Annons:
Etiketterberättelser-bilder-bildtrådarakvarium-och-fiskar
Läst 925 ggr
fluffis
1/21/22, 4:28 PM

Nytt 325-litersakvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu är det dags att byta ut mitt Juwel 180-litersakvarium till ett annat. Anledningen är att vi håller på och byter ut möblerna i vardagsrummet och Juwelakvariet står på en skänk som ska säljas.

Utan någon leveransbekräftelse eller nåt så ringde ett fraktbolag igår och frågade om de kunde komma idag. Förvånad blev jag men sa genast "JA" förstås 😀

Akvariet är ett Akvastabil 325-liters och jag tycker möbeln är snygg. Vi får se hur det blir när det är ihopbyggt 😀

På bilderna syns akvariet och några skivor av akvariebänken som jag har börjat att packa upp, samt en tom och nymålad vägg där akvariet ska stå. Taklist och golvlist arbetar vi på imorgon 😀

  • Redigerat 1/21/22, 4:29 PM av fluffis
Annons:
fluffis
1/21/22, 11:27 PM
#1

Möbeln är ihopbyggd och akvariet förvaras ovanpå så länge. Funderar på bakgrund. Vill nog ha en frostad bara. Har nåt till fönster från Jysk som är värdelöst och lossnar från mitt 30-litersakvarium. Fäster sådana till duschdörrar bättre? Nån som har tips på sort?

Funderar på om jag ska skaffa mig ett ytterfilter. Har ingen erfarenhet men många tycker Eheim är bra. Har också tittat på Oase. Jag gillar tanken på inbyggd doppvärmare. Vad tycker ni?

fluffis
1/22/22, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har fått akvariet på plats och leker lite med inredning. Har inte fått tag i bakgrund än.

Draken
1/23/22, 11:19 AM
#3

Men vad spännande 😀 Ibland går det snabbt med leveranser 😉

Jag har frostad till fönster från Rusta i mitt köksfönster och det fungerar jättebra. Det har suttit där i några år nu 🙂
Vet inte om de till dusch är bättre, men de borde väl vara det med tanke på att de ständigt utsätts för fukt. 🤔

Jag kan rekommendera Fluvals FX serie när det kommer till ytterfilter. Jag har Fx6 till mitt stora och det fungerar jättebra. Är helnöjd med det. Det är tyst och väldigt lätt att sköta.

Doppvärmare kan jag inte uttala mig om, för det använder jag endast på vintern på natten 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/23/22, 11:22 AM
#4

#2: Jag ser mycket fram emot att se vad det bli av detta. Väntar med spänning på at det skall fixas även med sand och växter 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
1/23/22, 12:01 PM
#5

Är inge bra på doppvärmare (använder också bara vintertid och då främst bara i sovrummet eftersom jag har kallt där) men skulle nog själv inte våga ha en inbyggd i filtret (löper den amok eller blir andra problem med den vet jag inte hur lätt det är att byta eller om det går att koppla bort den).

Jag har Eheim ytterfilter och dem jag har har alltid varit tysta och tuffat på utan större problem (har en som nog närmar sig över 20 år gammal, bara bytt impeller + axel och tätningslist genom åren). Lätt att hitta reservdelar till (som impeller när den slitits och behöver bytas). Dock ligger de ju på den lite dyrare sidan.

Ingen erfarenhet av Fluvals FX serie (men de verkar ju bra) men gillar inte de äldre modellerna av Fluvals ytterfilter (404 och vad de mer kan heta).

Nu kör jag dock bara filter i ett av mina akvarium, de andra körs mer low-tech (rätt bekvämt ;)).

Spännande att få se hur det kommer se ut som färdiginrett! Tycker alltid det är skoj att sätta upp nya akvarium (är väl därför jag ofta gör om helt i mina med några års mellanrum och växlar mellan de små akvarierna lite då och då).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
1/24/22, 8:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#6

Tack för er input! Hur varmt har det inomhus och hur varmt blir vattnet i akvarierna då?

Filtret stod mellan Eheim (professionell 4+) och Oase. Jag var tvungen att ta ett snabbt beslut och har inte hunnit göra så mycket efterforskning som jag skulle velat. Det blev en Oase eftersom jag vill ha inbyggd doppvärmare och jag har hört att förfiltret är så himla enkelt att rengöra. Det var inte så himla dyrt heller, typ motsvarande Eheimet. Jag hoppas att alla delar följer med men jag är inte helt säker.

Fönsterfilm till bakgrund var det ja… suck, det visade sig att jag är jättedålig på det där. Det var ju skitsvårt att få på utan skrynklor, haha. Jag köpte i alla fall en på Bauhaus, en premium som är tjockare än vanlig. Men som sagt… resultatet blev sådär…

Igår blev jag relativt nöjd med scapen, i alla fall med rötterna som jag redan hade. Jag kan liksom inte hålla på att köpa nya hela tiden. Det blev en dramatiska uppåtstående mangroverötter med en mini bredvid den stora. Jag limmade ihop på några delar mellan rötter och sten så att det ska hålla. Jag lade sand under så att detminte skulle skrapa emot och förstöra bottnen. Sen har jag lagt i ganska grov grus för att fylla upp så att det inte blir hålor och fickor där skit kan samlas.

Bakom ska jag lägga ett lager med använd soil (och även ny) och grus blandat för att vattnet ska kunna flöda genom och nedbrytande bakterier ska kunna bildas. Jag letade länge efter krossad lavasten men hittade inte det, så det blir soil istället. Jag tänkte lägga soilblandningen i filterpåsar för att hålla det på plats men de var slut på Hornbach igår. Funderar på om jag ska göra det med eller utan påsar.

Igår beställde jag även växter för nästan 2500 kr och de bör komma i slutet av veckan.

Observera att bilderna har blivit väldigt blåa. I verkligheten ser det vitt ut. Jag valde lampa på 6500 Kelvin.

Annons:
Draken
1/24/22, 12:08 PM
#7

Det där kommer bli riktigt snyggt 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
1/24/22, 12:25 PM
#8

Ser redan riktigt fint ut!

Du får skriva en recension sen på filtret när du använt det ett tag (tror inte jag hört talas om det märket tidigare).

Mina akvarium brukar ligga på 21-22 grader nu på vintern (men då svajar min innetemperatur en del beroende på vädret ute men brukar väl ligga i genomsnitt på 20-21 grader). På sommaren blir det såklart varmare både i huset och då akvarierna.

Är väl egentligen bara mina siameser som egentligen vill ha varmare men har aldrig märkt att de skulle vantrivas under vintern när vattnet är svalare. Har dock fått ha mina elefantsnäckor i ett separat akvarium med doppvärmare under vintern för annars går de i dvala.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
1/24/22, 1:55 PM
#9

Vi har en inomhustemperatur på kring 24-25 grader på vintern, men den sjunker på natten, vet dock inte hur mycket den sjunker.

På sommaren blir det ganska mycket varmare.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 1/24/22, 1:56 PM av Draken
fluffis
1/27/22, 7:17 AM
#10

Blir det samma temperatur i akvarier som rumstemperaturen är?

Nu är jag frustrerad för jag har beställt filterpåsar som visade sig vara alldeles för stormaskiga. Min soil åker ut! 😞

Jag som har tidspress och vill börja plantera på fredag eller lördag när växterna har kommit. Gahh! Vet inte vad jag ska göra nu. Skicka tillbaka och istället beställa mer finmaskiga och riskera att leveransen kommer först nästa vecka. Eller ska jag behöva köra Malmö (eventuellt Ystad) runt och leta i butiker efter filterpåsar och riskera att jag blir så trött att jag inte orkar eller hinner plantera?

Gaaah! Retar mig!

fluffis
1/27/22, 11:25 AM
#11

Nu känns det mycket bättre. Jag har kommit fram till att jag kan använda filterpåsar som min man använt till ölbryggning. Hoppas de räcker. Annars kanske vi kan hitta något tyg så att det går att sy egna påsar.

En annan bra sak är att oljudet från timergrunkan till belysningen nästan försvunnit när jag pillade in den i skåpet under akvariet istället för att ha den utanför.

😀

fluffis
1/27/22, 11:36 AM
#12

Oase är förresten de som gör BiOrb-akvarierna, om du känner till dem Maleficum?

