Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettervilken-fiskfrågor
Läst 154 ggr
alva03
0

Vad kostar det?

Vad kostar ett akvarium med allt som krävs? Jag vill gärna ha någon rolig fiskart, lite sugen på beta eller guldgisk. Det eller någon fisk som håller sig vid botten.

Vet inte om fiskar har mycket personlighet? Vore kul om det fanns en art som är lite "socialare" mot en. Finns ens det?

MVH Alva <3

Nephi
0

Kampfiskar är rätt så sociala när de trivs 😁
Finns folk på YouTube som lärt sina olika trick. sen är spegel träning något roligt att göra med sin Kampfisk, även om rekommendationen är några minuter någon gång i veckan

Jag skulle rekommendera ett nybörjar paket på 50-80l för en Kampfisk och eventuellt lite snäckor som städare ☺️

Finns ett startpaket på Zoo.se för 1100kr https://www.zoo.se/akvaristik/produkter/startpaket-akvarium-57-liter?p=300010436

Ut över det så behöver du substrat, jag gillar lergrus. Men du kan komma undan billigare med sand från Jula eller biltema. Minns däremot inte vilken sand det är därifrån som är okej att använda i akvariet 😅

Sen lite inredning, viktigt med Kampfisk är att undvika saker som fenorna kan fastna på. Något gömställe och några växter kommer man långt med 😁

Du får nog räkna med iallafall 1500 för att komma igång om du inte chansar på begagnat på blocket och marketplace 🫣

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Köp Aquaristik & Hobbebedarf Startpaket Akvarium 57 liter 6 Watt LED 60x30x36,50 cm hos ZOO.se ✓ Snabb leverans ✓ Fri frakt över 599 kr
Cleejs
0

#0: Kolla blocket där kan du komma ännubilligare undan

Draken
0

Det beror helt på cad fu är ute efter. Vill du ha ett större akvarijm med avancerad teknik, så kostar fet. Men om du nöjer dig med ett akvarium med "nomal" teknik som är begagbat, så kan du komma undan väldigt billigt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

alva03
0

Kampfisk känns bra att satsa på. Ska börja med att läsa på om dem innan fler frågor kommer här!

MVH Alva <3

Draken
0

#4: Kampfisk behöver varken stort akvarium eller avancerad teknik, så då slipper du stora utlägg också 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

alva03
0

#5: Låter perfekt. Har ni några bra källor? För tycker mycket som kommer från USA är liksom… ja. Stämmer detta verkligen? Är detta bäst för djuret?

MVH Alva <3

Cleejs
0

#6: Är du i närheten av Örebro har jag 4 st 60 liters akvarium för 200kr st 👌

alva03
0

#7: Tyvärr inte… Men sett att det ändå finns en del second hand online så det grejar sig! Ska bara se när jag liksom orkar ta tag i allt och sätta igång så att säga.

MVH Alva <3

alva03
0

Okej vad för arter lever länge? Har blivit lite nyfiken på Guldfisk efter att ha lärt mig att de inte är korkade utan faktiskt hur coola som helst. Men de blir stora? Så de behöver en del plats gissar jag? Vad jag läst så verkar Guldfisk i alla fall vara enkel att hålla.

Beta är fortfarande en kandidat för de är ju så fina.

MVH Alva <3

Nephi
0

#9: Guldfisk är inte så enkelt som du tror 🫣
De är bajsmaskiner som kräver stora filtervolymer.
Men du behöver räkna med att du minst behöver 300l om du vill hålla ”fancy” varianterna, minst 500l om du tänker hålla vanlig Guldfisk.
De blir väldigt stora, väldigt fort om de får rätt förutsättningar

alva03
0

#10: Okej 300l känns väldigt too much för mig som är 100% nybörjare. Finns det mindre fiskar som lever länge?

MVH Alva <3

Nephi
0

#11: De flesta kan leva rätt länge under rätt förhållanden, privat odlade lever oftast längre än butiks köpta.

[xomvox]
0

En realistisk kostnad för en nybörjare som köper allt nytt, kanske 1500-2000:- för akvarium o tillbehör om kör ett färdigt kit + kostanden för fiskar på en 300:- (beror helt på art)
Sociala fiskar tror jag inte man skall sikta på eller tro sig få på direkten, den interaktionen man får med vissa akvatiska djur är nog mest av en slump och högst individ beroende. Fast det är jäkligt kul när det inträffar.