Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 76 ggr
[Flodbis]
0

Låt bli mina plantor, tack!

Det är en sak som jag inte riktigt förstår mig på…

Väldigt många jag stöter på kan ha plantor, som ser hela och fina ut, tillsammans med sina räkor. Jag har fått höra att räkor "bara" tar skadade eller veka växter… Så upplever jag inte det.

1000009525.jpg

Jag satte nyligen ner denna stammen gälört, inte var den vek eller särskilt sjuk. De enda som går i det karet är neocaridina och en bamburäka om man bortser från alla skräpsnäckor.

På alla mina andra plantor får jag en massa hål i bladen. Jag har två-tre gånger försökt mig på att plantera Lobelia cardinalis men den blir alltid, utan undantag, uppäten av någon.

Antingen är det skräpsnäckorna (posthorn, mini-posthorn, dammsnäckor) eller så måste det alltså vara räkor. Jag har räkor i alla mina kar med växter.

Ger ni något till era räkor som får dem att låta bli era växter eller vad????

Jag blir galen 🙈🙈
Mina får vanliga små pellets bollar gjorda för räkor, jag trodde nämligen att det räckte. Måste jag ge dem vanliga grönsaker också för att de ska låta mina plantor vara??? Hur ofta ska man ge dem grönsaker och vad för grönsaker kan de käka?

Tacksam för svar
//Med vänliga hälsningar: en frustrerad akvarist som är trött på att köpa nya växter 😅

• Redigerat 2025-04-15 16:44 av [Flodbis]
Draken
0

#0: Det blir ju dyrt i längden med nya växter också 😝

Jag har inte haft några probem med räkor och växter. Jag har gett foder som är specifikt för akvarieräkor, jag ger zuccini, morot och broccoli ibland. Jag ger även algae wafers mix, då jag har pansarmalar som egentligen är carnivorer men behöver grönsaker ibland också. Jag har sett att räkorna gärna dyker direkt på de köttbaserade tabletterna.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#1: Haha ja precis, akvarieväxter kan lätt bli dyra!

Jag ger mina något som heter Novo Prawn. Brukar du koka grönsakerna innan du ger dem det? Hur ofta får de grönsaker, ungefär? Ibland får mina också kött tabletter men har inte haft det hemma nu på ett litet tag så kanske försöker de sända mig ett budskap genom att bege sig på mina plantor 😉

Draken
0

#2: Nej. Jag förväller Broccolin. Morot och Zuccini ger jag som den är. är det inte uppätet på ett par dagar, så kastar jag bort det som är kvar. Det får inte ligga för länge då det kan förorena vattnet.
Jag ger dem grönsaker 1-2 ggr i veckan ca.

Jag köper Carnivore pellets eller algae wafers mix till mina.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#3: Jaha, då vet jag tack för svar! Ska nog pröva börja göra detta så hoppas vi på att de lämnar växterna ifred lite 🙈

Jag tänkte just på att de inte får ligga för länge heller, kanske går det bättre om det är små bitar. Ena karet är bara 25L så där kan det ju snabbt bli doppar i ammonia/nitrit/nitrat, får nog vara försiktig där.

Tack jag får beställa hem och prova!

Draken
1

Jo i det lilla får du nog vara väldigt försiktig. Låt det ligga max nån eller ett par timmar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Flodbis]
0

#5: Tack för varningen! Låter bra!