Annons:
Läst 56 ggr
E
2022-09-21, 18:07

Platy med avbitna fenor

Hejsan!
Vi är ganska nya på fiskar i min familj och har ett litet gäng med diamanttetra, pansarmal och Platy (alla platys är honor). Nu har två av våra platys trasiga fenor, den ena ser ut att ha blivit biten i bakfenan eftersom det saknas en liten bit och den andra saknar hela sin ryggfena(?). Jag är lite orolig, finns det något man kan göra? Har läst att fenorna växer ut igen, men den utan ryggfena verkar inte kunna simma jättebra. Hon håller sig mest vid bottnen. Jag vet inte heller vem det är som bitit, eller om fenorna gått av på andra sätt. Har någon några tips? Ska vi flytta på de skadade fiskarna eller måste de avlivas, som min mamma tror?

Annons:
Draknästets_Reptiler
2022-09-23, 10:41

Jag har ingen erfarenhet av just Diamanttetra, men vissa tetror är fenbitare, så det kan mycket väl vara tetrorna som har bitit fenorna på Platy.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dagnykatt
2022-09-23, 14:43

Tror du gör bäst i att flytta antingen alla Platy eller alla tetror. Fenorna växer ut, så det kan gå att du sparar alla Platy om de fortsättningsvis äter bra. Om den utan ryggfena verkar jättedålig och du ser den inte mår bra så ska du förstås avliva den.

Upp till toppen
Annons: