Malar dör.
Hej!
Ger detta ett försök efter att ha försökt med mer eller mindre allt i ett par månader.
Jag har ett nystartat kar på 525l, till en början dog i princip allt som kom ner i det, köpte större ytterfilter, fler växter osv. Startade karet i mars.
Slängde ner 1 skalar och 4 av något tåligt skräp, de 4 dog inom ett dygn.
Köpte 4 gröna barber, dog inom ett dygn.
Sen tog jag hem 3 Ancistrus, 4 pansarmalar, 2 röda någonting, 3 guppys, 2 Gurami, som alla utom 1 Gurami och 1 pansarmal dog inom en vecka. (Va ett akvarie som skulle avvecklas och fisken fick flytta till mitt)
Sen tog jag hem 2 gibbi, 1 segelfens pleco och 2 Ancistrus + typ 13 guppys som råkade följa med håven.. Alla utom den stora gibbin dog inom 1v.
Köpte 3 pansarmalar, 3 skalarer och 3 guramis som sällskap till de ensamma individerna jag hade kvar. Skalarerna dog inom ett dygn.
Sedan dess har jag fullkomligt struntat i nya fiskar och det har bara fått stå och gå med de invånare som klarar sig och som trivs bra.
Nu är det 4 Gurami, 4 pansarmalar, 1 skalar och 1 gibbiceps som bor där.
Ville utöka med Ancistrus (jag älskar malar.) Och köpte 5 rosentetror och 2 slöjfenor, dessa dog inom ett dygn efter nedsläpp.
Har sand som botten, stor rot (överdrivet stor, 10kg torr vikt), växter, gömställen och gibbisen växer och frodas. 25°, Ph på 7-7,5, nitrit 0, hårdheten är bra. Testat med dropptester och inte stickor.
Veckovisa vattenbyten osv också. Förstår ju att det är ett nytt kar och att det suger i början innan det är stabilt. Men jag har ändå fått för mig att Ancistrus ska vara rätt tåliga rackare och har aldrig i mina tidigare kar haft problem med detta.
Fattar verkligen inte vad som är problemet? Testat att ta både små och stora individer och alla verkligen bara dör. Gibbisen som är kvar var riktigt nära på att stryka med också innan det vände och nu är han helt fantastisk.
Fridens liljor!
Har du temperatur acklimatiserat fiskarna ordentligt innan du släppt i dem?
Har du kommunalt vatten eller vatten från brunn? Är det kommunalt, klorerar dem det väldigt mycket? Är det brunn, är det koppar eller andra metaller i det (eller andra konstigheter med vattnet)?
Märker du någon skillnad precis efter vattenbyte?
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Ja, jag låter dem vänja sig vid tempen och koppar in dem enligt konstens alla regler.
Har egen brunn, inga metaller har påvisats vid tester men vet att jag har kopparrör i huset.
Märker ingen skillnad varken före eller efter vattenbyten.
De första malarna visade ju tecken på att inte må bra, simmade mot ytan för att hämta luft, sen bara stendöda.
Tänker ändå att det är superkonstigt då gibbisen (även om han var nära på att stryka med) trivs suveränt och är väldigt aktiv med att röja runt. De andra fiskarna visar inga tecken på stress de heller.
Har du kollat vattenvärdena, Nitrit, ammoniak ?
#3: Jajamensan, har haft koll på värden sedan malarna började dö som flugor.
Ammoniak 0
Nitrit 0
PH ca 7.2-7.6
Temp 25°
Regelbundna vattenbyten (delvattenbyten om ca 20% varannan vecka)
Rengör filter 1ggn/månad (FX4 ytterfilter)
#4: Ytterfiltret behöver du inte rengöra så ofta. Rengör enbart mitt när flödet börjar gå ner (men har ett "förfilter" vid insuget jag gör rent oftare för att filtret inte ska klogga igen så fort). Gör nog max rent det 1 gång per år.
Är ju i filtret mycket av de bra bakterierna sitter så de vill man ju inte hålla på att tvätta bort.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#5: Har haft samma tanke om att inte rengöra filtret så ofta. Nu sitter jag mest och tittar surt på karet eftersom jag skaffade det mest för att jag vill ha malar 😅
uppdatering
Efter att ha diskuterat lite med personal på en annan djuraffär än min ordinarie så kom vi fram till att en möjlig orsak till fiskdöden KAN vara att de jag tagit in (många omplaceringar) kan ha kommit just från dåliga vattenförhållanden där de vant sig vid dessa successivt för att sedan komma till mitt kar led bättre värden och då få en shock och dö.
Vet inte om detta kan stämma men jag köpte iaf en anicistrus av denne herren som faktiskt klarat sig.
#7: Det kan mycket väl vara så. Har de bott under dåliga förhållanden med dåligt vatten, så kan de få en chock och stryka med när de kommer till rent vatten.
Hoppas att dina Ancistrus som du köpte nu klarar sig 🙂