Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 147 ggr
Mamuttson
0

Hjälp att få väck algerna efterfrågas

Hej, jag eftersöker alla tips jag kan få angående mitt algproblem i akvariet som har eskalerat de senaste ca 3 v. Det jag har försökt med hittills är att korta ner belysningen lite, mata sparsamt, bytt vatten som vanligt och skrapat glaset, bytte även det översta vita filtret i pumpen som var superkleggigt.
Nåt mer jag kan göra?
Mitt svarta grus är snart grönt!

Nephi
1

Hur mycket växter har du?
Lite alger får man räkna med, men växter hjälper mycket med att minimera mängden alger

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Mateoz
0

Vad är det för alger? Olika alger gynnas av olika förhållanden

Mamuttson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Tror det är "vanliga" grönalger, det blir en hinna av alger på rutan och i gruset. Ska se om jag kan få upp en bild.
Är även någon grön luddig alg på ena växten såg jag häromdagen

Mamuttson
0

#1: jag har ganska mycket växter (tror jag) jag har 7 olika sorter men en del har inte vuxit till sig ordentligt…
Minns inte vad de heter och jag har ju såklart slängt etiketterna, du kan ju se några av de på bilderna iaf

Mamuttson
0

Hej någon som har något effektivt sätt att stävja algtillväxten?
Borde jag köpa fler Mollys eller algätare kanske, vad tycker ni?

Nephi
0

#5: Känns som att du skulle behöva något som rör runt gruset lite, khuliål eller sandsnäcka kanske? Är väl gränsfall till om ditt grus är för vasst för Corydoras.

Vad har du för invånare i akvariet nu? Hur stort är akvariet?

Mamuttson
0

Just nu bor det 3 pakistanbotia 2 små Ancistrus (den ena är bara ca 3 cm) 5 mollys, 3 guppys, plus 9 nyfödda mollyyngel som jag hittade imorse. Akvariet är juwel 125L

Har tänkt köpa khuli och lite räkor men eftersom akvariet är förhållandevis nystartat och jag fick nitrithöjning för några veckor sedan, så har jag avvaktat. Det var också efter nitriten som det började växa en massa alger

Nephi
1

#7: Det är rätt mycket fiskar för ett nystartat. Snäckor som städare hade jag nog satsat på.

Nitrit och Nitrat är som gödningsmedel så är inte så konstigt att det blivit mer alger, tätare vattenbyten och kortare ljustimmar tills växterna hinner ikapp och filtret stabilare

Aheim
0

Det finns tyvärr inget magiskt recept utan det måste uppnås en biologisk balans i akvariet och den gynnas bäst av att vi/du gör absolut ingenting. Du har inte mycket fisk och det är bra för du ska mata väldigt försiktigt och när du gör det så behöver du inte byta vatten heller på ett par månader och akvariet får en lugn och stabil miljö och en chans att fixa sig självt. Får du massa klegg i filtret som du säger så matar du antagligen för mycket alternativt är det alger, det kan inte jag veta utan att se filtret…
Algerna ser inte roliga ut det förstår jag men i det här läget så hjälper dem till att få balans mellan alla ämnen som det finns överskott av just nu så mitt tips är att plocka och rensa lite alger om du vill men i övrigt ingenting mer än mycket lite mat :)

Mamuttson
0

#8: jag startade 2 augusti. Lät det stå en vecka och sen fyllde fisk i omgångar med en veckas mellanrum.

Därför som jag nu funderar på en liten ål och några räkor oxå..

Mamuttson
0

#9: Filtret var proppat med grönaktig gegga så jag misstänker att det är mest alger efter att jag skrapat rutan.

Vad tror du om att minska antal delvattenbyten, kanske lite mer sällan än just nu, då jag byter en gång i veckan ca 30%?

Nephi
0

#10: Låt det vara någon vecka till innan du tillsätter mer.

Missade att du hade botior, då går både snäckor och räkor bort. Det är nämligen deras favorit mellanmål

Mamuttson
0

#12: Aha, snäckor visste jag att de gärna vill mumsa på men inte räkor också, synd…. hade gärna velat ha ett gäng blue navy (tror de heter så)

Blev tipsad i affären om easylife algexit är det något att köpa om det inte blir bättre med tiden? Är lite osäker eftersom några andra inte rekommenderade det, är det bättre att vänta ut. Lite skeptisk till om det bara är att de vill sälja på en saker eller om det gör faktisk nytta.
Vad tror du?

Aheim
0

Jag avråder bestämt från att tillsätta kemikalier för att döda algsporer för det ger konsekvenser för hela akvariet och medlet åtgärdar inte orsaken till "problemet"
Marknaden av kemikalier inom akvaristiken är dess utom oreglerad och du har inte en aning om innehållet heller!

Alger får chansen när vattenvärden svajjar medans växter får det kämpigt så jag förespråkar mycket mindre vattenbyten.

• Redigerat 2025-09-20 21:17 av Aheim
Mamuttson
0

#14: Okej, då skippar jag algmedlet. Och drar ner lite på vattenbyten, kanske närmare varannan vecka ist för varje,
tog ett droppnitrittest nyss som visade noll, det var ju bra iaf.

Hoppas det minskar snart ser så himla tråkigt ut, lite alger fattar jag att det blir men inte så här mycket så snabbt…

Just det, kom ju på att jag har två olika lysrör som följde med akvariet, en heter "nature" och en heter "day" ska jag ta bort ett under en period, tror du att det gör någon skillnad?

Aheim
0

Ja det är värt att testa ;) "nature" låter som det har ett lite skönare spectra

Mamuttson
0

#16: ska testa en vecka eller nåt så får vi se om det blir ngn skillnad.🙂