AKVARIUM UTAN FISK?
Hej!
Funderar på att starta ett akvarie utan fisk. Dvs endast med växter. Kanske en snäcka eller två. Undrar dock vad som skulle krävas för detta. Tanken är att göra detta i ett 54l
Behöver man en Pump/filter och värmare?
Hur viktigt är det att hålla kolla på vattenvärdena i ett sådant kar?
Behöver man extra tillsatt näring till växterna?
Skulle detta kräva mycket underhåll?
Någom som testat detta och vet?
Det går absolut att göra ☺️
Skulle rekommendera soil som substrat då, det ger näring till växterna.
Filter behövs inte, däremot kan vissa tropiska växter vilja ha lite värme i beroende på hur varmt du har hemma. Har du en värmare så behöver du något som rör runt vattnet lite, en pump eller en luftsten fungerar bra :)
Extra näring kommer tillslut behövas när det är slut på näring i substratet. I ett ”vanligt akvarium” tillsätter ju fiskarna näringen 😊
Något litet CO2 system kan behövas i längden om man vill ha så fina växter som möjligt
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
#1: Tack för svar!
Behöver man vattenberedning om man endast har växter?
Spelar vattenvärdena någon roll om utan fisk?
Vattenberedning behövs nästan aldrig så länge du har kommunalt vatten 😁 vänta 24h istället innan du sätter i växter
Har svårt att se hur vattenvärdena skulle spela någon roll så länge du inte har extremt mjukt
Eller extremt hårt vatten
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
#3: behöver man tillsätta bakterier då om man endast har växter?
Planen är att börja med endast växter i 2-3 månader och sen tillsätta räkor eller kanske fisk
Intressant. Det kan ju vara intressant att veta vilket pH man har i vattnet. Själv har jag rätt högt (ca 7,8) och lite hårt vatten. Jag har svårt att få växter att trivas i allmänhet utan tillsatt koldioxid. Dock den senaste växten som jag har provat gillar tydligen högt pH och trivs jättebra 😀
Dessutom tänker jag att det är bra att ha koll på ditt pH när det kommer till val av substrat. Tex har du väldigt lågt pH så är det kanske dumt/onödigt att använda pH-sänkande soil.
NO3, nitrat kan också vara intressant att ha koll på eftersom det är detta som växterna använder som näring, om man vill.
Så sammanfattningsvis pH, KH och nitrat hade jag velat ha koll på. Eller så kör du utan tester och bara provar dig fram. Har du inga fiskar/djur så spelar det inte så stor roll om det skulle gå åt skogen 😀