Min zebrafisk bor själv hur ska jag göra?
Hej jag hade 5 st zebrafiskar som jag köpte i slutet av ocktober 2022 tyvärr dog alla förutom en utan att jag vetat varför då jag inte märkt några symtom innan. Nu har jag kvar en och eftersom alla dog så tätt in på han jag inte köpa fler så nu är det bara en ensam kvar. Men han har varit själv i några månader då det varit slut på djuraffären och det är den ända i min stad
Men nu till frågan, hur ska jag göra, det kan ta flera månader innan det kommer in nya fiskar i djuraffären och jag undrar om min fisk ska få vara själv i några månader till eller om jag ska köpa en annan sort. Men kommer han att vara med den då. Och isåfall vilken fisk passar bra med zebrafisken i ett 35 liters akvarium om jag är nybörjare och vill ha en enkel fiskart
Det kan ju hända att någon privatperson har sebrafiskar så har du lagt ut någon köpesannons?
Som sagt så är akvariet för litet för sebrafiskar. De enda fiskarna som skulle passa i ett så litet akvarium förutom unga (och små) fiskar är mikrofiskar och kampfiskar. Med mikrofiskar menar jag de som blir max 2-3 cm typ moskitorasbora eller liknande.
Hade det varit jag så hade jag försökt sälja sebrafisken och skaffat något annat passande.
- Redigerat 2023-03-01, 11:02 av fluffis
Du har förmodligen haft nitrit i akvariumet. Troligtvis beroende på att du har haft för mycket fiskar i ett för litet akvarium.
Sälj eller skänk bort den ensamma Zebrafisken och köp någon lämpligare till ditt akvarium 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Jag har förstått att jag har ett för litet akvarium så nu har jag köpt ett 70l akvarium
Så tänker jag att jag ska kolla om dom har fått in fler zebrafiskar i djuraffären nångång nästa vecka då jag inte hittat nån som vill köpa min zebrafisk
Men jag tänkte köpa nya växter till det snart men spelar det någon roll vilka växter tex jag vill ha väldigt lättskötta växter som passar i ett akvarium med grus
Några tips?☺️
#3: bra med ett större akvarium!
Jag är inte bra med det här växter, har heller inte många. I mitt ena har jag två, i det andra en halv växt, den andra delen blev uppäten av mina guldfiskar. I mitt systers akvarium har hon ett ganska sorgen växt, för firrarna i drar hela tiden ut växten från botten, så det är inte svårt att hitta en flytande växt ibland uppe på ytan!
#3: Det har ingen betydelse vilka växter du har. Men jag rekomenderar att du har flera, gärna snabbväxande också.
#4: Fiskarna skulle nog må bättre av fler växter i karet 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Okej tack kan man fråga dom i djuraffären vilka som är snabbväxande växter och sedan köpa dom och hur många ska jag ha tänker typ en stor, två mellanstora och 2 små och sen kanske nån flyttväxt skulle det funka? 🤔😊
#6: Det fungerar alldeles utmärkt 🙂
Tänk bara på att flytväxter kan skymma ljuset och vissa växter kan bli ledsna då.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Jaha okej tack kanske skippar flyttväxten då eller bara har någon liten😁
Hej nu he jag köpt växterna jag köpte dom djuraffären tipsde om och det var
Limnophilia heterophyllq
Hygrophilia lancea
Nomaphilia stricta Fleur
Hugrophilia guanensis
Satt även in två stycken stenhus och 6 stycken plastväxter man fick med till akvariumet
Här är en blid på akvariumet, finns det något att förbättra förutom att kanske byta ut plastväxterna mot riktiga vilket jag tänkte jag ska göra senare och såklart att köpa fler fiskar till min ensamma fisk☺️😊
Tack för all hjälp jag fått
Juste behövs de någon växtnäring till växterna för har nu endast startbakterier från Easy life?🤔
Sedan jag jag en fråga om filtreringen
För man fick med filtermatta som filter i mitt nya akvarium och räcker det?😊
Ser jättefint ut 🙂
Jag använder Profito flytande växtnäring, tycker den fungerar jättebra.
Har ingen erfarenhet alls av filtermattor. Jag kör på ytter och innerfilter 😊
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Okej tack får då köpa växtnäring så snart som möjligt😊
Det filtret du har fungerar bra som det är 😊
det är däremot jättetråkigt att göra rent pumphuvudet på vilket måste göras var tredje månad eller så för att det inte ska sättas igen
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Okej vad bra då har jag kvar det😊
Hur ofta ska filtermattan rengöras?☺️
#16: När flödet börjar bli dåligt, men tycker man det är svårt att bedöma så 1-2 månaders mellanrum. Ditt filter borde ha 2 svampar så då gör du bara rent ena svampen och väntar några veckor innan du tvättar den andra. På så sätt kan du aldrig råka döda alla bra filter bakterier 😊
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Okej tack för tipset då gör jag så😁