Draken
1/27/22, 12:55 PM
#13

Man blir jättefrustrerad när det blir fel och inte funkar. Men tur att det löste sig i slutänden iaf 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Maleficum
1/27/22, 9:13 PM
#14

#12: Ah, okej, jo dem akvarierna har jag sett!

Nu kanske du inte har det hemma men jag brukar använda nylonstrumpor som filterpåsar. (Har bla nylonstrumpa med filtermedia som hänger bakom bakgrunden på hallakvariet så de finns "färdig" om jag får för mig att starta upp nåt nytt akvarium).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
1/28/22, 7:00 AM
#15

#14
Smart det där med att ha filtermedia redo 😀

När jag gick igenom alla mina kläder igår för att se om jag kunde dissekera någon så tyckte jag att nylonstrumpor kändes för tätt, men nu tänker jag att: kan du, så kan jag 😀

fluffis
1/28/22, 7:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#16

Igår kom jag lite längre med akvariet. Jag slängde i blandat bottensubstrat i tio påsar tror jag det blev. Det skapar lite höjd samtidigt som förhoppningsvis bra bakterier kan bildas därnere. Blandningen består av gammal använd soil, ny soil (ECS, som inte ska sänka pH), lite sand och ganska grovt grus.

fluffis
1/28/22, 7:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#17

Akvariet är 50 cm djupt till skillnad från många andra som bara är 40. Det gör att det går att skapa mer på djupet 😀

Här har jag placerat ut mina påsar som sen tog slut. Jag tycker att jag behöver ca fyra påsar till, därav att jag rotade bland mina kläder och gardiner efter den perfekta maskningen 😀 Jag hittade en tunn bolero som varit perfekt men jag nändes inte ta den utan jag frågade min mamma istället. Fick se tyget på sms men svårt att avgöra. Ska dit ikväll, får se då om det går att använda, annars blir det nylonstrumpor.

Växterna väntas idag så imorgon blir det plantering för fulla muggar 😀

fluffis
1/29/22, 10:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Igår var jag jättetrött men jag kom en liten bit ändå. Det blev fyra påsar till med nylonstrumpor och strumpbyxor.

fluffis
1/29/22, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#19

Och så var jag bara tvungen att få i sanden, det gick bara inte att sitta still 😀

Och några dekorationsstenar eller vad jag ska kalla det.

Sanden är 1-2 mm förresten, det står så på påsen men de känns aningens större faktiskt.

Sen vill jag ändå ha på den snygga 1 mm -sanden för pansarmalarnas och utseendets skull i framkant men har inte så mycket av det.

Den andra sanden vill jag även ha mer av så jag är just nu på väg att handla mer sand!

Hoppas jag hinner plantera i eftermiddag för jag har massor av växter därhemma 😀

Draken
1/29/22, 10:20 AM
#20

Vad snyggt 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
1/29/22, 10:22 AM
#21

#20:
Tack! Känns jättespännande. Hoppas jag får ihop det på ett bra sätt med växterna också.

fluffis
1/30/22, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#22

Nu är det igång! 😀 Och några snäckor är inflyttade.

Maleficum
1/30/22, 1:10 PM
#23

#22: Tjusigt och kommer ju bli ännu bättre när växterna börjat växa på sig lite!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
1/30/22, 10:15 PM
#24

Vilket race denna helg har varit!
Igår iväg till Hornbach och köpte sand. Kollade på fiskar, köpte 2 x 1 växt.

Hem och i med sand, böka runt, i med vatten i bottnen och sen plantera i flera timmar och äntligen fylla på med vatten.

fluffis
1/30/22, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#25

Här är förresten den vita fengäddan (tror jag?) Som förra gången tittade på mig och såg så söt ut 😀 Det satt följande lappar under akvariet men jag har inte hunnit kolla det närmare.

fluffis
1/30/22, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Blandar beige och vit sand (större färgskillnad i verkligheten).

fluffis
1/30/22, 10:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#27

Här är rötter, grus, sand och stenar på plats.

Annons:
fluffis
1/30/22, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Alla de här växterna ska i!

fluffis
1/30/22, 10:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#29

Börjar klistra fast epifyter. Sen plantera lite Crypto (önskar jag hade fler). Blev nöjd med denna biten men den svåra biten tycker jag är skjälkplantorna. De blev planterade lite hur som helst.

Det tar lång tid att fylla 325 liter om man inte är van vid det! 😀 När det var halvfullt nästan hoppade jag upp och ner, mer exalterad än ett barn på julafton, hehe.

Till sist fullt.

  • Redigerat 1/30/22, 10:36 PM av fluffis
fluffis
1/30/22, 10:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#30

Idag vattenbyte och massa meck med Oase-filtret. Det kändes som evigheter innan det kom igång men ett tag efter lunch kunde jag äntligen börja fylla på med invånare. Sju Red onion-snäckor blev de första. Sen två till. Vid något tillfälle när jag samtidigt börjat tömma mitt gamla 180-liters så saknade jag min Red racer-snäcka. Jag fick rota runt i den stora bunken med Valle och hittade en Red racer, en till Red onion och dessutom en Amanoräka.

fluffis
1/30/22, 10:53 PM
#31

Jag har inte mäktat med att sortera och plantera växterna från 30-litersakvariet än men de får ligga i en spann så länge. Det finns även mossa som ska sättas fast på några stenar i akvariet,vilket inte är gjort än. Jag vet att det inte mossa i Asien men äsch, så exakt kan det inte vara 😀 Vet inte om det har slunkit med någon icke-asiatisk växt annars, men de flesta ska vara från Asien. Och även fiskarna utom pansarmalarna förstås 😀

Förutom detta så har det slipats på nästa akvariebänk och jag har börjat måla den. Sydamerikaakvariet känns inte så långt borta längre! 😀

fluffis
2/2/22, 5:36 PM
#32

#31
Nu är jag lite snurrig. Klart det finns finns mossa i Asien. Det var nog Afrika jag tänkte på.

fluffis
2/2/22, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#33

Det går framåt med detta akvarium. Det finns nitrit men det ligger stadigt på 0,05 och jag byter vatten varje dag, puh. Från början satte jag dit ett innerfilter som har suttit i mitt 84-litersakvarium länge. Men det akvariet är förstås mindre och innehåller färre nedbrytande bakterier än vad som krävs i detta på 325 liter. I förrgår tog jag en risk och plockade en filterbit från filtret i halvmåneakvariet. I halvmåneakvariet har jag sett äckelmonstersnäckorna aka mud snails men tror de är på bottnen och har inte letat sig upp till filtret. Håll tummarna!

Har tagit lite bilder med systemkameran idag men här kommer först några andra bilder jag har tagit de senaste dagarna. Jag har förresten planterat växterna från 30-litersakvariet, en del av dem i alla fall. Hittade dessutom två white wizard som legat där i två dagar.

Annons:
Draken
2/3/22, 10:35 AM
#35

#25: I bakkant är det en Endlicheri och i famkant är det en Senegalus :)

Har du köpt dem ? Endlicherin kan nog inte gå i ditt akvarium när den är fullvuxen. De blir stora.

58222_101145130066272_1699875170_n.jpg
Fullvuxen P.Endlicheri 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2/6/22, 1:10 PM av Draken
fluffis
2/3/22, 3:20 PM
#36

#35:
Så cool! 😀 Det känns som om du verkligen har haft allt 😀

Nä,jag har inte köpt. Jag blev lite hastigt förälskad men det gick över snabbt, hehe. Asså jo, de är ju fina men jag är nöjd med de jag har så länge 😀

  • Redigerat 2/3/22, 3:21 PM av fluffis
fluffis
2/3/22, 3:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Melonbarb.

fluffis
2/3/22, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Trebandspansarmalar.

fluffis
2/3/22, 3:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Siamesiska algätare på rad.

Draken
2/6/22, 1:13 PM
#40

#36: Jag tror jag har haft det mesta inom akvaristiken 😜
Jo de är jättefina, och om du skulle bli sugen på den längre fram, så finns det sorter som inte blir så stora. Senegalus är en av dem 😉

#37 De är så himla vackra 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2/13/22, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Nu har jag handlat igen… 😀

Aquasafen tog slut och det vill jag ha när jag tar direkt från kranen. Så det blev en snabb runda till härliga Vellingeblomman och där kunde jag inte motstå pandapansarmalar. Det är liksom såna som man bara måste ha nån gång i sitt akvarieliv :) De är jättegulliga och kommer passa så bra in med melonerna och trebandspansarmalarna.

Det är fortfarande lite lite nitrit kvar men med dagliga vattenbyten, filterbakteriestart och rätt så mycket växter så går det neråt.

Köpte förresten en bunt med vattenpest också som är bra gömställe och hjälper också till med vattenkvaliteten.

Mitt nitrittest tog tyvärr slut igår och JBL fanns inte på Vellingeblomman så jag får ta och beställa någonstans.

Annons:
Draken
2/14/22, 7:19 AM
#42

#41: Visste inte att det fanns kvar vattenpet i handeln. Jag skulle vilja ha tag på både vattenpest och hornsärv, men det är stört omöjligt att hitta i butikerna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2/14/22, 7:35 AM
#43

#42:
Det är nog första gången jag såg vattenpest överhuvudtaget tror jag, iofs har jag väl inte direkt letat innan. Hornsärven tiggde jag mig ju till från ett litet räkakvarium på Hornbach så att tigga är ett tips där 😀

fluffis
2/14/22, 7:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#44

Lite bilder. Pandorna verkar känna sig hemma direkt och fladdrar runt med trebandarna.
Och på sista tror jag det är kungen av melonerna som smyger i vassen, haha.

Maleficum
2/14/22, 10:40 AM
#45

#42: Brukar inte heller se vattenpest i affärerna numera.
Jag har fortfarande kvar av min hornsärv (som jag lyckades få tag på för kanske 15-20 år sedan) men har problemet att den gärna tynar bort (speciellt när jag blir lite för "duktig" och försöker göra regelbundna vattenbyten). Just nu har jag bara några få och små testar i stora hallakvariet och lilla räkkaret. Hoppas dem håller sig vid liv iaf för jag älskar verkligen hornsärven.

Har dock haft perioder när de vuxit som ogräs och jag fått rensa ut flera liter!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2/14/22, 10:41 AM
#46

#44: Pandorna är så söta! Är lite sugen på att skaffa corysar igen (fick ju överta kompisens när hon sluta med akvarium) men just nu känns det lite fullt i det akvariet som har optimalt bottensubstrat för dem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2/15/22, 8:34 AM
#47

Ska kolla med butiken om det har lite undanstoppat isf 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2/18/22, 8:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#48

Pandorna är verkligen söta. En av mina är jätteliten och extra söt 😀

Lycka till Draken!

Häromdagen tog jag en del bilder på invånarna. Melontjejerna går att fota men killarna är väldigt flyktiga och svåra. Väldigt charmiga dock 😀

Annons:
fluffis
2/18/22, 8:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#49

Jag hade två väldigt orange och snygga posthornssnäckor men det verkar som om den ena har blivit brun, eller så är ljuset konstigt. I alla händelser så är det skillnad på dem.

  • Redigerat 2/18/22, 8:25 AM av fluffis
fluffis
2/18/22, 8:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

En av de stora siamesiska algätarna.

fluffis
2/18/22, 8:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Min rödaste och förmodligen största Red onion-snäcka. Jag är väldigt förtjust i den och klurar lite på om jag ska försöka mig på att avla men det krävs ju bräckt vatten och jag har ingen erfarenhet av salt, men nån gång ska vara den första 😀

fluffis
2/18/22, 8:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Trebandare och pandor trivs bra tillsammans. Dessa är akvariets "outsiders" eftersom de inte är från Asien. Men det är det ändå värt! 😀

fluffis
2/18/22, 8:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Kopparbarberna finns också kvar.

Draken
2/18/22, 8:35 AM
#54

Har kollat efter Melonbarber, men inte hittat några. Skulle jag hitta så kommer jag köpa ett gäng 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2/18/22, 8:37 AM
#55

#54:
Kul! 😀
Det är lite av ett lotteri för för det mesta är de nästan färglösa i butik så man vet inte hur färgstarka de kommer att bli.

Annons:
Draken
2/18/22, 9:39 AM
#56

#55: Jag brukar ju normalt inte kolla barberna när jag är i butiken, så det kan ha funnits utan att jag har vetat om det. Men nu vet jag ju hur de ser ut 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2/21/22, 7:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#57

Lite mer grönt har det blivit här. En Anubias till höger och så kunde jag inte hålla mig (jag har fortfarande ett litet skott i snäckkarantän) utan köpte en tigervalle och planterade på vänstra sidan. Heteranthera zosteraefolian som står och väntar på sydamerikaakvariet har dock melonbarberna varit på ganska ordentligt så de ser inte fina ut.

fluffis
2/26/22, 9:49 PM
#58

Åh, äntligen har nitriten släppt. Har ju haft lite nitrit nästan hela tiden och gjort 50 % vattenbyte i princip varje dag. Och nu har det gått fyra veckor. Det blir mycket vatten det! 😀 För några dagar sedan tyckte jag att nitriten blev lägre och var nästan borta, så jag slappnade av lite. Det skulle jag inte gjort för jag märkte att flytväxterna knappt rörde på sig och tänkte att det var dags att rengöra filtret. Det visade sig att nitrit plötsligt hade stigit betydligt men inte jättemycket. Jag rengjorde filtret och gjorde ett 60-70 % vattenbyte och sen blev det bra igen. Så äntligen börjat det bli bra och mer lättsamt i det här akvariet 😀

fluffis
3/4/22, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#59

Sa jag att jag skulle låta Heteranthera zosterifolian växa till sig inför flytten till sydamerikaakvariet? Det var ingen bra idé att låta dem bo ihop med melonbarber i så fall. 🙃 De har knappt några blad kvar alls nu.

Den här växten såg jättefin ut för bara några dagar sen (bild 2).

fluffis
3/4/22, 10:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#60

Det har kommit en "ny" melonbarbsMAN till stan! 😁
Minns ni de nya melonbarberna som jag skaffade senare? Jag har suttit och jämfört bilder från min tråd "makalösa melonbarber" för då var de nya och den ena var megarosa. Det rosa har jag inte sett sen dess men nu börjar de växa upp och nu är han rosa igen!

Ungdomshormonerna flödar verkligen och han uppvaktar honorna med sin dans och vaktar sitt område som han har gjort till sitt näste. Han jagar dessutom iväg de betydligt större och rödare tre hanarna sen innan.

Det är som vanligt svårt att fota men de tre röda är de tre stora hanarna och den rosa är den "nya" mindre hanen. De andra är honor.

fluffis
3/4/22, 11:20 AM
#61

Här är ett videoklipp där man ser att den rosa hanen cirkulerar runt javaormbunken och jagar bort de andra hanarna.

https://photos.app.goo.gl/SV5Gu1bhCFoZyQd59

fluffis
3/7/22, 3:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Jag tog några bilder på kvällen utan reflektioner från fönster och dagsljus och när fiskarna har lugnat ner sig (varför har jag inte gjort det tidigare? 😀)

Det är lätt att glömma bort att siamesiska algätare är snygga egentligen 😀

Annons:
fluffis
3/7/22, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#63

Melonbarber, en tydlig hona och en tydlig hane.

fluffis
3/7/22, 3:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Trebandspansarmal.

fluffis
3/7/22, 3:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Pandapansarmal.

  • Redigerat 3/7/22, 3:14 PM av fluffis
fluffis
3/7/22, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Kopparbarb.

Maleficum
3/7/22, 3:40 PM
#67

#62: Siameser har alltid varit en av mina favoritfiskar och har alltid haft ett gäng av dem sen jag var liten!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
3/7/22, 7:36 PM
#68

#67:
Vad härligt att höra! 😀

Draken
3/8/22, 10:47 AM
#69

Jättefina bilder.

Melonbarberna är så himla vackra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
3/8/22, 1:04 PM
#70

#69:
Tack Draken. Kul att du också har fallit för dom 😀

Draken
3/8/22, 4:27 PM
#71

#70: Jag kommer införskaffa ett gäng så fort jag kommer över några 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/9/22, 6:51 AM
#72

#71:
👍

fluffis
3/15/22, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

En uppdatering på mitt stora. Här händer inte så mycket.

fluffis
5/9/22, 3:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Nu har en av anubiasarna fått blomma. Det är växten längst borta till höger som har fått en blomma. Så tjusig 😀

Choffa
5/12/22, 9:50 AM
#75

#74: Snyggt! Vi har aldrig fått några blommor på våra 😁


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
5/12/22, 12:03 PM
#76

#74: Har haft blomning på Anubia en gång under alla dessa år som jag har haft den. Det känns så bra när det blommar . 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Maleficum
5/12/22, 9:31 PM
#77

Undrar om de beror på plantor? Jag har flera plantor som blommar i princip hela tiden (känns det som) medan andra plantor aldrig verkar blomma. Har väl dessutom varit mina storbladiga varianter som blommat, nog aldrig sett de småbladiga få blommor.

Fina är de iaf! Fast mina brukar inte bli sådär vita och fina utan är mer gröna (ibland lite vitt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Choffa
5/13/22, 8:58 AM
#78

Så skulle det kunna vara. Våra är småbladiga 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

fluffis
5/14/22, 3:09 PM
#79

Detta är första gången en Anubias blommar hos mig men jag har nog bara haft petite innan. Funderade på vilken denna kan vara men hittar inget kvitto/orderbekräftelse, men jag vet att jag köpte både coffeefolia och barteri runt den tiden.

  • Redigerat 5/14/22, 3:10 PM av fluffis
Draken
5/15/22, 11:41 AM
#80

#79: Tror det är "A. var. Barteri" du har i karet 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 5/15/22, 11:41 AM av Draken
fluffis
5/22/22, 10:25 PM
#81

#80:

Mycket möjligt!

fluffis
5/22/22, 10:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Javaormbunke trivs inte alls i mitt vatten. Bladen blir svarta och dör. I sovrumsakvariet där jag har tillsatt koldioxid funkar de med bara några få blad som blir svarta.

Jag får acceptera detta och hitta en annan växt som melonerna kan ha kul i :) Någon tillsatt koldioxid finns inte här i detta akvarium.

  • Redigerat 5/22/22, 10:30 PM av fluffis
Draken
5/23/22, 10:40 AM
#83

Javaormbunken kan vara lite besvärlig. Har man otur så trivs den inte alls, har man tur så växer den som ogräs.

Den jag har i hörnakvariumet växer så det knakar , trots cyanon, den får jag klippa/ansa lite då och då. Jag fick även tag på en jättefin som jag satte i stora akvariumet, men den fes ihop och blev aldrig snygg. Då köpte jag Microsorum istället, det är också en javaormunke, men med flikiga blad. Den verkar trivas jättebra där.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
7/6/22, 3:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#84

Såhär ser akvariet ut nuförtiden. Det finns bara en liten javaormbunke kvar och jag har precis planterat om Hygrophilian till vänster eftersom den växte sig så hög att ytvattencirkulationen stannade.

Den andra bilden tycker jag är rolig. Sånt konstverk som äggläggaren har lyckats med på anubiasbladet 😄

Draken
7/6/22, 6:30 PM
#85

Snyggt 🙂

Inte ofta man får konstnärer i akvariumen 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
7/27/22, 11:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#86

Jag kan konstatera att pandapansarmalarna och trebandspansarmalarna lätt kan blanda sig och ses ofta tillsammans. De går även med på att bli fotade. Däremot grantina är mer skygga för kameran och håller sig ofta för sig själv även om det just på det här fotot hänger en trebandare hack i häl 😁

Draken
7/28/22, 10:31 AM
#87

Pandorna är så himla söta. Blir nog några sånna längre fram 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
7/31/22, 12:10 AM
#88

#87:
De är ju det! 😀

Idag har jag skaffat Otocinclusar till det här akvariet, trots att det egentligen ska vara asiatiskt, fast å andra sidan har jag redan pansarmalar från Sydamerika, haha. Hoppas ottosarna kan få ordning på det svarta på hygrophilabladen.

Draken
7/31/22, 11:19 AM
#89

Ottosar är jättesöta. Skulle vilja ha dem, men jag lyckas inte med dem, trots mycket alger och stödmatning vid behov.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
7/31/22, 11:24 AM
#90

#89:
Konstigt?

Annons:
Upp till toppen
Annons: