Annons:
Läst 108 ggr
Nenneh
2022-10-05, 00:37

Har en ide på vad jag vill ha, kommer det funka i mitt 200L?

Hej!

Jag har just skaffat ett 200L. Har ett 60L sedan innan men fick möjligheten att få större. Planen är att fiskarna från mitt 60L ska flytta över.

Jag har kollat på vilka arter jag kan/vill ha. Så funderar mest över mängden fisk.

Jag kommer skriva allt jag skulle vilja ha, så tar gärna emot tips på vad jag ska ta bort (om något) för att inte ha allt för många. Om jag inte har missat något så borde alla arter kunna leva tillsammans i teorin.

10 neontetror (från 60L)

3 Platy (från 60L)

3 maingano, Pseudotropheus cyaneorhabdos

5 svärdbärare (har en hona som jag haft sedan hon var ett yngel, skulle vilja ge henne lite kompisar :), kunde inte få tag på fler i stan tidigare och hon är den sista kvar av min sista kull)

5 algrocka, Sewellia lineolata

5 pansarmal? (har en sedan tidigare, osäker på exakt art. Vet att dom har fler på djuraffären iallafall)**

Ska lägga in fler växter i helgen och kommer lägga till de första fiskarna om 3 veckor.

Jag har hört att vissa maingano-individer kan vara lite agressiva. Om det händer så kommer jag ha dom i mitt 60L tills jag kan sälja dom.

Tempen kommer ligga på 23*C vilket ska passa alla arter enligt zoopet.

• Redigerat 2022-10-05, 00:41 av Nenneh
Annons:
Nephi
2022-10-05, 09:08

Du har koll på att Platy och Svärdbärare är släkt va? Att om du har båda så kommer du att få korsningar mellan dem vilket även kan göra det svårt att sälja yngel.

Vad har du tänkt för substrat? Pansarmal vill helst ha fin sand. Sen vill även dem vara minst 10 Stycken

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2022-10-05, 10:24

Tetra, sewallia och dem flesta pansarmalar är flodfiskar och har gärna en kraftig pump eller en streamer för att få lite mer rörelse på vattnet. Osäker på hur dem andra trivs i strömt vatten

Draknästets_Reptiler
2022-10-05, 11:30

#0: Tetra, Platy och pansarmalar är inga problem i kombination .
Svärdbärare fungerar också utmärkt i kombo med pansarmal och tetra.
Men som skrivit här ovan så är Platy och Svärdbärare i släkt och de kommer korsa sig.

Sewillian är ganska svår vad jag har förstått. Den är kinkig med maten och vill ha väldigt strömt. Strömt fungerar inte så bra med Platy eller Svärdbärare.

Vad gäller pansarmalar så vill de, precis som skrivet här ovan, ha sandbotten och vara minst 10 st.

Maingano är en Malawi och de skall gå i Artakvarium med andra Malawi. De skall dessutom har väldigt hårt vatten. Man kan inte ha varken rötter eller växter med dem. Rötterna sänker Ph i vattnet och växterna blir upprivna och uppätna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2022-10-05, 11:59

#3: Tänkte att du skulle ha koll på cikliden 😁

Så från dem fiskarna du föreslagit så har du iprinsip två alternativ för att det ska bli bra, ett sälskapsakvarium med Platy, tetra och pansarmal.
Eller så kan du göra ett flod inspirerat akvarium, där du stoppar i lite kraftigare pump och ev en streamer med tetra, pansarmal och Sewillia, men insikten om att sewillan kan vara svår 😉

Draknästets_Reptiler
2022-10-05, 12:26

#4: 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nenneh
2022-10-05, 12:34

#3: Ah! Hade helt glömt att Platy och svärtbärare är släkt! Då håller jag mig till en av dom. Har sandbotten så lär väl byta ut sewilla mot fler pansarmalar då :)

Trodde att det gick att ha ett par malawi i sällskapsakvarium. Men om de ska ha hårt vatten så är det ändå kört. Hela min grej med detta akvarium är mycket rötter och växter haha

Tack!

Annons:
Nephi
2022-10-05, 12:37

#6: Blir toppen om du skaffar några fler pansarmalar och tetror, dem blir gladare ju fler dem är 😁 tänk bara på att utöka långsamt så då inte överbelastar ett nystartat akvarium, så jag skulle säga att skaffa 3-4 kompisar till pansarmalen är första prio (och då samma sort) för att sen fylla på stimmen senare

Nenneh
2022-10-05, 12:39

#4: Då får det nog bli sällskapsakvariet då. Med tanke på att jag redan har dessa fiskar.
Men bara en fundering. Hur kraftig pump pratar vi om här? Har köpt en som kör 1000l/timme (fluval u4). Skulle det plus en streamer kunnat funka?

Nenneh
2022-10-05, 12:44

#7: Det låter väl bra. Älskar neontetror i större stim, så kommer nog bli fint! :D
Tyvärr vart jag jättetaggad på sewellia när jag såg den men det får väl vänta tills ett senare akvarium då.
Djuraffären här låter mig beställa in varannan vecka. Så köper väl in några pansarmalar om 3 veckor. Alternativt nästa vecka. Men kanske är lite tajt med tanke på att jag satte upp det igår och får pumpen jag ska använda ikväll eller imorgon

Nephi
2022-10-05, 12:46

#8: Kör du på sälskap så räcker 1000L/timme jättebra 😁
Man brukar rekommendera 3-4 gånger akvarium volymen i timmen

Nephi
2022-10-05, 12:49

#9: har du möjlighet så krama ur svampen från 60L i filtret för 200L för att få en startkultur av bakterier 😊
Sen kan du flytta över typ Platy så fort temperaturen är lagom, har du möjlghet så ha kvar 60L igång så länge som möjligt och flytta 3-4 fiskar varannan vecka till det nya akvariumet för en så smidig start som möjligt.

Draknästets_Reptiler
2022-10-05, 12:55

#6: Nej, man kan inte ha några av Malawisorterna i sällskapsakvarium.🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nenneh
2022-10-05, 13:12

#11: Jaadå, det kan jag göra. Har 2 filtersvampar i det mindre filtret så kramar ur en av dom iallafall. Tänker att det är bäst att flytta över alla 10 tetror jag har samtidigt va? Så att de får behålla säkerheten av att vara många

Annons:
Nephi
2022-10-05, 13:17

#13: Fungerar att flytat dem 5 och 5 om dem har gömställen nog 😊

Nenneh
2022-10-05, 13:18

#12: Nämen dåså, då struntar vi i den :)

Nenneh
2022-10-05, 13:18

#14: alright, bra. Då gör jag så. Är rejält planterat med gott om gömställen

Nenneh
2022-10-05, 17:54

En till fråga. Kollat på kahli-ål. Skulle det kunna funka att byta ut pansarmal mot några såna? Har ju sandbotten och ska plantera det väldigt väl med mycket gömställen. Så borde väl passa den?

Nephi
2022-10-05, 18:30

#17: Det går absolut 😊 Jag har khuli i mitt 240L
däremot så är dem väldigt skygga, och beroende på pump so smiter dem gärna on och lägger sig runt filtret. Jag har satt räk och yngelgaller på min juwel pump men de minsta smiter in i allafall.

Så vill du ha en bottenfisk du ser mycket av så rekommenderar jag pansarmalen

Nenneh
2022-10-05, 22:34

#18: Alright härligt!
Som tur är så har jag inget emot skygga djur. Har några reptiler som man sällan ser, men bara destå roligare när de är framme.

Hur många har du? Blir inte klok på hur många de vill vara. Har läst allt ifrån 3 st till minst 10.

Ska fundera på det. Älskar pansarmal men hade varit kul att ha något som man inte ser så ofta. Neontetror och platys är ju inte direkt ovanliga 😅

Nephi
2022-10-06, 08:35

Jag har runt 10 stycken 😁 dem kommer fram vid matning men gömmer sig mest annars

Ju fler du har ju tuffare är dem och vågar sig fram mer

Annons:
Upp till toppen
Annons: