Fiskar Arter
Vi kanske ska skaffa ett akvarium.
Vilka fiskar är ”lättast” och bäst för nybörjare?
Vilka fisksorter har du?
Vilken art är din favorit? Varför?
Hur tar ni hand om dom?
Hur mycket mat ska dom ha?
Hur länge kan man lämna dom ensamma?
Vilka växter har ni?
Vilken sand/grus har ni?
Och slutligen vilken mat har ni?
Förlåt för alla frågorna😶
- Redigerat 2025-03-20 09:46 av [GTBLovesAnimals]
Det ska bli spännande att få svar på alla frågor hihi
Vad roligt! 😀
Fiskar är ju inte riktigt som andra djur, de kräver inte att du motionerar dem, håller dem sällskap eller så. Fiskar är rätt "lätta" på det sättet. Vad som gör fiskar svårare att hålla är främst hur känsliga de är med vattenkvaliteten och värden på vattnet, samt att vissa mer intelligenta fiskar gillar att möblera om och förstöra växter. Sedan har du fiskarter som bajsar väldigt mycket så att det blir skitigt 😆
Vilka fiskar som är bäst för "nybörjare" beror på vad dina egna förutsättningar är. Först och främst måste man veta hur stort akvarie man ska ha, annars går det inte att rekommendera fiskar. Levandefödande fiskar som Guppy, Molly och svärdbärare är populära för folk som nyligen startar upp, de förökar sig lätt och de är inte petiga med vattenvärden. Däremot ska du ju minst ha 50L för Guppy, och jag minns inte om det var 100L för de andra två arterna.
Guldfiskar är också vanliga för nybörjare för alla tycker de är så fina, de är dock inte lämpliga då de kräver extremt stora utrymmen eftersom de kan växa och bli väldigt stora. De bajsar också mycket så det krävs att man städar ofta eller har bra filter.
Jag har själv en rad olika firrar….
Dvärgkulorna som tyvärr dog av min parasitinfestation (men ska skaffa fler snart), Blå gurami, gul Gurami, neontetror, kardinaltetror, kuhliålar, kerritetror, tukanotetror, pansarmalar av olika sorter, ancistrus…
Jag har ju självklart också Guppy, de är väldigt vackra!! Sedan hade jag också en Kampfisk men han dog av ålder.
Har en rad olika räkor också som gabonräkor, amanoräkor, crystal red, blue dream, bamburäka, bloody Mary.
Min favoritart i fiskvägar är Praktbotia eftersom de har så mycket personlighet och är pratsam (de gör små klickande läten.) De lägger sig gärna på rygg som små hundar haha. Det krävs dock stora akvarium att ha dem då de kan växa och bli hela 30cm.
Jag byter vatten en gång i månaden och matar dem varannan/var tredje dag.
De ska ha så mycket mat att de hinner äta upp det på typ 10 sekunder, alltså ytterst lite. Många övermatar sina fiskar. Hur stor mängd beror givetvis på hur många fiskar du har
De kan vara ensamma hur länge som helst sålänge de får mat med jämna mellanrum. Man kan skaffa automatiska matare och vara borta i en månad om man vill det.
Jag har alldeles för många växter för att jag ska komma ihåg namnen på dem alla. Svärdplanta, cryptocoryne av olika slag, anubias av olika slag, bucephalandra av olika slag, Alternanthera reineckii och liknande växter, mattväxter som monte carlo, mossor av olika slag, olika stängselväxter osv osv osv
Jag har sand eftersom grövre grus kan förstöra spretarna på mina pansarmalar
Mat… Jag har en hel låda med mat. Det är bra med variation. Jag ger såklart tabletter till mina bottenfiskar, har ett färgfoder jag brukar ge och ibland ger jag röda mygglarver, ibland torkad artemia, ja lite allt möjligt för att vara ärlig.
- Redigerat 2025-03-20 11:51 av [Flodbis]
Tack! Jag tänker typ ha ett 60 liters och är mest intresserad av Guppy och platy om min mamma och pappa går med på det😐😖
Det är också lite min lillasyster på fem års skull eftersom att hon tycker djur är lite läskiga överlag. Och fiskar behöver man inte hålla på med så mycket man ska inte göra det!😀
#3: platy vill nog ha större än 60L bara så du vet! 🙂
Okej Guppy då?😅
#5: Ja de kan du hålla i ett 60L 😊
Hur många?
#7: hur många vadå?
