Drakens Akvarium #5
Min andra tråd börjar närma sig max antal kommentarer så vi fortsätter här.
Jag har för närvarande 2 akvarium igång ett på 120 liter och ett på 300 liter. Har ingen speciell inriktning, utan lite blandat sällskapsakvarium.
Har inga konstgjorda dekorationer i karen, utan allt är naturligt med rötter, stenar och levande växter. Har mycket växter i karen, eftersom jag gillar djungel 😊
Gamla tråden finns HÄR
- Redigerat 2024-07-30 12:17 av Draken
Blev hyfsat nöjd med 120 litern faktiskt. Kramade ur ett av filtren i stora akvariumet som startkultur i detta. Tillsatte även lite fisk.
Första bilden är utan vatten och den andra med vatten.
(Lägger upp samma bilder här som i gamla tråden.)
Tilsatte en Svärdbärare hane och två honor.
Hanen på bild.
Riotetra håller Svärdbärarna sällskap 😉
300 liter.
Här har jag lite blandat med fisk.
Smycketetra och Kopparbarb.
En ensam, gammal, Blå Guramihona.
- Redigerat 2024-07-30 12:26 av Draken
Mosaikgurami. Också detta en ensam, äldre, hona.
En sur gammal Ancistrushane. Han har slagit ihjäl de honor jag har introducerat hos honom, så nu får han finna sig i att leva ensam 😏
- Redigerat 2024-07-30 12:30 av Draken
Så fina bilder du tar, är det med mobil? Gillar också välplanterade kar😍
Tack 😊
De flesta bilderna är tagna med mobil Samsung A53. Har även en systemkamera, men den använder jag sällan.
Nu har det varit väldigt tyst från mig ett tag. Har inte haft ork då jag har v'ldigt mycket värk. Dock har jag tagit itu med mina akvarium iaf 😊
Som tur är, så har jag väldigt mycket växter i karen, så det blir aldrig riktigt skitigt 😊 Däremot så blir det rena djungeln efter ett tag 🙈
Har tagit lite före och efter bilder som jag skall lägga upp när jag har hämtat ut dem från telefonen 😁
300 liter. Före och efter
Smycketetra och Vit Sorgmanteltetra
Var länge sedan jag skrev här nu. men hobbyn har legat lite på is. Mina två akvarium har puttrat på, men jag har inte gjort något åt dem annat än att mata och fylla på vatten som har dunstat.
Nu har jag fått någon mossliknande alg ( inte Cladophora) i det mindre plus att flytväxterna (ej andmat) har tagit över. Jag skall tömma det akvariumet helt idag och sanera det, fískarna som är kvar får flytta ner i 300 litern. Tror inte det är så många. Kommer kasta alla växter, koka sanden och rengöra pumpen ordentligt med något algdödande medel.
En fördel med att flytväxterna hade tagit över var att de flesta algerna har självdött 😉
Några av växterna ligger i algbekämpningsmedel, vill inte gärna kasta bort mina penningblad då det är skitsvårt att få tag på den växten här uppe.