Annons:
Etikettallmänt
Läst 194 ggr
spt
1/2/22, 1:59 PM

Bli av med platies?

Mina platys fick för några veckor sedan barn och just nu är hela akvariet fullt av dem. Många av dem har börjat bli väldigt stora men finns även många mini-små så antar de fått barn i flera omgångar och det lär inte sluta.

Mitt akvarium är på tok för litet för alla dessa fiskar(och det kommer ju bara fler och fler). Har lite panik för jag vet inte hur jag ska lösa detta?

  1. köper folk platys? Får jag dom sålda på blocket?
  2. Tar zoo-afärer emot fiskar? Är villig att ge dem alla mina platies helt gratis, vill bara bli av med dem som det ser ut just nu. Är det maila runt till dem och höra som gäller?
  3. Om jag ska sälja/ge bort dem, vad stoppar jag fiskarna i? Vanliga fryspåsar som jag knyter? Hur många platies i samma påse?

Finns väl inga andra alternativ?

har bara 1 akvarium så kan inte dela på de vuxna

  • Redigerat 1/2/22, 2:00 PM av spt
Annons:
[Nalle1976]
1/2/22, 2:26 PM
#1

Zoobutiker brukar kunna ta emot fiskar i utbyte mot foder etc, här tror jag storleken har betydelse då zoobutiker vill ha ungfiskar på minst 3 cm iaf. Ta gärna med dig nya fiskpåsar från din zoobutik nästa gång du är där som du kan stoppa dina fiskar i, fryspåsar har skarpare hörn och i dessa kan fiskarna klämmas så därför är det bättre med fiskpåsar från zoobutiken, dessa har rundade hörn.

  • Redigerat 1/2/22, 2:26 PM av [Nalle1976]
Nephi
1/2/22, 2:30 PM
#2

Fiskakuten på Facebook är ett bra ställe att skänka fisk

Kolla med dina lokala akvariumbutiker, vet att ena butiken här i stan tar in Guppy och Platy han sen säljer billiga mixer av när han får in.
Små privatägda butiker är troligare att ta in än dem stora kedjorna i min erfarenhet.

Tror du att det kommer bli återkommande att du ska ge bort fisk så kika med din lokala butik om du kan få köpa några påsar från dem.(eller beställ online)
Annars funkar dubbla fryspåsar bra för kortare transporter, tänk bara på att du vill ha plats för luft i påsen.

Annars så finns ju alternativet större akvarium eller avlivning.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Z
1/4/22, 5:46 PM
#3
  1. Jag har själv haft platys, till mitt första akvarium på 65l, jag hade fem stycken. Så jag skulle säga att en del av de som är nybörjare köper platys som första fisk, men många andra som har haft akvarium ett tag föredrar andra fiskar.

  2. Zoo-affärer som Arken Zoo, eller DjurMagazinet brukar inte ta emot fiskar, men kolla med enskilda privata fiskaffärer, de brukar kanske ta emot.

  3. Du själv bör inte ge bort fiskar till folk som det tar mer än en timme att åka till om du inte har riktiga fiskpåsar, annars tar du dubbla frys/plastpåsar. Platys brukar inte vara så känsliga, du kan ha upp till ca 7 i en påse.

  • Redigerat 1/4/22, 5:49 PM av Zohali001
Draken
1/6/22, 12:48 PM
#4

De större kedjorna tar sällan och aldrig in från privatpersoner. Men små privata handlare kan göra det.
Många privatpersoner (mig inklusive) köper hellre från privatpersoner när det gäller levandefödare.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: