effektiv städpatrulj, så kan jag rekomendera Siamesisk algätare. De äter alla typer av alger samt tar "rester" som hamnar på botten vid matning.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis