Drakens Akvarium #4
Nytt år, nya tag.
Har i dagsläget 2 akvarium igång. Ett på 300 liter och ett på 120 liter. De är för närvarande rätt så tomma på fisk, men jag har mycket växter i båda två. Vet bara inte riktigt vad jag vill ha för fiskar i dem.
Tiden visar hur det blir och vilka fiskar det blir 😊
Gamla tråden finns HÄR
- Redigerat 2024-07-30 12:19 av Draken
Låter som hemma hos mig, akvarier fulla med växter men knappt några invånare för att jag inte kan bestämma mig för vad jag vill ha.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: 😂 Tur att det inte bara är jag 🤣
Däremot såg jag nu att jag har kopiösa mängder ned räkor i 120 litern 🥴
#2: Slängde ner några av de rödaste körsbärsräkorna jag kunde hitta hos mig i ena 200 liters karet som annars är tomt och tänkte att de kan ju få gå där och förhoppningsvis föröka sig lite tills jag bestämt mig för vad jag ska göra med karet. Har dock massor av utsorterade räkor jag inte riktigt vet vad jag ska göra med (dock sa brorsan häromdagen att han var intresserad så de får troligen flytta dit någon gång).
#3: Jag har tydligen Sakura i mitt 120 liters, riktigt fina också. Jag har inte köpt några sånna, så de måste ha kommit med växter 😉
Blev smått chockad när jag rensade upp och upptäckte dem 🙈
Inte den skarpaste bilden visserligen, men de röda prickarna som finns överallt i mossan är räkor 🥴
Akvariumet efter upprensning.
En ensam stackare fanns kvar, den måste vara rätt gammal för den är riktigt stor.
Den följde med när jag köpte växter och flera akvarium i höstas nån gång.
Tyckte lite synd om honom/henne så jag åkte till djuraffären och köpte fem till 😉😊
- Redigerat 2024-01-25 22:32 av Draken
10 Briljanttetra följde också med hem 😊
#4: Snyggingar! Vilken tur du haft som råkat få hem dem! Har några som ser lika dana ut, sen några viltfärgade, några genomskinliga, någon gul finns nog kvar också. Hoppas att få tillbaka någon chokladfärgad (det har dykt upp enstaka).
#7 Ottosar är så söta och en fisk jag velat ha länge men inte vågat mig på eftersom de kan vara så känsliga.
#9 Briljanttetror var längesedan jag såg några såna i affärerna här omkring.
#11: Jo jag blev ganska glad, fast chockad, när jag såg dem. Sakuran är skitdyr här uppe. Tror de kostar kring 55-60 kr st. Köpte faktiskt räkfoder när jag var på affären. De äter tydligen allt jag matar med, men eftersom de var så många, så tänker jag att det kan vara bra att fylla på.
Jag har heller inte riktigt vågat mig på ottocinklusen, men då jag såg denna så tänkte jag at jag chansar. Akvariumet är väl ingådd och det finns alger. Jag stödmatar också dagligen med algtabletter. Grönsaker får de redan ett par tre gånger i veckan. Det kan jag ge oftare också, det har jag inga problem med 🙂
De har varit svåra att få tag på från leverantörena tydligen. Jag har heller inte sett dem, så jag frågade 😉 Dessa var riktigt fina faktiskt 🙂
Tre av Ottosarna som har flyttat in.
Marmorgurami. Han har blivit ensam, men jag kommer inte köpa fler, han hänger med så länge han hänger med 🙂 Han är rätt gammal.
- Redigerat 2024-01-27 00:19 av Draken
Briljanttetrorna har börjat färga ut 😁
Långsträckt pansarmal. Albino.
Blåciklidhanen. Han går i 300 litern med frugan. Han är väldigt dominant, så jag måste tänka mig för vad jag släpper ner till honom.
Just nu är det bara han och frugan, de långsträckta pansarmalarna samt en ensam Mosaikgurami i 300 litern.
- Redigerat 2024-01-27 00:23 av Draken
(URK) Nästa projekt blir att rensa upp och fixa till 300 litern.
Det har fått stå "otuktat" en längre tid. Har bara matat och fyllt på vatten när det har behövts (som nu). Men nu skall jag göra ett större vattenbyte och rensa upp i växterna.
Vill ha mer fisk här också, men vet inte riktigt vad jag vill ha. Är lite sugen på vita sorgmanteltetror igen, såg att de hade dem inne på Arken.
300 litern.

FÖRE

EFTER
Växterna är ansade, men det är fortfarande mycket kvar
#16: Tjusiga!
#17: underbart söta 😀
#21: Kan man klippa ner valle bara sådär? 😀
#20: Blev ju super! Mer ordnat men fortfarande massa grönt 😉
#22: Jag brukar klippa ner vallen så där, det har jag alltid gjort. Men det känns lite onödigt ibland, för den är iallafall över metern om en månad igen 😝
#23: Jodå, det blev bättre. men jag blir sur på det jäkla gula ljuset, jag tycker det är skitfult 🙈 Måste se vad jag kan göra åt det.
Var förbi arken idag och hämtade hem 10 Vita Sorgmantlar 😊 Det följde även med 5 Platy och 5 Svärdbärare hem 😁
Svärdbärare.
Två hanar och 3 honor simmar nu i 300 litern
- Redigerat 2024-01-28 14:38 av Draken
Platy.
Även här blev det två hanar och tre honor. De simmar i 120 litern.
- Redigerat 2024-01-28 14:39 av Draken
Har funderat på att skaffa planty till hallkaret. Var himla många år sedan jag hade platy senast och de finns ju i så fantastiskt många fina varianter numera.
#28: Ja det finns hur många olika som helst. Du kan få allt från vita/genomskinliga till kolsvarta och allt därimellan 😁
- Redigerat 2024-01-28 17:34 av Draken
#29: Gillar dina med svart huvud! Sen har jag alltid varit lite extra förtjust i de neon blå (som jag hade för många år sedan).
Får kanske försöka ta mig iväg någon dag och se vad som finns i fisk i butikerna runt mig.
kolla Arken om du har de i närheten. Dessa är köpta där. Och efter att centrallagret köpte upp alla franchiseavtalen, så har de i stort sett samma utbud 😊
#31: Alla de Arken butiker vi har i närheten är helt djurfria så de har inte ens fiskar (en av dem hade fisk förut men de försvann efter att de blev uppköpta).
Men vi fick nyligen en Dogman som har lite fisk, sen finns Zoo.se (som jag helst undviker) och så har vi Akvarielagret (men lite krångligare att ta sig dit men brukar ha bra utbud) och orkar man ta sig in till storstan så finns även Södermalms Akvarieaffär som fokuserar främst på nanofisk men inte brukar ha de "vanliga" sorterna (ofta många viltformer). Kanske faktiskt kan vara en ide att åka dit och se om man kan få tag på viltform av platy, de skulle ju vara skoj att ha (då jag ju ha viltform av Guppy redan).
Nu fick du ju min hjärna att snurra massor 😂
Inte meningen att ge dig härdsmälta 😝🙈
Får du tag på viltformen av Platy, så måste du visa bild 😁
#25 Första gången jag ser vita sorgmantlar. Så fina! 😍
—-
What’s meant to be will always find a way
#34: De finns bara ibland, åtminstone här uppe, och jag brukar passa på att köpa hem när de finns i butik 😊
Mycket sällsynt syn mitt på dagen 😉
Det gör du rätt i! 😊
—-
#37: Det är ju så med arter man gärna vill ha. Man passar på när de finns hemma. Jag har varit tvungen att starta upp flera akvarium ibland, för att kunna köpa det jag vill ha som inte finns hela tiden 😊🙈
#38: Haha! Då gäller det att ha extra akvarium stående. Fast jag ska inte säga något, jag fick ta över ett av makens när jag hittade en sort jag gärna ville ha. 😁
—-
#39: Jag har 6 mindre akvarium stående utifall att 😉
Just nu har jag bara ett på 300 liter och ett på 120 liter igång, men jag har ett på 700 liter och ett hörnakvarium på 350 liter stående i förrådet. Båda möbelakvarium 😉
#40: Då är du verkligen väl förberedd! 😂 Det enda jag har stående är ett 10-liters så det är inte till mycket nytta.
—-
#40 Alltid redo helt enkelt🫡
#41: Måste vara det när man har hållit på med de fiskar jag har haft 😉
#42: Ja helt klart 😉
Skall rensa och göra vattenbyten i mina akvarium idag. Det ena är helt övervuxet med mossa och gälört. Det andra är övervuxet med vallisineria 😉

120 litern

120 litern knäppt ovanifrån
Hann bara med 120 litern idag. har varit spring här under eftermiddagen och kvällen med folk som skall köpa fisk och växter 😁 Skall ta 300 litern imorron.
Får se imorron om Blåcikliderna åker. Har två stycken i 300 litern. Hannen är skitsur och ger sig på allt och alla, även mina vita sorgmantlar. Än så länge är det "bara" lite fransiga fenor och endast ett fåtal dödsfall, men jag vill inte ha den oron i akvariumet, så jag hoppas de skall få flytta till större.
- Redigerat 2024-03-08 21:43 av Draken
Räkor (Som jag inte har köpt😉)
Var länge sedan jag uppdaterade här nu, men det har inte hänt så mycket 😉
Här en av mina vuxna ancistrushanar.
Akvariehobbyn har legat nere ett tag nu, då det har varit mycket omkring mig, men nu är jag på G igen.
Skall fixa iordning akvariumen och kolla vilka fiskar jag vill ha i dem. Karen är helt överväxta och det finns nån enstaka fisk kvar.
Jag kommer göra ett större vattenbyte i båda karen, och rensa ur lite växter. Det lär behövas 🥴
Skall även byta ut pumpen i det stora, eftersom den inte riktigt fungerar som den skall.
Så fort lampan tänds så skall jag göra en inventering och börja med projekt städning 😉
#53: Spännande! Visa gärna bilder 🙂
#53 låter som att du har mycket att göra mao. Lycka till!
Nu har jag inventerat och funderat. Jag kom fram till att det blir en omstart av båda karen.
Har fått, vad jag tror, är cladophura i 120 litern så de fiskar som är kvar där flyttas till 300 litern.
Jag gör ett 100%vattenbyte där och kramar ur filtret i vattnet.
Tänkte att jag bara skulle göra vattenbyten, så jag köpte lite fisk idag, vissa var tänkt till 120 litern, men de får gå ner i 300 litern tills vidare.
Grottsystem av rötter och växter i mitten.
- Redigerat 2024-07-28 15:10 av Draken
Plantering klar. Nu ska jag bara fylla på vatten 😃
- Redigerat 2024-07-28 15:19 av Draken
Snyggt! 🥰
#60: Tack 😊
Nu är det fyllt, men väldigt disigt och oklart 😉
Tar mer bilder när det har klarnat upp.
Vit Sormanteltetra på inkoppning
Kopparbarb på inkoppning
- Redigerat 2024-07-28 16:01 av Draken
smycketetra.
Jag köpte de 9 som de hade hemma, och de ligger också på inkoppning 😊
- Redigerat 2024-07-28 16:04 av Draken
Fortfarande dimmigt men har börjat klarna upp 🙂
Åh vad snyggt det blir! Ska du ha några bottenfirrar också, kanske?
#66: Ja det ska jag. Har bara inte bestämt mig vilka 😊

Nu börjar det likna nåt 😁
120 litern tömd och sanerad. Nu ska det stå tills imorron och dunsta av :)
Byttan i mitten innehåller mina räkor som visade,sig ha överlevt, mot alla odds 😁
De ska vara kvar i det akvariumet.
120 litern sett ovanifrån innan städning.
Bild 1 och 3 syns algmattan tydligt
- Redigerat 2024-07-28 21:23 av Draken
Idag blir det att försöka få ordning i 120 litern. Har lagt växterna i påse med blött papper och hoppas på att jag har fått bort alla sporer av algerna.
Börjar mattan bildas igen, så ryker alla växter och jag köper nytt.
#70: så jobbigt 😢 amano tar inte dem?
#71: Jag vet faktiskt inte om amano tar just cladophora. Vanliga räkor tar det inte i varje fall.
"Scapen" i 120 litern 😉
- Redigerat 2024-07-29 20:01 av Draken
Dimmigt och fullt med syrebubblor så man ser inte jättemycket. 😉
Köpte hem 3 svärdbärare 1+2 och 7 Riotetra. Ville ha 10 men de hade bara 7 hemma.
#72: Om du har mycket C02 i vattnet ett tag kanske?
#75: så läckra! Minns när det bara fanns röda/oranga svärdbärare 😁
#73: snyggt!
https://www.aquaticplantcentral.com/threads/worst-algae-ever-is-not-bba.70756/
Det verkar som att amano tar cladophora om det finns sjukt många amanoräkor
#78: Kanske skall köpa ett gäng att ha i akvariumet utifall det dyker upp igen.
Blev hyfsat nöjd med 120 litern faktiskt. Kramade ur ett av filtren i stora akvariumet som startkultur i detta. Tillsatte även lite fisk.
Första bilden är utan vatten och den andra med vatten.
- Redigerat 2024-07-30 12:00 av Draken
Denna tråd börjar närma sig max antal kommentarer, så HÄR finns en ny tråd.
Låser denna nu.