Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 205 ggr
A
8/5/21, 5:47 PM

Sjukdom Sewellia Lineolata

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Vad dog min Sewellia lineolata av?
Lite bakgrund.
Nystartat akvarium (2 veckor) , 200 L. Inför införandet av varje ny fisksort kollade vi ammonium, nitrit och nitrat med bra värden. Nu är nitriten något hög, de andra två är ok.

Vi köpte tre sewellia på fredagen (då akvariet varit igång 1.5v och som tredje fiskart). Vi ser att honan har en röd prick på sin vänstra fena. På lördagen är pricken större och även stjärten har blivit röd och `fjällig’. Hon dör på kvällen. På söndagen börjar den ena hanen visa lite rodnad på sin nedre högra fena. Vi hittar den död på måndag. Den sista hanen får åka tillbaka till butiken för att sitta i karantän. Tyckte mig se en lätt rodnad på den också… :(. På onsdagen får jag avliva en Guppy som sögs fast i pumpinloppet, den var så svag att den inte orkade simma därifrån. Hade den en stund i en hink utanför akvariet och den blev liggandes på sidan. Röd under hakan. Nu finns sex Guppy och två Dvärggurami kvar i karet. En av guppierna åt inget vid matning och den är väldigt smal (precis som den guppyn som dog var). Tre guppier kom inte ens fram och åt. Jag är rädd att de är smittade av vad det nu var som sewellian hade…. Jag hade velat behandla, om jag bara visste vad det var…. Nu studerar jag fiskarna mycket noga och undrar om inte ena dvärgguramin har en liten fläck vitt fluff vid ena fenan, verkar inte sjuk och äter med god aptit. Än så länge….

Gjorde ett litet vattenbyte igår (15%) även om vi rekommenderats att vänta ca 1 mån.

Annons:
Nephi
8/5/21, 5:51 PM
#1

Har du nitrit i akvariet så bör du byta 80% dag 1 och sen 50% om dagen tills det är på 0, nitrit är som ett gift för fisken redan i ganska små mängder. Vänta sen med mer fisk, hur mycket växter har du? :)

När man kör in ett akvarium brukar man vilja börja med 2-3 fiskar och sen fylla på 3-4 till efter 2-3 veckor och sen långsamt lägga till fåtal individer åt gången med några veckors mellanrum så länge vattenvärdena håller sig stabila.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

  • Redigerat 8/5/21, 5:53 PM av Nephi
5ara
8/5/21, 6:43 PM
#2

Jag tror som Nephi att det är nitriten som spökar. Det är stora och täta vattenbyten som gäller tills karet är cyklat.

Personligen tycker jag det är helkonstigt att folk får rådet att inte byta vatten i början. De goda bakterierna finns inte i vattenkolumnen i någon större mängd utan i filtret och på andra ytor i akvariet så det gör ingen som helst skada att byta vatten.

Se bara till att du inte råkar ändra vattentemperaturen för mycket när du byter vatten. De röda märkena kan bero på att det finns ammoniak i vattnet. Inte helt ovanligt när karet inte är cyklat än och pH:t är relativt högt.

  • Redigerat 8/5/21, 6:46 PM av 5ara
A
8/5/21, 9:00 PM
#3

Tack för era svar.

Nephi, det är ganska gott om växter även om dvärgguramin gör sitt bästa för att nafsa loss bladen på en del av dem 😆

Så ni tror det är nitrit? Jag är liten tveksam då den ena sewellian hade sin röda prick redan innan den kom ned i karet 🤔. Dessutom kollade vi alla värden samma dag vi köpte dem och då var de bra.

5ara, ammoniaken har hela tiden varit på grönt enligt testen.

Ja, vi har definitivt gått för fort fram även om vi väntade flera dagar mellan nya fiskar och det var ok enl butiken men efter detta lär vi vänta mycket längre mellan nya inköp av fiskar!

När man gör så stora vattenbyten, hur ser ni till att det inte blir en temperaturshock för fisken? Tar ni vatten direkt ur kranen i ungefär den temp ni har i akvariet eller tar ni kallvatten och värmer på något sätt innan det tillsätts till akvariet?

Nephi
8/5/21, 9:11 PM
#4

#3: Så länge du har kommunalt vatten och bra ledningar så är det bara att köra på ungefär samma temperatur 😉 Annars skulle jag tro fylla upp hinkar/dunkar dagen innan och låta nå rumstemperatur det smidigaste.

Det går knappt att göra för många vattenbyten, dock kan för få leda till obalans och sjukdomar 😊

Vilka tester är det du har?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

A
8/5/21, 9:36 PM
#5

#4:

jag har använt JBL PRO Aquatest - Combiset plus NH4

5ara
8/5/21, 9:43 PM
#6

#4 Mitt JBL test är gult när ammoniumet är på lägsta möjliga nivå men ditt kanske inte är exakt samma. Om ammonium är på lägsta nivån så lär det inte vara någon ammoniak i vattnet, även om pH:t är hög (ju högre pH, desto mer ammonium som övergår till ammoniak).

Då får man leta efter någon annan anledning till de röda utslagen. Här skulle en bild vara till stor hjälp.

Jag brukar låta vattnet stå över natten så att det blir rumstemperatur innan jag byter för jag har inget test för koppar. Om jag behöver göra ett stort vattenbyte snabbt tar jag vatten ur kranen som har ungefär samma temp som det i karet och tillsätter AquaSafe. Kanske du har något likvärdigt vattenberedningsmedel?

  • Redigerat 8/5/21, 9:45 PM av 5ara
Annons:
A
8/5/21, 9:51 PM
#7

#6: ja, ammoniak testet är lite gult.

Jag använder ett vattenberedningsmedel som heter Biotopol också från JBL.

Ja la in några bilder på rodnaderna i första inlägget, kan du inte se dem?

5ara
8/5/21, 10:17 PM
#8

Då lär det inte vara ammoniak som spökar i alla fall.

Jag hade missat att zooma in ordentligt på bilderna. Ber om ursäkt för det! Tyvärr vet jag inte vad det kan vara. Förhoppningsvis kan någon annan hjälpa till mer än jag.

Om du tillsätter Biotopol kan du i alla fall ta vatten med rätt temperatur direkt ur kranen utan att behöva vara det minsta orolig.

Tråkigt med en sån här start på akvarie-innehavet. Hoppas verkligen att det blir ordning på det för er ♥️

A
8/5/21, 10:23 PM
#9

#8: Tack ändå för ditt engagemang 🥰

Draken
8/6/21, 12:07 PM
#10

#0: Jag kan inte säga exakt vad det är. Men det ser ut att kunna vara någon form av hudparasit.

Efter du har gjort vattenbyte, kan du försöka behandla med ESHA2000.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 8/6/21, 12:07 PM av Draken
A
8/6/21, 3:45 PM
#11

#10:
Tack.

Jag har redan beställt något som heter Ektomor som ska vara bra mot massa olika sjukdomar. Funkar inte den får jag test Esha2000. Ska man ta bort filtret under behandlingen, för att bevara de goda bakterierna?

Draken
8/8/21, 1:00 PM
#12

Om jag inte missminner mig (är flera år sedan jag var tvungen att behandla karen) så skall filtret sitta kvar under medicineringen, men göras rent ordentligt efter avslutad behandling.

Jag kan minnas fel dock.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: