Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 191 ggr
Z
8/2/21, 11:24 AM

Min fisk blev sjuk och dog, vilken bör jag ha nu?

Hej! Jag har 5 platys 2 marmorguramis och en mal, en av mina guramisar blev sjuk och dog så nu har jag bara en. Jag har ett 65L akvarium med 24-28°C. Jag har nu tänkt att skaffa en ny fisk att ersätta Neon med (Guramin hette Neon). Undrar om ni har någon rekommendation?

Annons:
Draken
8/2/21, 11:37 AM
#1

Akvariumet känns lite litet för att ha mer fisk i det. Marmorguramin är rätt stor och passar inte riktigt i 65 liter.
Men innan du ens tänker på att köpa nya fiskar, så måste du kolla varför Guramin dog, om det var sjukdom och vilken sjukdom isf.

Vad är det för mal du har ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 8/2/21, 11:37 AM av Draken
Z
8/2/21, 11:50 AM
#2

Malen heter Ancistrus, och ja vi vet att den var sjuk men inte i vad. Det skulle tydligen funka att ha en Gurami där. Även om det var lite litet. Storleken är det enda kravet för fisken som jag inte uppfyller, men det skulle tydligen funka ändå.

Nephi
8/2/21, 12:11 PM
#3

#2: Storleken på akvariet är en av dem viktigaste kraven! Den som sa att det inte spelar roll lurade dig totalt 😔

Det är även för litet för Ancistrus, dem vill ha minst 100L


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Z
8/2/21, 12:25 PM
#4

#3: Okej, jag är lite av en nybörjare. Jag har inte heller ett annat akvarium att flytta över dem till. De ser även ut att må jättebra och de är helt friska. Så det borde väl inte vara något problem? Men iallafall, vad kan jag ha för en till fisk att stoppa i?

Nephi
8/2/21, 12:28 PM
#5

#4: Rekommenderar att du lämnar tillbaka Gurami och Ancistrus. Vill du ha en algätare så passar neritina snäckor eller amanoräkor mycket bättre i ditt akvarium. 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Z
8/2/21, 12:35 PM
#6

#5: Jag vill verkligen inte lämna tillbaka dem, och jag bor i Kiruna, så närmaste är i Luleå, 5 timmar bort. Även där på Arken Zoo jag köpte dem. Tanken var att jag skulle ha Dvärggurami. Men när jag kom så var de slut i lager, så de sa att marmor var samma sak typ. Och de mår jättebra och jag tar väl hand om dem.

Annons:
Draken
8/2/21, 12:43 PM
#7

Dvärggurami skulle passa bra mycket bättre i ditt akvarium.

Behåll då dina fiskar som det är utan att köpa in nya. Det är egentligen för litet, så fundera i varje fall på om du skall sälja eller skänka bort både Guramin och Ancistrusen och införskaffa något lämpligare.

Du måste dock försöka ta reda på vad det var för sjukdom du hade i akvariumet, det kan smitta de andra och då har du inga kvar efter ett tag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dagnykatt
8/2/21, 6:02 PM
#8

#4: nu försöker personer med stor erfarenhet av akvarium berätta för dig att du inte kan skaffa flera fiskar. Lyssna på dem och köp inga flera förrän du skaffat ett större akvarium.
Jag förstår att du som nybörjare inte kan allting och att man kan bli "lurad" att köpa den ena fisken eller den andra. Men nu har du fått information om att akvariet är för litet, då måste du göra något åt det. Det är inte rättvist mot fiskarna att ignorera deras behov. De sitter fast i akvariet och kan inte rymma om dom vantrivs. Det är ditt ansvar att följa de rekommendationer och råd du får här, för att fiskarna ska må bra och leva länge. Lyssna på alla kunniga personer här inne!

Upp till toppen
Annons: