Annons:
Läst 154 ggr
Catlady91
2022-01-15 15:49

Dvärgklogroda med scalarer?

Hej!
Kampfisk här, men har bytt namn till Catlady91 då jag är mer inriktad på katter just nu 😊

Jag hjälper hemlösa katter, och det har blivit en del på bara ett år. I skrivande stund har jag min femte jourkatt sedan starten sommaren 2020, och den sjätte i ett annat jourhem.

Pga detta, funderar jag på att lägga ner mitt lilla 60l akvarium, och enbart ha kvar mitt 500l. Jag har helt enkelt inte energi till två akvarium just nu.
Men i mitt 60l har jag en dvärgklogroda, som jag gärna vill ha kvar. Min fråga är därför, kan den gå i det stora med bland annat scalarer?

Kommer göra om lite in katt stora när ekonomin tillåter. Det vill säga, byta ut lite fiskar, då det nu känns som en fisksoppa. Har just nu colombiatetra, vinkeltetra, Gurami, Ancistrus, Palettciklid, synodontis, scalarer och corydoras. Jag komma göra mig av med mina colombiatetror, guramisarna och eventuellt vinkeltetrorna. Jag vill rikta in mig mest på scalarer, malarna och paletterna. Sedan får vi se om jag tillför något mer, någon stimfisk skulle vara kul. Men har inte bestämt mig för vilken än. Men det är vid ett senare tillfälle, när ekonomin tillåter och jag har bestämt mig 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Draken
2022-01-15 16:27
#1

Kul att se dig igen 🙂

Klogroda skulle jag inte rekommendera att ha tillsammans med scalarer. då scalarerna med största sannolikhet ser den som mat och börjar picka på den, vilket ju kanske inte är så önskvärt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2022-01-15 17:29
#2

#1: tack! Ja det var ett tag sedan nu 😊 har vänt mig till Facebook-grupper, men känns som att jag kan får bättre svar här..

Jag tänkte också det, är orolig för att scalarerna kommer vilja bita på deras tår.. Nu har jag bara en, och akvariet är rätt så välplanerat så det finns gott om gömställen. Tror du inte det kan fungera ändå?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2022-01-16 11:14
#3

Nu kanske jag är ute och cyklar men betraktas inte dvärgklogrodor som relativt långsamma och lite blyga när det kommer till maten också?

Har fått för mig att det är en av anledningarna till att man överlag rekommenderar att hålla dvärgklogrodor utan fisk i samma akvarium. Om det ska vara fisk i ska de väl i så fall vara av den lugnare och inte så glupska sorten?

  • Redigerat 2022-01-16 11:36 av 5ara
Draken
2022-01-16 13:10
#4

#2: Det kan kanske fungera, men jag skulle inte rekommendera det. Det är inte snällt mot Grodan.

Precis som skrivs här ovan, Dvärgklogrodan är både blyg och rätt långsam, så den skulle aldrig hinna till maten, inte med glupska scalarer.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2022-01-16 13:11 av Draken
Catlady91
2022-01-16 13:12
#5

#3 & #4, ni har rätt.. Har ni några tips på fisk som kan gå med grodan, till mitt 60l?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2022-01-16 13:30
#6

Jag brukar rekommendera att man har grodorna själv. Varför inte köpa en eller ett par grodor till, eftersom du ju verkar ha bestämt dig för att behålla det akvariumet igång ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Catlady91
2022-01-16 14:05
#7

#6: jag orkar egentligen inte ha det igång, men det känns elakt emot grodan att släppa ner den i det stora, så jag får väl ha det lilla igång så länge som grodan är med, antar jag..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2022-01-16 14:29
#8

Det är jobbigt när orken tryter. Hoppas du snart får må bra igen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2022-01-16 14:31
#9

#8: hoppas jag med.. Jobbar 50% januari ut, sedan går jag upp till 75% och ser hur det fungerar..
Det jobbiga med det lilla karet är att jag måste springa med hinkar och det är det jobbiga. Det stora kör jag med slang bara, men slängen når inte till det lilla..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2022-01-16 16:51
#10

#9: Jo det är jobbigt att springa med hinkar, det gör inte jag längre.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: