Akvarium iFokus

Akvarium

Etiketter: allmäntberättelser-bilder-bildtrådarnybörjarhörnanakvarium-och-fiskar
Läst 254 ggr
Litenloppa
0

Jewel Rio 240 L

Äntligen! I många år har jag önskat mig ett stort akvarium men inte haft pengar, tid eller utrymme för det. Men nu så! Barnen har blivit ganska stora(bonusen är snart 12, hur?!?), det finns ett tomt rum i huset och pengar har jag sparat.
Så just nu är ett 240 L Jewel Rio på väg till mig och kommer vara framme imorgon eller i övermorgon! Så sjukt glad och förväntansfull!
Beställde massor av växter också och ska försöka ta mig ut imorgon förmiddag och leta efter fina stenar på stranden. Sandsten och gråsten ska vara ofarligt förutsatt att man tvättar dem ordentligt innan om jag minns rätt?

Jag måste förstås dela karet med barnen, nåt annat hade aldrig gått hem. Men de har varit förståndiga i det att jag får avgöra vad som är lämpligt när det gäller fiskarter och skötsel. Dock bönade de om några fina dekorationer, vilket jag vet innebär skeppsvrak, skattkistor, dykare och sjöjungfrur i plast… Jag kräks lite mentalt av sådant krafs och vill ha 100 % naturlig inredning men alla ska ju få sitt… Nåja, det ska nog gå att stå ut mot att alla är glada.

Vi var iväg i djuraffären igår och tittade runt och pratade om de olika arterna. Barnen drömde förstås om slöjstjärtar och en "Nemo" men accepterade att jag sa att de behöver större plats och Nemo är en saltvattenfisk.
Lille sonen fastnade vid ett stort växtkar fullt med kardinaltetror och önskade sådana vilket jag tycker verkar toppen. Bonusdottern hittade Odessabarber i ett kar högt upp i ett hörn, jag såg dem inte ens så de måste verkligen ha fångat hennes blick. Och så vackra! Som flytande silver! Så ett gäng sådana ska det bli med.
Själv vill jag ha Corydoras(Sterbai, Panda, Aneus, Albino eller Schwartzi), Ancistrus och någon ciklid eller Gurami.
(Innan någon får hjärtsnörp så; jag vet att vi inte kan dumpa i alla dessa fiskar med en gång. Vi börjar lugnt och försiktigt med att smyga i ett litet gång barber eller tetror sen går vi efter vad vattenvärdena säger)

Nephi
0

Jag har odessabarber, jordätare(ciklider) och Ancistrus i mitt Rio 240 ☺️

Lycka till med erat!

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Draken
0

Vad roligt att starta upp helt nytt. Det låter som du har bra koll på vad som är lämpligt och inte lämpligt, vilket gör mig så obeskrivligt glad 😊

Stort lycka till och jag ser fram emot att följa uppstarten 😃

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Litenloppa
0

#1: Åh kul! Hur upplever du odessorna i ett "hemmaakvarie?" De vi såg i butiken verkade inte särskilt skygga men det kan ju bero på att karet enbart innehöll grus och inget annat. Ingen idé att flänga runt och leta gömställe liksom. Stimmar de bra eller delar de upp sig mer i en inredd tank med gömställen osv?
Jag fattar inte att jag missat dessa fina under alla andra år jag nördat ner mig i detta!

Nephi
1

#3: De brukar hänga i små grupper i mitt akvarium 😁
Inte särskilt skygga förutom när Cikliderna leker och ger dem spö 😂
Då gömmer de sig en del.

Litenloppa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har kommit😃😃😃
Bökade ihop bänken medan barnen var i skolan, lugnast så😅

Men… Det där med att det ska stå i våg… Vårt hus är inte direkt urgammalt men golvet är helt klart inte helt rakt. Hur jag än mäter får jag mellan 0,2 och 0,4 mm skillnad. Jag vet att lutning ett håll är ok men inte vridning t ex diagonalt. Men alltså GÅR det verkligen att få 100% rakt?

Litenloppa
0

Golvet sviktar dessutom. Som det gör i alla lite äldre hus(vårt är från 87 så "nytt" men ändå inte)

Nephi
0

Vet att vissa använder spelkort för mindre nivåskillnader ☺️

Litenloppa
0

#7: ja det har jag läst nånstans nu när jag googlade. Men det vart ju försent då…
Även nu när jag mäter får jag skillnad. Verkar vara skiftningar i golvet för det ändras hela tiden. Skit också nu är jag jättenervös helt plötsligt. Jag hade glömt hur jobbigt det är för nerverna🥴

Litenloppa
1

Vi har klarat natten utan läckage 🤣 Men en av grenarna bestämde sig för att flyta upp trots en vecka i blöt så mitt fina "scape" som jag var så nöjd med är inte lika bra alls längre😒 Nu vägs den ner av annan inredning och jag får möblera om igen vid vattenbyte helt enkelt.

Draken
0

Snyggt 😃

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Litenloppa
1

Det har flyttat in 10 kardinaler😃 Sjukt mysigt att sitta och titta på dom,och dom tittar tillbaka på oss😊

Litenloppa
0

En tetra låg död imorse. Inte jätteförvånad direkt men lite sorgligt var det allt. Resten verkar pigga dock!

Värdena i vattnet är förvånansvärt bra. Ingen nitrit. PH lägre än jag trott på strax under 7(vi har hårt vatten som ofta ligger på 8-10 i pH).
GH är lite för högt, hur påverkar jag det? Om det går?

Draken
0

Lite förluster får m,an räkna med i ett nystartat akvarium.

Vad gäller vattenkemin, så är inte jag själv så insatt i den, men Nephi, som är Medarbetare, är mer insatt. Hoppas hon kikar in och kan svara ang GH.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Nephi
1

Rötter och stenar när de är nya kan påverka vatten värdena :)

Ta ett test från vatten som stått i ett glas på bänken under en dag och jämför 😉

Draken
0

Tack Nephi :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Litenloppa
0

Det händer grejer 😀

Litenloppa
0

Ooooch…. Vi fick ett kar nästan gratis av en bekant som skulle flytta. Tyvärr var belysningen trasig och pumpen underdimensionerad så det blev inköp av nytt sådant men…. sen kunde barnen få sina efterlängtade plastprylar och slöjstjärtar🙂

Litenloppa
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag vet att de behöver större i framtiden. Det finns möjlighet att ordna det.

Barnen är jätteduktiga och sköter matning och dagliga kollar så att fiskarna ser friska ut. Fiskarna har döpts till Venom(svarta), Apelsinen(röd/vita) och Kidodo(prickiga, betyder Prick på swahili. Pricken lät så tråkigt😊). Även jag är nöjd,det är väldigt intressant att sitta och studera hur de interagerar med varandra och reagerar på världen utanför glasrutan. De har på två veckor redan lärt sig hur matbutiken ser ut😅

• Redigerat 2024-02-23 08:14 av Litenloppa
Draken
0

#16: Jättesnyggt 😀

#17: Nu har du glada barn med andra ord 😉 Ser snyggt ut.

#18: Så kul att läsa att ni vet hur det skall vara med Slöjisar och att ni tänker tillgodose behovet av större när det blir dags 🥰

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Litenloppa
0

#19: Mycket glada barn😁

Nuvarande kar är på 250 L så jag siktar på att det duger nåt år iaf. Sen skulle ett 400 L se jättebra ut i stora badrummet😇
Och då vill jag göra en Sydamerika biotoper i det som slöjorna går i nu. Med massa rötter, svartvatten och hålla diamanttetror och skalarer😍

Draken
0

#20: 250 liter klarar de sig ju på ett tag. 🙂

Sydamerikabiotop skulle bli jättesnýggt i det karet tror jag 🙂 Tänk bara på att Scalarena måste ha minst 50 cm högt för att deras fenor skall utvecklas normalt 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Litenloppa
0

#21: Det är det fina, karet är 63 cm högt - som gjort för skalarer😄

Draken
0

#22: Perfekt ju 😀😁🥰

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis