Zefirkas akvarium
Hejsan!
Här ska jag lägga upp lite om mina akvarium, om jag köpt några nya fiskar, yngel, vatten värden m.m
Hoppas ni kommer att gilla den! 🐠😊
Här kommer Pepsi:
- Redigerat 2023-05-01, 18:58 av Zefirka
Tog bilden för ett halvår sedan 😉
Min kompis (marshmallow)
Snyggt 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Varför är malar så skygga jämfört med andra fiskar?
Men här tog jag ett foto innan den smet in bakom växten
- Redigerat 2023-04-29, 12:35 av Zefirka
Lite bilder 😁
🤣 hur orkar han? Har suttit så i någon timme!
😭😭😭
Idag så hittade jag min största Kardinaltetra död! Varför dog han? Vattenvärdena var bra, han hängde med de andra tetrorna glatt, men plötsligt så dog han! Varför?
Akvariet under behandling pga död.
Det är därför det är grönt om nån undrar!
#8: Kan vara åldern. De blir inte så gamla.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#12: ojdå. och nu är hela akvariet behandlat med medicin!
På bilden är det fler yngel än det jag upptäckte efter vattenbytet
Idag har jag separerat sol från de andra fiskarna, hon verkade sjuk. Betedde sig konstigt, trådliknande vit avföring, pop-eye.
en sjuk fisk i min systers akvarium kommer troligtvis att dö, är mycket sjuk men vet inte med vad. liksom hon ligger hela tiden på marken, har blivit otroligt smal, matvägran… det är en Platy, hoppas hon överlever! ❤
Stackars platyn Natalia, hon skakar och har en jättekonstig fena! Fenan har hål och är helt skadad av sjukdomen!
#18: Låter som hon har fått inälvsparasiter.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
på morgonen låg hon ner och skakade våldsamt på sidan, hon lever än. Är risken stor att hon kommer att dö?
#21: Ja det kommer hon förmodligen göra
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#22: stackars henne!
😂
- Redigerat 2023-05-12, 14:41 av Zefirka
Jag måste erkänna att Natalia (den sjuka platyn) blir faktiskt bättre! Inte mycket, men lite ändå! Hon försöker simma då och då, och hon skakar inte längre! Har köpt medicin och hoppas att det ska hjälpa <3
- Redigerat 2023-05-12, 18:04 av Zefirka
Hur håller den fast sig? 😂 den är så rolig!
Medicinerat akvarium 😉
En Ancitrus med sina trick 😉😂
Guppyyngel:
Mamman till ynglen:
#30: på bild ett: Roy. På bild två: Bob (Nephi har döpt detta gröna yngel!) 😉
Nu så har jag tänkt att gå igenom alla fiskar jag har, en efter en!
Vanlig ancitrus (Kiwi)
Slöjskärt (hona) marshmallow/Zefirka
Kardinaltetror
Guppy hona (blomma)
guppyhona (mossa)
Molly senopsgul hona (sol/solfläck/ljus)
- Redigerat 2023-05-26, 15:12 av Zefirka
#40: hon dog igår dock
Nam nam nam tycker kiwi om melon 😅😜
Melon brukar vara väldigt uppskattat här hemma också 😉
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#43: Första gången han får smaka på det, brukar mest ge ärtor, spenat och ibland zuccini.
Och så ibland gurka, men det är ju inte jättemycket näring i, så inte så ofta.
- Redigerat 2023-06-17, 09:59 av Zefirka
på sommaren så flyttar vi vårat största akvarium till våran granne. Det gör att det blir enklare att resa med husvagn ibland.
men har ni någon bra lista till dom om hur de ska göra? De är helt nybörjare, så kan vara lite bra att berätta för dom hur de ska göra 😉
Så hejdå Zefirka för sommaren 💙
- Redigerat 2023-06-17, 10:17 av Draknästets_Reptiler
Zuccini, skalade ärtor och Melon brukar de få här ibland. Man kan ge potatis och morot också, men det har jag aldrig provat 😉
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#46: har inte heller provat morot 😜
#45: Jobbigt att flytta hela akvariuemt. Jag brukar ha fiskvakt som går hem till mig 2-3 dagar i veckan om jag skall vara borta länge.
Jag brukar skriva en lista vad de skall hålla koll på. Temperaturen framförallt. Har digital termometer i alla kar och om tempen överstiger 27 grader så måste de sänka frysta petflaskor i akvariumet. Vill inte att främmande skall börja rota i akvariumen och göra vattenbyten, är väldigt kinkig och tjurig på den punkten 😊
Jag brukar göra iordning mat i portioner så de lätt kan ge maten och samtidigt se till att det inte övermatas. Jag brukar ge mindre portioner mat om jag inte är hemma själv, och eftersom jag är som jag är, så låser jag in all övrig fiskmat så de inte skall få för sig att ge mer än det jag har mätt upp 😊🙈
Jag brukar även säga till att de skall ringa mig om det är något de funderar på eller misstänker att något kan vara fel eller om fiskarna verkar slöa.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#48: akvariet ska vara hos dom hela sommarovet, det har varit bestämt jättelänge nu. Tack för tipsen!
Igår hittade vi yngel i akvariet!
- Redigerat 2023-06-27, 13:42 av Zefirka
Grattis 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Ajdå! Då har jag separerat guppyn Mossa, då hon har fenröta. Högst upp så är bara fenstrålarna kvar, men hon verkar annars må bra, bara litw mager också. Har medicinerat med medicin som ska hjälpa mot fenröta
- Redigerat 2023-08-12, 16:38 av Zefirka
Hoppas du får bukt med fenrötan
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Hon överlevde inte fenfötan 💙💚
Jag vet att akvarister inte gör sånt, men jag begraver dom som gått bort i trädgården ändå. Även om det är ett litet yngel eller om det är en större fisk 💚
Hennes yngel är som små kopior av henne och hennes kullsyster (systern hade en fena som ser ut som ett blomblad, guppyn som gick bort hade en fena som såg ut som mossa) så jag tror fortfarande att hon simmar i karet innan jag ser att det är ett större yngel 😂
- Redigerat 2023-08-19, 11:41 av Zefirka
Beklagar. Hoppas att inte fler drabbas nu då.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#56: hoppas inte det. Men alla verkat må bra men jag håller ögonen öppna! 😉