Syntiums akvariefrågor 2
Min förra tråd blev tydligen för lång (Här är den: https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1538525/kampfisk-fragor ) så jag gör en ny.
Såg i en annan tråd att ljus sand blir skitigt snabbare, eller det syns mer i alla fall. Jag vill inte ha ett mellanting mellan svart och vitt, så jag funderade på denna gråa. Vad tror ni? Kan den "mörkna" lite av att bli blöt?
Barnen ville ha nåt som gör bubblor, en skattkista eller så men så läste jag att det inte är så bra för eventuella växter eller hur det var. Var några veckor sen så minns inte men vad tänker ni om det? Om man har nåt sånt kanske man inte behöver ha igång det konstant?
"I'm too old for this shit."
Den sanden borde vara fine, det.är de riktigt ljusa som blir väldigt skitiga rätt snabbt.
Jag vet inte om det är samma sak vi snackar om, men jag tror du menar det faktum att växter gärna vill ha CO² och såna saker som pumpar luft in i vattnet (luftpumpar, luft filter, "kistor som öppnas och stängs) tenderar att att dra ned CO² halten i vattnet. Annars kan jag inte komma på någon annan anledning till att varför det skulle vara dåligt, för fiskarna är det bara bra med extra syre.
Btw använder jag personligen denna sanden som verkar inte vara jättemycket mörkare än den du länkade, i jämfört med mitt andra kar som har ljus sand så syns inte skitet alls på denna sanden
- Redigerat 2024-06-23 17:09 av [Flodbis]
#1 Ja så var det, det var växterna det var dåligt för. Jag vill ha ganska lummigt så om man har en sån grej ibland kanske det inte gör så mycket?
#2 Usch nu blev det jobbigt, vilken ska jag välja? 😅
#3 Vill du ha ett lummigt akvarium hade jag helst skippat någon sån dekoration. Men om barnen verkligen vill ha nåt så kan ni sätta den på timer på nån timma om dagen för att minska vädringen av CO2.
Personligen hade jag gått med det lite mörkare :)
Jag är inte riktigt säker på vad lummigt betyder 🫣
Visade den sanden mest för att säga att den inte är jättemycket mörkare än den du länkade, så jag tror inte att den du länkade blir skitigt lätt. Välj det du tycker är snyggast!
#4 Jo nåt sånt, om den inte är igång konstant kanske det inte påverkar så mycket?
#5 Grönt med mycket lövverk, växter grönska. Men det används kanske inte i akvariesammanhang.
Nu när jag kollade så tyckte jag den gråa sanden jag tänkt var lite mer brun än grå men den du länkade kanske jag tycker är för mörk så nu vet jag inte riktigt vad jag ska välja.
#6: Jaha, ja man kan sätta en timer på dem. Det finns särskilda uttag som man kan ställa in klockslag
#7: Jaha! Jag är inte alltid jättebra på ord. Det finns väldigt mycket sand att välja på, så du har du ju något att kika runt på 🙂
Nu har jag fått tag i lite sten, skiffer och stenkol "begagnat" så att säga, hur rengör jag bäst?
Sand fick jag också tag i, sköljer man det som grus eller?
Och vad finns det för lim man kan använda i akvarier?
- Redigerat 2024-09-19 19:37 av Syntium
#9 Bara att skölja eller? Eller bör jag koka eller så?
- Redigerat 2024-09-20 20:03 av Syntium
Akvariestenar kokar du. Grus brukar man bara skölja.
Vill du ha lim eller akvariesilikon? Du kan söka på akvarielim men de kan kosta lite mer, tror draken eller nephi känner till billigare alternativ som kanske inte säljs som akvarielim men är säkert för fiskar. Det var något ämne man skulle undvika tror jag men jag minns inte vad det hette
#11 Jag vet inte om jag vill ha lim eller silikon, tänkte för att eventuellt limma ihop stenarna 😊
Jag hade kört akvariesilikon för stenar och lim för växter 😁
Har du jula i närheten finns denna: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/silikon/akvariesilikon-024638/
Du kan beställa den på cyberzoo: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/344/akvariesilikon
Skulle rekommendera fogspruta för lättare applicering men det fungerar utan också. Det finns på cyberzoo under samma länk, du kan hitta det på jula här: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fogsprutor/
Fogsprutor finns också i typ alla byggaffäree
Finns också självklart på affärer som hornbach osv
#13 Lim för växter, hur funkar det? Dör de inte?
#15: det är om du ska fästa växter på dekorationer. Exempelvis anubias, mossor, vissa krypande växter och växter med stor rhizom går bra att sätta på rötter, stenar och annan dekoration.
Man kan också använda tråd för att fästa dem, men med lim syns det inte någon tråd och många tycker det blir snyggare
- Redigerat 2024-09-21 05:50 av [Flodbis]
#11: Jula har ett jättebra akvariesilicon som inte kostar skjortan. Den har jag använt och är väldigt nöjd med.
Fogskum har jag endast använt det man kan köpa i akvariebutiker, vet inte ens om det finns billigare alternativ/märken på det faktiskt.
Ska du fästa växter på stenar eller annan inredning, så använd vanligt superlim 😉 Funkar jättebra.

Växterna är fästa på rötterna med vanligt superlim😊
#17 Häftigt! Det måste jag fundera på 😊
#18: inte alla växter kan man fästa på dekorationer dock, exempelvis amanazonas svärdsplanta behöver substrat och kräver väldigt mycket näring genom rötterna
#18: Precis som Flodbis skriver, det är bara vissa växter som tar näring från vattnet och vill ha rötterna hängande fritt.
Anubias, Javaormbunke och Microsorum har jag som skall ha rötterna fritt.
#20 Trodde inte att det var alla växter, förstår att vissa vill ha rötterna fritt men det är just limmandet som är weird så att säga tycker jag 😊
Jag tänkte så här att jag sätter upp akvariet där det ska vara (tror jag i alla fall, börjar fundera på om jag ska ha den byrån jag tänkt) ha i sand och börja ha i dekorationsstenar men tänkte inte ha vatten i ännu. Vill kunna flytta runt stenarna lite och se hur det blir bäst. Men om jag sköljer sanden innan så ligger den där och är blöt, känns sådär om det börjar surna. Om jag häller i sanden utan att skölja den så måste jag ta upp den igen när det är dags. Hur skulle ni gjort?
I och för sig kanske jag inte måste ha i sanden för att kolla hur stenarna ser ut 🤔
Angående byrån så är den nog stadig men den är också gammal så lådorna är ju inte sådär mjukt lättglidande som på en ny från Ikea. Tror ni det är stressande för fisken om man öppnar där ibland? Bör jag ha nåt modernare?
Jag brukar ha i hardscapen först, dvs stenar och rötter och limmar dessa beroende på hur jag planerat looken. Sen lägger jag i sand och övrig substrat. Har nog aldrig sköljt en sand innan utan har bara fyllt akvariet direkt. I värsta fall får du vänta någon dag tills det klarnar mer eller mindre. Såg att du tidigare frågat om lim, vanligt snabblim funkar som är baserat på cyanakrylat. Vill du exempelvis limma stenar/rötter kan du fästa dessa med hjälp av filtervadd och snabblim. När det härdar sitter det bra och helt giftfritt.
Angående möbeln så skulle jag inte oroa mig för lådorna. Sålänge möbeln är stadig och har har en plan yta så ska det vara säkert.
Jag brukar också köra hardscapen först. vad gäller sanden, så använder jag Julas blästersand i akvariumen, och den har jag aldrig behöft skölja, kan vara lite grumligt till en början, men det lägger sig rätt snabbt 🙂
Vissa kanter har lossnat, verkar vara silikon under men skulle det räcka om jag satte dit dom med superlim eller bör det vara silikon igen? Det är kanter som är under locket. En verkar jag slarvat bort :/
Vad använder jag för att få bort vattenfläckar på både insida och utsida?
#24: skrapa bort silikonet och sätt ditt nytt tror jag blir bäst 🙂
Är den välmatad så en vecka utan mat borde vara hel lugnt. Är karet inte överbelastat och moget så klarar du dig utan vattenbyte betydligt längre än så.
#26: matning kan en fisk gå utan en vecka som #27 säger och vattenbyte beror helt på storleken på karet, hur "moget" det är, hur många växter man har, hur många andra invånare man har, och en massa andra faktorer. Normalt sett gör man vattenbyte en gång i veckan men jag gör vattenbyten i mina kar en gång i månaden. Det finns de som kör wallstad metoden och aldrig gör vattenbyten utan bara fyller på med vatten när det avdunstar
De kan klara sig utan mat rätt länge. Det brukar alltid finnas något i akvariumet de kan äta, om inte akvariumet är nystartat.
#29 Hur länge skulle du lämna en fisk?
#30: En vecka alla gånger utan att jag skulle vara orolig.
Så en vecka kan vara okej, men 2 veckor?
Om man gör vattenbyte innan, värden ser bra ut.
I och för sig kan det ju hända andra saker under veckan
De kan klara sig två veckor om det behövs, men jag tycker det är lite lång tid. Kan du få någon att gå dit och mata åtminstone en gång under de två veckorna, så vore det optimalt.
Finns det några automatiska lösningar? Typ foderautomater?
Det finns foderautomater att köpa, men jag har aldrig använt mig av det, så jag vet inte om de är bra/dålig eller om de brukar fungera som de skall .😊
#34 Jag har använt foderautomater i många år och det brukar funka bra, fyller dock på minimalt med mat ifall de skulle få fel och börja mata ut allt (har hänt mig en gång men som tur är inte när jag var borta mer än under dagen).
Finns dock de med skruv (som skruvar fram mat) och om jag förstått det rätt så slutar de bara att funka så ingen risk för övermatning om något händer.
Dem kostar dock en del (speciellt de bättre varianterna) så om du inte reser bort ofta eller är bra på att glömma mata fiskarna även när du är hemma så vet jag inte om det är värt det (jag har mina igång hela tiden i två av mina akvarium då jag har mycket yngel i dem och de då alltid får nån form av mat även de dagar jag inte matar med annat).
Men även fast jag har matmaskiner brukar jag ändå försöka ha någon som kommer förbi och kollar till allt minst en gång i veckan om jag är borta mer än en vecka då mycket kan hända (ytterfilter som börjat läcka har hänt mig, vatten som behöver fyllas på, matmaskin som är tom eller kladdat igen så ingen mat kommer ut, fiskar som har dött är extra allvarligt om man har större fiskar som inte snabbt och enkelt blir uppätna av andra invånare, hände brorsan och hela akvariet dog och blev superäckligt).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Kanske inte en direkt akvariumfråga men jag vet inte hur jag känner om det här.
Det finns ju små räkor, brine shrimps på engelska, artemia på svenska tydligen. Är populärt i USA att föda upp de i små akvarium, så kallade sea monkeys.
Jag funderar på att när det nu blir Kampfisk att skaffa ett sånt litet akvarium och föda upp såna för mat till kampfisken. Mitt problem är att tanken tar emot lite att föda upp djur som sen blir mat åt ett annat djur, för räkorna kanske också kommer kännas som husdjur.
Är det nån här som gör detta?
Jag har haft artemiakläckare kopplat direkt till yngelakvariumen när jag har fött upp Ciklider. Det är jättebra.
Du behöver inte ett separat akvarium för detta, utan du köper (eller bygger) en artemiakläckare.
#38 Nej, tänkte inte skaffa ett akvarium, det är nog fel ord för det. Tänkte de där som säljs som leksaker typ, som barn ofta verkar få som första husdjur.
Här är en youtube-kanal om såna små "akvarium":
Det är bättre att ha en artemiakläckare kopplad till akvariumet. När de har kläckts, så simmar de automatiskt mot sötvatten 🙂
#40 Men om man bara ska ha en fisk så kanske det finns risk för övermatning?
#41: Du styr själv hur mycket ägg du laddar i artemiakläckaren. Men om du tycker det känns tryggare, så går det absolut at ha dem i ett mindre akvarium bredvid 🙂
- Redigerat 2025-05-21 09:02 av Draken
#40: Hur ser en sådan ut? Tror aldrig jag sett en sådan variant men hade helt klart varit toppen till mina kardinalfiskar som ynglat som sjutton senaste året.
Jag har bara "manuell" kläckare där man måste fiska ur de kläckta för att mata. (Man sätter dit en lampa så ska de dras till platsen man kan "fiska").
- Redigerat 2025-05-21 10:03 av Maleficum
#43: Hittar inte exact den jag hade( det var flera år sedan) med DENNA verkar ha samma princip
#44: Häftigt, aldrig sett den varianten! Men verkar helt klart klurigt att göra det mer "naturligt" och "självgående".
#45: Jo det var lite klurigt att få igång den, men när den väl var igång så var det väldigt smidigt 🙂
- Redigerat 2025-06-02 09:12 av Draken