Hur Många som får plats
#8: Inget fel på den…
…. men du kan hitta begagnade akvarium på Facebook marketplace eller blocket till en bråkdel av det priset!
Okej tack jag ska kolla
Tror dock inte att mamma och pappa går med på det 😫
#10: Det beror väl lite på hur bra filter du har och dimensionerna på karet (måtten) sen får man tänka på att platy är levandefödande så de kommer yngla av sig rätt mycket, då behöver man inte köpa många för man får rätt många rätt snabbt 😆
#13: går med på ett begagnat? Alltså vill de betala över 1000kr för ett 60L så är det väl deras val, men jag har personligen själv hittat 50-60L kar och köpt det för 300kr begagnat och de funkar lika bra som vilket akvarie som helst.
Nej går med på att skaffa fiskar
#14Ok
PS fattar typ noll där ska nog läsa på lite hihi🥸
#16: Jaha, då får du vänta tills du blir stor nog att skaffa fisk själv då 🙂
Jaaa tyvärr det är som sagt lite för lillsyrran också
#17: okej
Filter = renar vattnet
Bra filter = renar vattnet mer
Få fiskar = bajsar mindre
Fler fiskar = bajsar mer
Bra filter ---> kan ha fler fiskar (eftersom vattnet blir inte lika smutsigt)
Dimensioner = måtten på akvariet
Längden i cm × bredden i cm × höjden i cm
Exempel: L61 x B31 x H37 cm
Dessa dimensionerna kan hålla 60L vatten
Ett annat exempel på andra dimensioner som också kan hålla 60L vatten:
43 × 38 x 38 cm
Levandefödande = fiskar som föder levande yngel.
De flesta fiskar brukar lägga ägg.
- Redigerat 2025-03-20 12:11 av [Flodbis]
Ahm okej fattar lite men eh ved är det där filtret för något kan du länka till ett bra?
#19: man ska inte skaffa djur för någon annan, man ska skaffa djur för sig själv och för att man själv är intresserad av det 😀
#21: Jag brukar köpa mina filter begagnade för att jag är en fattiglapp. Många gånger ingår filter med akvariet när du köper det
#22Jag vet men det skulle vara kul för henne att ha nåt djur som man kan mata och inte vara rädd för hanteringen
#23 okej då vet jag
PS en fråga till kan man lägga fiskarna i en vanlig skål när man tvättar akvariumet?
jag=Noll koll🤪
#24: Då är det en bonus som kommer med att ha fisk men inte en anledning till att skaffa fisk 🙂
Man brukar inte flytta fiskar när man städar, det är rätt stressigt för dem att flyttas runt. Man brukar städa medans fisken är i akvariet eftersom man ändå aldrig byter allt vatten, du byter max halva vattnet annars kan fisken få en chock och dö. Men ska heller inte städa för noggrant för du riskerar att döda bra bakterier som är bra för akvariet balans
Okej då vet jag och det är den här pumpen som byter ut vattnet va?
#26: Vad menar du?
Det kommer oftast med en pump, är det den som byter ut vattnet?
#28: Menar du när man städar i akvariet?
Det finns en pump som sitter ihop med filtret. När jag snackar om filtret snackar jag alltså om den pumpen. Den suger in vatten, vattnet renas genom ett svampfilter, tänk dig som en sil. Om du kokar spaghetti så kan du sätta spaghettin i ett durkslag, pastan fastnar i durkslaget medans vattnet rinner ut. Ungefär så fungerar det. Smutsen fastnar i filtret (svampen) när den sugs in. Den pumpas sedan ut igen genom pump munstycket och skapar rörelse i vattnet som syresätter vattnet så att fiskarna inte dör av syrebrist. Filtret renar alltså vattnet och syresätter vattnet.
Jag har också en pump som jag använder när jag städar akvariet som pumpar upp vatten, men det är nog inte den du snackar om, inte alla har en sån
- Redigerat 2025-03-20 12:28 av [Flodbis]
Okeeej
Ett filter ser typ ut såhär
Den har det munstycket som pumpar ut vattnet som den sugit in. Det munstycket ska sitta vid ytan.
Öppnar man upp filtret kan man hitta svampen (det kallas filtermaterial). Så ser den ut (oftast är den svart)
Det finns förstås många olika typer av filter men så ser det vanligaste ut.
- Redigerat 2025-03-20 12:35 av [Flodbis]
Tack
Du har fått jättebra svar här ovan, men jag tänkte komma med ett litet tips.
Om du vill ha Guppy, så se till att du bara har hanar, då slipper du framtida problem med överbefolkning.