Regnbågshaj
Hejsan,
Jag har en regnbågshaj tillsammans med mina dvärgbotier. Den verkar väldigt tunn, trött och hängig. Kanske uttråkad?
Någon som har något förslag?
Den hade en vit vän från början men den vita jagade den svarta hela tiden.
Mvh Marie
Du skriver att den ena var svart, är du säker på att det inte är Eldstjärt du har ? De skall gå själv och kräver ganska stort akvarium.
#1: Det är en regnbågshaj med dålig röd färg på fenorna. Hade en albino regnbågshaj också men den trivdes inte alls, tyvärr 😭
#1: Nu blev jag lite osäker…
Kan kanske vara en brun Labeo, påminner mer om det…
Men jag är rätt säker på att det stod regnbågshaj där vi köpte den.
#3: Har du någon bild ?
#5: Det där är en Eldstjärt. Den skall gå själv, den har förmodligen bråkat med den andra och tagit ihjäl den.
Ser ut som någon har tagit en tugga av den, och den är väldigt smal. Mata på den lite och se till att den får gå ifred så skall du se att den repar sig.
Vad har du får andra fiskar i akvariumet ?
#6: Men dom har bara en röd fena. Denna har alla fenor röda, fast det inte syns så bra på bilden och dom har blivit väldigt svaga i färgen. Dom har varit med dvärg botia men nu har jag flyttat över den till Molly.
Håller med #7 här. Det ser ut som en regnbågshaj/regnbågslabeo. De främre fenorna är något röda, och på Eldstjärt är de väl färglösa? Det finns också en svart fläck precis vid stjärtfenan. Bifogar bild på min regnbågshaj.
Regnbågshajar ska absolut inte hållas med flera av samma art då de är oerhört aggressiva mot varandra.
Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.
- Redigerat 2024-10-24 19:20 av Xseros
Elddyjärt kan få en svag färg på de fränre fenorna. Den på bilden är dessutom svart på kroppen, regnbågshajen är brtydligt ljusare.
#8: Men han såg ut så när vi köpte den. Men nu är den helt förändrad. Mist all färg och magrat väldigt. Den är inte alls aggressiv. Skulle nog säga att den blir utmobbad av alla andra
Hur stort är akvariet? Regnbågshajar är bara aggressiva mot sin egen art och släktingar. Du sade att du bara har Molly. Jag finner det osannolikt att de skulle kunna göra detta med en regnbågshaj men jag vet inte. Har du noterat någon aggression från Mollyn mot hajen? Har du något mer utöver dessa?
#11: Först hade jag den tillsammans med dvärgbotian i 200liters karet, men där blev den "dålig". Så jag flyttade den till ett mindre kar typ 150liter med Molly men där verkade den ännu mer ledsen och en Molly är rätt elak, speciellt när det vankas mat. Så nu har jag startat upp ett litet kar med bara regnbågsfisken och två små l malar och så kom det med några räkor. Så nu får jag se om den stacken får tillbaka lite färg
Regnbågshajar föredrar ju minst 200 liter. Detta har ju inte orsakats av det, men jag tror nog den skulle må bäst i 200-karet med dvärgbotian. Kan det vara den andra regnbågshajen (numera död) som skadade den? Hur längesedan var det? Jag skulle satt den i 200-karet och skött den som vanligt och se om den repar sig under någon månad. Som Draken säger har den tagit en rejäl smäll på ryggfenan.