Akvarium iFokus

Akvarium

Läst 154 ggr
Sandiy
0

Guppy

Hej! Barnen vill ha fiskar men vi har bara ett nanoakvarium på 30l i som vi för några år sedan hade räkor i. Barnen kan tänka sig räkor men började kolla lite vilka fiskar som man kan eventuellt ha i 30l (om det ens finns) o såg på zoopet att man kan ha Guppy. Men vad tycker ni med mer kunskap? Kräver de större yta o hur många skulle man kunna ha i karet isåfall?

Annars håller vi oss till räkor, de är ju urgulliga 🥰

(Det är jag som kommer sköta allt och har allt ansvar innan någon säger något. Djur är mitt största intresse och har haft akvarium tidigare)

Nephi
0

Räkor är definitivt det mest optimala valet för 30L

Antar att det är endlers och inte Guppy du hittat som kan gå på 30L, men skulle ändå inte rekommendera det 😅
OM ni absolut vill titta på en fisk för så litet så kan troligen ett litet stim Moskitorasbora fungera. Men jordbruksverket rekommenderar minst 40L för akvarium med fisk i.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Mateoz
0

Hade också kollat på någon mindre fisk. Typ galaxyrasboror/kopparglödstetror/mosquito….

Sandiy
0

Tack för era svar. På zoopet stod det 25l för endlers o 30l för Guppy 😅 men vi kör bara räkor i 30l karet o så har vi nu köpt ett 72l som dom kan få ha fiskar i 😊

Draken
0

#3: Det låter som en alldeles utmärkt ide 🙂

Zoppet har ofta lite snålt tilltagna literantal för fiskar, så lita inte riktigt på vad det står där.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Sandiy
0

#4 tack! 😊 ja haha, tyckte det lät lite väl lite.. 😅

Barnen vill iaf ha Guppy, vilka mer fiskar kan man ha med dom? Jag vill gärna ha pansarmalar 🙈 o hur mycket fisk i förhållande till liter?
Vi tänkte endast ha Guppy hanar då jag inte vill ha massa yngel. Går det?

Vi har finkornig sand i botten, massa växter o även flytväxter så på fredag ska vi åka o kolla fisk. Vi har tyvärr en bit o åka. 45 eller 1 timme beroende på vilken stad vi åker till 😅

[Flodbis]
0

Pansarmalar kräver mer än 30L. Andra fiskar du kan ha är typ nanofiskar, dvs fiskar som kan leva så litet. Kika på rasboras, Endlers guppy (vanliga Guppy är för stora,) Normans lyktögonfisk eller om du kan tänka dig att bara ha en enda Kampfisk.

Det funkar utmärkt att bara ha endler hanar

Edit: missade att du skaffat 70L. Där kan du ha vanliga guppys. Pansarmalar är lite beroende på art eftersom de måste vara i stim. Du kan åtminstone ha de mindre arterna som pygmépansarmal (cory pygmeaus) eller dvärgpansarmal (cory hastatus). Panda pansarmalar verkar också gå att hålla i 70L

Rätt många av de mindre fiskarterna kan man ha i 70L så det beror på vad du är ute efter 😁 Personligen är jag väldigt förtjust i guramisar och Honungsgurami och pygmégurami är de arter som kan hållas i mindre kar och är väldigt fredliga. Det finns så många olika tetror och rasboras av olika slag som funkar i 70L om du vill ha stimfiskar. Vill du ha fiskar som håller sig till ytan så funkar bilbukar, tycker själv de är extremt coola! Men man måste ha lock eftersom de hoppar.

Bottenfiskar som kuhliålar kan bo i 70L (däremot hoppar dem också), du kan hålla otocinclus som är bra städare och tar mycket alger. Vissa mindre ciklider som Fjärilsciklid funkar också. Helt ärligt, det är så många fiskar som kan simma i 70L så det är omöjligt att nämna alla haha

• Redigerat 2025-01-22 14:06 av [Flodbis]
Draken
0

De mindre arterna av pansarmal kan du ha utan priblem. Men minst 5, gärna fler.
Pansarmalar ska ha sand på botten, det är jätteviktigt eftersom de gillar att böka i sanden, och grus skadar deras känslospröt runt munnen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis