Annons:
Etiketterallmäntakvarium-och-fiskarkampfisk
Läst 441 ggr
Syntium
2022-04-09, 14:36

Kampfisk-frågor

För länge sen, långt innan internet med massa information fanns, hade jag akvarium. Det var en katastrof (vem hade trott att fiskar behövde mer än bara lite vatten att simma i?)
I alla fall, jag funderar på att skaffa en Kampfisk och ska jag skaffa ska det bli rätt så jag har spenderat dagen med att leta information om dessa men jag har en massa (mer eller mindre) viktiga frågor. Så, utan inbördes ordning:

• En Kampfisk vill ha det ganska varmt, det vill inte jag. Om akvariet står i andra änden av rummet från balkongdörren sett, kan temperaturen i akvariet påverkas då? Om man har en doppvärmare alltså, eller håller den samma temp oavsett vad rummet har för temperatur? (Jag antar att man kan behöva justera men hur mycket påverkar rumstempen då?)
  • De gillar levande föda, eller fryst men hur mycket köper man åt gången och hur länge håller det?
  • Vad för slags typ av bottenmaterial föredrar de? Sand? Grus? Annat?
  • Ska bara ha en fisk och troligtvis inga kamrater så tänker 30-40 liter eller är det för stort? Videor jag kollat på har sagt att ska man ha fler varelser i så ska det vara större men om den är själv kan det blir för stort då? Ska åka och reka djuraffärerna här men för egen del har jag hellre lite större så kanske 40l
  • Kan man köpa dom i vanliga djuraffärer eller är det nåt man helst ska skaffa från en uppfödare? Hur gamla är de när man köper?
  • Bakgrund på akvarium, är det en smaksak bara för det estetiska eller har det någon mer funktion? Funderar på att kanske ha en matt svart bakgrund eller inget alls.

Sen har jag en del frågor om inredning, kanske är bäst om jag startar en separat tråd om det?

"I'm too old for this shit."

Annons:
Syntium
2022-04-09, 14:44

Glömmer så klart massa frågor…

Vad för slags vattenkvalité gillar kampfiskar?

Såg en video om att ifall fisken blir sjuk att man då har ett backupställe att ha den i om den behöver medicineras så att ordinarie akvarium inte behöver störas för mycket med många vattenbyten, är det något man behöver ha? Hur gör man då för att flytta en fisk på bästa sätt?

Draknästets_Reptiler
2022-04-09, 14:59

*Man använder doppvärmare och ställer in den på önskat temperatur. Temperaturen bör inte påverkas oavsett var i rummet den står, om värmaren fungerar som den skall.
När temperaturen har nått det gradantal du vil ha så stänger den av automatiskt. Blir det kallare i akvariumet så värmer den upp till önskat temperatur igen.
I ett såpass litet akvarium så bör inte inomhustemperaturen påverkas. Mina akvarium kan påverka rumstemperaturen, men de är betydligt större 😉

*Levande föda har de flesta zoobutiker, men det är säsongsvara. Fryst finns alltid i en välsorterad zoobutik. Jag brukar köpa en karta fryst, det räcker kanske 1månad hos mig, men jag brukar komplettera 2-3 ggr i veckan med fryst. Hos yngel ger jag endast fryst en period.

*Tror inte bottensubstratet har så stor betydelse hos just Kampfisken. Men jag föredrar sand hos alla mina fiskar. Växterna trivs bättre i sand och de flesta av mina fiskar vill gärna gräva i sanden 😉

*30-40 liter passar jättebra för en kampfiskhane. Kanske nån liten snäcka för att hålla ordning på alger.

*De flesta djuraffärer har kampfiskar hemma i flera olika färger. Så det går bra att köpa där. Jag föredrar dock at köpa direkt från uppfödare, de har koll på ålder, linjer bakåt, färg/fenformer etc. det har inte djuraffärena.

*Bakgrund är delvis etiskt snyggt, men det är också en säkerhet för fiskarna att man inte kan se in i akvariumet. Jag har målat svart eller blått på baksidan och minst en kortsida på mina akvarium 🙂

*Det går bra att fråga i denna tråden, då har du ju alla frågor och eventuellt svar på ett och samma ställe 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2022-04-09, 15:01 av Draknästets_Reptiler
Nephi
2022-04-09, 15:00

Få se nu, ska försöka svara på dem flesta av dina frågor

Vattentemperaturen bör hållas hyffsat stabil om akvariet står på andra sidan rummet från dörren och du inte har dörren öppen hela dagar så länge du har en doppvärmare i 😊

Foder så finns det lite olika lösningar men dem två enklaste i min mening är antingen att köpa tillexempel levande vita mygg och dem kan bo i akvariumet tills dem är uppätna, annars så finns det kampfiskpellets dem kommer med en liten skopa och en rekommendation på antal pellets per fodring.

Bottenmaterial är dem inte kinkiga med. det viktiga är att det inte är vasst då dem gärna ligger och vilar på botten och inredning.

40L låter toppen för en ensam Kampfisk eller med bara några små snäckor som sällskap, rekommenderar inte mindre däremot så skadar det inte med större om du har plats. Vissa kan däremot tycka att stora öppna ytor är lite läskiga så då får man sätta i lite extra växter och annan inredning dem kan gömma sig i.

Det går bra att köpa dem från djuraffärer men hittar du en uppfödare i närheten så satsa på lokal odlat, i djuraffär går det inte att säga hur gamla dem är. 😉

Bakgrund brukar rekommenderas då det hjälper fiskarna att känna sig skyddade men är inget måste.

Kampfiskar är svartvattensfiskar och brukar uppskatta att man slänger i något catappalöv och någon alkotte med jämna mellanrum, catappalöven hjälper även att hålla fenorna i bra sick 😊

Karantänakvarium är absolut inget måste, speciellt inte när man bara har en fisk

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draknästets_Reptiler
2022-04-09, 15:05

#1: Karantänakvarium är bra att ha om man har flera fiskar i samma. Men eftersom du bara tänker ha Kampfisken så kan du köra eventuell medicinering i huvudkaret. Blir ett stressmoment mindre för fisken på så vis.

Här har du en artikel om just kampfisken 🙂

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1497148/_

Har du mer frågor eller det är något du inte förstår så fråga på. Det finns inga dumma frågor, huvudsaken är att det blir bra både för dig och fiskarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Syntium
2022-04-09, 15:15

Tack för bra svar alla! Nu är jag jättesugen på att skaffa en fisk-kompis!😅 Men behöver plugga mer

Men inredning då. Har massa tankar och idéer som spretar åt alla håll men jag vill ha det ganska lummigt i alla fall med växter. Vet inte om jag ska gå "realistiskt" eller helt utflippat med sand i olika färger eller nåt. Eller minimalistiskt (om det går på nåt sätt, de vill ju ha lite gömställen).
Såg en video där nån gjorde en bakgrund eller nåt med fogskum, hur funkar det? Går det liksom att skulptera på nåt sätt så att man skulle kunna göra grottor eller tunnlar typ?
Och ge mig idéer på vad man kan ha i akvariet som är fisksäkert. Just nu tänker jag att även om det är litet så vill jag ha mycket att titta på, så att säga. Att man kan titta på det länge och ändå upptäcka nya små detaljer.

Draknästets_Reptiler
2022-04-09, 15:32

Man kan göra väldigt mycket med fogskum, det finns många som också använder frigolit och gör bakgrunder med 🙂

Jag föredrar helt naturligt, inga konstiga dekorationer, inget färgat grus eller plastväxter, utan rötter, stenar och levande växter. Vill man ha lite mer färggrant på botten så kan man använda rådasand, den är lite rödaktig med inslag av svart och vitt. Finns i 3 olika storlekar på gruskornen.

Jag använder blästersand i mina akvarium. Köps antigen på Biltema eller Jula. Jag använder Julas. Men vet av flera här inne som använder Biltemas.

Vill man ha olika dekorationer så köp isf på en djuraffär, de är 100% fisksäkra. Och det finns hur mycket som helst att välja på 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2022-04-09, 15:33 av Draknästets_Reptiler
Annons:
Syntium
2022-04-09, 15:33

Lite fler frågor…

Om man ska ha sand till exempel, ska man ha nåt under det för växternas skull? Bottensubstrat? Eller är det ett annat namn för sanden? 🤔
Och när man är redo att starta upp det då ska det gå utan fisk ett tag för att få rätt balans på allt, hur länge ungefär?
Hur ofta byter jag vatten på ett 40-60liters?
Såg att det fanns en sida som hette hornbach som sålde fiskar, skickar de dom med posten då? Är det bra? (Bra som i inte superidiotiskt dåligt för fisken)

#3 Catappalöv? Var? Hur? :)

Draknästets_Reptiler
2022-04-09, 15:41

Sand är bottensubstrat 🙂 Du kan plantera växterna direkt i sanden. Man skall inte använda de krukor och "ludd" som växterna kommer i.

Det kan däremot vara bra att ha några sandsnäckor. De lever under sanden och bygger gångar så sanden inte blir så kompakt. De tar också hand om eventuella matrester och bajs efter fiskarna 🙂

Bästa sättet att få igång cyklingen på ett akvarium är att ha några fiskar som kan "bajsa in" karet.

Vatten byter man ungefär en gång i veckan, oftare vid behov, i ett såpass litet akvarium. Det är lämpligt att göra ett ca. 30% vattenbyte.

Har inte egen erfarenhet av Hornbach, men har hört att det skall vara ganska bra där. Fiskar får inte skickas med post, det är inte tillåtet.

Catappalöv överlåter jag till Nephi eller Fluffis att råda om, för det vet inte jag något om 😊🤣

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2022-04-09, 15:46

#7: Löven går att hitta lite överallt om man beställer från nätet, även vissa akvarium butiker har dem inne.
Dem färgar vattnet något gulbrunt (ett mörkt färgat vatten kallas svartvatten vilket är vad Kampfisk naturligt lever i). Dem släpper lös ämnen i vattnet som naturligt hjälper till att minimera risken för vissa sjukdomar ☺️ Googlar man finns det hur mycket som helst att läsa speciellt på engelska

https://www.shrimps.se/sv/naturprodukter/43-catappa-lov-011444511003.html

Catappa löv Catappa löv har antibakteriella och svampdödande egenskaper och bidra till att minska risken för bakterieinfektioner och förbättra akvarie invånarnas hälsa. Storlek: ca 10 x 16cm x 12 Blad
Syntium
2022-04-09, 15:48

#8 Jaha, missuppfattade det då 😅 Men behövs det något extra för växterna? Hittade grejer med kolsyra, är det nåt jag behöver?

Om man ska ha fiskar för att "bo in akvariet" eller skita ner så, vilka fiskar då? Och vad gör jag med dom när det är klart? (Känns som en dum fråga men jag vill bara ha en fisk :)

Ser man de här sandsnäckorna då? Går det att göra gångar i sand, tänker det borde inte hålla? Är det bra för växterna att det inte är kompakt?

Dagnykatt
2022-04-09, 15:56

Vissa akvarier har sådan glasruta så att insidan av glaset ger en spegeleffekt då man fyllt det med vatten. T.ex mina Platy tyckte det var jättekul för de såg sin spegelbild och trodde de var många fler! Men med kampfiskar kan detta bli knepigt då vissa hanar upplever en konkurrens och burrar upp sig mot sin spegelbild, detta kan i sin tur stressa fisken.

Syntium
2022-04-09, 16:03

Funkar fogskum från Biltema eller är det giftigt?

#11 Ja det är ju bra att veta om det karet man köper ger den effekten, hur vet man det?
Hörde också att man ska ge fisken möjlighet att se sin egen spegelbild ibland när de växer (några minuter åt gången typ) för att få upp testosteronet och då växer och mår de bättre men vet inte om det stämmer.

Nephi
2022-04-09, 16:06

#12: 3 minuter 1-3 gånger i veckan brukar rekommenderas att man ger sin hane möjlighet att spegelträna om jag minns rätt :)

Jag har inte haft problem med spegling i glaset på något av dem akvarium jag haft Kampfisk i, men jag tänker att det måste bero på vilket ljus man har och i vilken vinkel :)

Annons:
Syntium
2022-04-09, 16:12

#13 Sant, det borde ju bero på ljus osv, undrar hur man ska tänka för att undvika då

Syntium
2022-04-09, 16:15

#6 Varför Julas sand hellre än Biltemas?

Edit: Blir många frågor så ändrar i detta istället för att göra nya svar hela tiden :D

Gillar kampfiskar mörk eller ljus sand? Har sett när jag googlat nu att vissa arter föredrar olika.
Är mangroverötter för vassa?
Sen, de vill ha lite gömställen men de vill antagligen också ha yta att simma på, hur ska man tänka? "Trångt" men framkomligt eller lite mer öppna ytor?

• Redigerat 2022-04-09, 16:31 av Syntium
Draknästets_Reptiler
2022-04-09, 17:19

#15: Det är den förmodligen inte, men jag har alltid använt Julas. Så det blir pr automatik att jag köper Julas när jag skall byta eller starta upp nya kar 😉

Vilken färg man har till Kampfisk är lite individuellt. Fisken brukar oftast inte bry sig, men har du en ljus fisk då vill man kanske ha mörk botten och vice versa :)

Mangroverötter är helt okej. Redmore-rötter kan också funka om de inte är för "spretiga" Men vill man ta det säkra före det osäkra så skall man använda Mangroverötter :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dagnykatt
2022-04-09, 18:06

#12 och #13: jag har ingen aning om vilken typ av glas eller läge som ger denna effekt. Hos mig är det "trial and error" som gäller. Jag hade en sur Kampfisk som blev arg på sin spegelbild hela tiden, så jag testade flytta honom till mitt andra akvarium och då tyckte jag han slutade med att burra upp sig mot rutan.
Jag kan inte säga hur ljuset påverkar i mina akvarium, det ena får mera dagssol medan det andra får kvällssol. Riktigt soliga dagar, så brukar jag täcka för ena sidan med ett lakan, men det är mera för att jag vill undvika onödig algtillväxt.

Syntium
2022-04-09, 18:14

Gillar egentligen inte såna här inredningsgrejer som sjunka plastskepp och vad man nu kan hitta på men den här kanske kunde funka om den gick att få överväxt på nåt sätt och stå lite i bakgrunden. Finns det någon växt som skulle växa på den?

https://www.zoo.se/aqua-deco-greek-samo-10x9x18cm.html

Jag tänker att jag nog gärna vill ha ett högt akvarium snarare än brett men fisken kanske gillar annorlunda. Om jag förstått rätt lever de i pölar typ i det vilda så de kanske gillar mer bredd än höjd?

Sveriges största djuraffärer. Butik, online & veterinärklinik. Allt du behöver till hund, katt, smådjur, fågel, reptil & fisk. Fri hemleverans över 500kr
  • Redigerat 2022-04-09, 18:14 av Syntium
Draknästets_Reptiler
2022-04-10, 10:31

Javaormbunke, Microsorum och Anubias vill ha rötterna fritt så dessa växter är perfekta att sätta fast på stenar, rötter eller andra dekorationer 🙂

Tror att det lämpligaste är ett normalhögt akvarium till en Kampfisk. Nanoakvariumen har ganska lagom både höjd och bredd till en Kampfisk.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2022-04-10, 10:33 av Draknästets_Reptiler
Syntium
2022-04-11, 08:05

#19 Tack!
Javaormbunke och Microsorum verkar vara samma sak men jag kanske bara tolkade dig fel?

Jag funderar på detta akvariet men det har välvda kanter, det kanske är svårt att rengöra?

https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.199.20726/dennerle-nano-cube-complete-60-l

Dennerle Nano Cube Complete 60 L är ett komplett akvariepaket med ett akvarium som rymmer 60 liter. Akvariet har välvda framkanter vilket ger en häftig rundad effekt från alla håll. Detta ingår i paketet: Akvarium (60 liter) Täckglas med täckglashållar...
  • Redigerat 2022-04-11, 08:05 av Syntium
Annons:
Nephi
2022-04-11, 08:16

Tar du en vanlig kökssvamp (som du enbart har till akvarium) och skrubbar med så bör du komma åt det välvda utan problem ☺️

Filtret är det som oroar mig med färdiga paket men det där verkar verkar vettigt för Kampfisk då det både har strilrör och justerbart flöde. Kampfiskar vill nämligen inte ha för strömt vatten

Syntium
2022-04-11, 08:49

#21 Nej, jag tänkte det också när jag hittade en unboxing-video av det, det verkar som om det går att justera flödet :)

Draknästets_Reptiler
2022-04-11, 09:42

#19: Ja du har rätt. Microsorum är en ormbunke, men den har flikiga blad och är mörkare än den vanliga javaormbunken som har hela blad och är lite ljusare 🙂
jag brukar alltid ta upp båda namnen trots att det är samma släkte, just för att de ser annorlunda ut 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Syntium
2022-04-11, 10:11

#23 Ah, på så vis. Tack :)

Syntium
2022-05-23, 14:47

Det verkar ju inte vara problem med att åka bort några dag med tanke på mat för fisken men jag undrar: hur vanligt är det att akvarier spricker och läcker eller utrustning som pump/doppvärmare går sönder? Bör man ha något extra på hemförsäkringen eller så? (Hyr lägenhet)

Nephi
2022-05-23, 15:07

Det behövs inte för ett så litet akvarium ☺️ Tror det är några 100 liter du måste upp i för att behöva tillägg på försäkringen

Chansen att akvariumet läcker eller att utrustningen går sönder är minimal, men det är alltid bra att ha extra hemma och någon som går och kikar till akvariumet med några dagars mellanrum om man är borta en längre period

Syntium
2022-05-23, 19:45

#26 Det var ju bra, tack :)

Annons:
Maleficum
2022-05-24, 18:11

#25: Har haft akvarium i snart 40 år och har bara varit med om att ett ytterfilter började läcka en gång när jag var bortrest. Fiskvakten märkte det och plocka bort filtret så jag kunde fixa det när jag kom hem. Brukar, efter det, ställa ytterfilter i hinkar/kattlådor eller liknande när jag åker bort för då är det lätt för eventuell fiskvakt att se om det läckt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Syntium
2022-05-24, 18:40

#28 Ytterfilter sitter på utsidan? Men om nåt i akvariet går sönder? Om doppvärmaren går sönder kan fisken frysa ihjäl då?

Nephi
2022-05-24, 18:54

#29: En Kampfisk blir slö och loj om den inte har varmt nog men klarar sig utan problem några dagar svalare så länge den är hälsosam för övrigt.
Men doppvärmare som slutar fungera värmer oftare alldeles för varmt, för termostaten är trasig, än att den slutar fungera helt. Så är bra att ha en termometer i och kolla på och dra ut doppvärmaren om den får knäpp

Syntium
2022-07-29, 17:00

Hur ska jag tänka med vilken möbel jag ska ställa akvariet på? Om det är ca 60l då lär det väga ungefär 60kg? Vad har ni era akvarier på? Antar det bör vara marginal på några centimeter så att det inte står precis vid kanten. Annat att tänka på? Ska det vara något under?

Man har tydligen tävlingar på vissa ställen med kampfiskar där de får slåss och så slår folk vad om vem som vinner. Av flera förklarliga skäl tänker jag inte leta upp nån video på hur det ser ut men jag vet att kampfiskar har tunna fenor som skadas lätt om något är minsta vasst, men undrar lite hur de skadar varandra? Antar att de typ "chargar" (tjurrusar?) varandra på nåt sätt och med fart blir det skada men fiskar är väl ganska mjuka så bara undrar hur de slåss.

Nephi
2022-07-29, 18:18

Räkna på 10kg extra då sand och Sten väger lite mer än vatten ☺️

Finns speciella möbler att köpa för 60L men det vanligaste är väl att man chansar och ställer det på någon möbel man har hemma 🫣
Men har du råd så rekommenderar jag absolut att skaffa en specifik akvarium möbel, till exempel Juwel har en för sitt Primo 70 som top skivan är 61x31 på vilket passar dem flesta standard 54L. (jag har nämligen en sån står hemma som ska stoppas ut på annons efter helgen)🤪

Syntium
2022-07-29, 19:12

#32 Just det ja, sanden tänkte jag inte på.

Är det dumt att chansa? Tänkte köpa nåt på second hand men antar att det kan vara lite klurigt att veta om det håller då

Draknästets_Reptiler
2022-07-30, 10:51

#31 Två kampfiskhanar rusar på varandra om de får möjligheten. Osäker men jag tror de går efter fenorna i första hand, men de biter nog också på kroppen. Jag har faktiskt aldrig sett två kampfiskhanar som slåss, men misstänker att det går på samma sätt som när större ciklider drabbar samman.

#33Jag har använt en Malmbyrå från Ikea när jag hade mitt 112 liters, det fungerade alldeles utmärkt.

Är det ett helglas, så måste du ha något under , men ett ramakvarium behöver du inte ha det.
Jag har använt, wetpads eller liggunderlag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Syntium
2022-07-30, 10:54

#34 Det jag tänker mig är helglas, vad är wetpads?

Draknästets_Reptiler
2022-07-30, 11:01

#35: Wetpads är ett underlägg ,just för akvarium, som man kan köpa i zoobutiker, men det är betydligt dyrare än ett vanligt liggunderlag som, du själv kan klippa till.

Fördelen med Wetpad är att det är betydligt tunnare än ett vanligt liggunderlag. Det syns inte såväl när det ligger under akvariumet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Syntium
2022-07-30, 11:45

#36 Tack. Varför vill man ha det? Antar att det har att göra med tryck och spänningar och sånt?

Draknästets_Reptiler
2022-07-30, 14:27

#37: Det blir lätt spänningar i ett helglasakvarium, eftersom det inte finns någon ram som skyddar fogarna. Då kan det spricka. Man skall inte ha ett "stumt" underlag till ett helglasakvarium.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Syntium
2022-09-29, 11:08

Man ska ju helst köra in akvariet innan det flyttar in någon där. Ha nån liten fisk som skitar ner och skapar bra bakterier osv. Jag tänker ju bara ha en Kampfisk och jag känner ingen som har akvarium heller så hur ska man göra då? Hur länge behöver akvariet gå för att dessa bra bakterier ska skapas?
Om jag förstått rätt måste man inte ha någon som bor in akvariet men att det går snabbare.

Nephi
2022-09-29, 11:18

Har du en ensam Kampfisk så får du köra på vattentester och vattenbyten på samma vis som om en mindre fisk ska bajsa in akvariumet.

Annars så googlar du på USAs favorit ”fishless cycle”

Maleficum
2022-09-29, 11:20

#39: Man kan börja med ett tomt akvarium och "hjälpa det på traven" med att lägga ner tex en bit räka eller annat organiskt material som bakterierna kan "äta".

Men för ett akvarium med enbart en fisk så skulle jag nog säga att man kan börja med fisken ganska direkt och bara se till att göra lite tätare vattenbyten i början (på kanske 10%) och hålla koll på värdena (säger jag som aldrig kollat mina akvarievärden under alla år jag haft akvarium 😅). Har man dessutom snabbväxande växter så underlättar det också. Det går även bra att ha vissa typer av krukväxter som man låter växa ut ur akvariet (tex är gullranka en utmärkt sådan växt, bara att sticka ner en "kvist" och låt den bilda rötter). Vet att jag för många år sen skrev ett inlägg om vilka krukväxter som funkar att ha växande ur akvariet.

Annons:
Syntium
2022-09-29, 11:23

#40, #41 Vad för tester rekommenderar ni? Så akvariet behöver inte vara färdigt då, kampfisken kan göra det själv?

Nephi
2022-09-29, 11:27

Ammoniak och nitrit är det giftigaste, så känns som det är prio men även nitrat för att se så du verkligen är igång med cykeln.
Och då dropptester 😁

Maleficum
2022-09-29, 11:27

#42: Eftersom jag inte testar själv har jag dålig koll på vilka tester som är bäst (mer än att de ska vara de flytande varianterna och inte teststickorna).

Kampfisken kan fixa det själv :)
Kom på att det ju även är bra med sparsam matning i början.

Syntium
2022-09-29, 11:33

Tack! Är ju bra att veta även om det lär dröja innan det blir fisk, tyvärr. Dyrt med akvarium. 🙁

Draknästets_Reptiler
2022-09-30, 09:54

#45: Jo det kan kosta en del. men om du kollar blocket och facebook (om du har det) så kan du få tag på väldigt billigt begagnat, beroende på var i landet du bor.

Instämmer med övriga om att det skall vara dropptester och inte stickorna 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2022-09-30, 09:55 av Draknästets_Reptiler
Syntium
2022-09-30, 10:06

#46 Är lite nervös inför tanken att köpa begagnat men det kanske kan funka? Vissa grejer som akvarium kanske är bra att köpa nytt? Man vet inte hur det har "behandlats" hos förra ägaren men det kanske är jag som är överdrivet försiktig.

Är det saker man inte bör köpa begagnat? Typ filter/pumpar eller nåt?

Maleficum
2022-09-30, 10:29

#47: Av alla mina akvarium jag har har jag enbart köpt ett nytt. Ett har jag köpt på annons, ett är från min mammas bekanta, ett är från min kompis och övriga fem är från min kusin (och tror de köpt några av dem begagnat från början). Hade tidigare ett akvaterrarium jag köpt begagnat också, det läckte så fick laga det men därefter funka det utan problem under de år jag hade det (fick dock inte plats i flytten så fick ge bort det).

Iaf ett av dem är säkerligen 30 år och har aldrig haft problem med det.

Ett tips är dock att alltid se till att tätningskolla de innan (låta de stå med vatten några dagar där det inte skadar om de skulle läcka). Bäst är ju om man kan få komma och kolla på akvariet medan det fortfarande är igång. Annars får man kika efter större repor och om silikonet ser ut att ha släppt i kanterna.

Filtermedia skulle jag vara försiktig med då man inte vet om tidigare ägare haft sjukdomar eller liknande (har dock inte haft problem att använda filtermedia från kompisen och kusinen eftersom jag vet hur de skött sina fiskar). Annars gäller det bara att tvätta sakerna ordentligt (med icke giftiga saker).

Annons:
Draknästets_Reptiler
2022-09-30, 10:53

Jag har haft begagnade akvarium under många år, och jag har endast haft ett som har läckt 🙂
Jag brukar provfylla och låta det stå i ett dygn innan jag gör iordning det 🙂

Men ja, det är dyrt med akvarium. Det senaste jag köpte nytt var specialbeställt från Tyskland. Akvariumet var måttbeställt med välvd framruta, och det gick allt som allt på 17 000 😊

före (2).jpg

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Syntium
2022-09-30, 15:39

#48, 49 Sant, hade ju tänkt mig max 60 liter så det skulle troligtvis få plats i badkaret då.

Okej, jag hade ett akvariepaket jag tänkt köpa med en pump som det gick att ställa in vattenflödet så jag tyckte det lät bra. Om jag nu ska köpa allt separat, kan ni ge tips på allt nödvändigt som man bör ha och gärna tips på märken/modeller för tekniska grejer.

#49 Det där var riktigt vackert.

Syntium
2022-09-30, 16:44

Hittat en på blocket som säljer 3 olika akvarium, nya ej uppstartade. Är det en varningsflagg?

Nephi
2022-09-30, 17:10

#51: Det har jag svårt att tro 😊 kan ju vara någon som köpt in med plan på att starta odling och livet sen kom i vägen

Syntium
2022-10-01, 06:42

Akvarium är dyrt men det är väl mest inköp första gången med alla tillbehör och så? De löpande kostnaderna är väl inte så höga?

Nephi
2022-10-01, 10:08

#53: Dem löpande kostnaderna är inte mer än el och vatten, sen mat då men det kostar inte många kronor i månaden om man bara har en Kampfisk 😉
Det dyra löpande är växter och fisk samt om man vill ge färskfoder någon gång ibland, men allt det är ju valbart 😇

Syntium
2022-10-01, 10:20

#54 Nej jag tänkte det, kollade ifall jag missat nåt 😊

Annons:
Syntium
2022-12-29, 11:14

Kampfiskar gillar att ligga och vila sig så det finns tydligen "Betta hammocks" för dom. Av vad jag sett på bilder så sitter de flesta nära ytan, är det av en anledning eller bara slump?

Draknästets_Reptiler
2022-12-29, 12:04

#56: Har inte ens hört talas om "betta-hammocks" 😉 Kampfisk är en "ytfisk" så att de ligger vid ytan är nog inte så konstigt 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2022-12-29, 12:36

Kampfiskar tycker oftast om att ligga och vila på blad, speciellt om dem har långa fenor och ett rätt stort akvarium med lite för mycket vattenrörelse ☺️
men rekommenderar faktiskt anubias på en Sten eller rot om man vill ha något högre i akvariumet att vila på 😅

Upp till toppen
Annons: