Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 474 ggr
farido13
5/11/21, 10:18 PM

Inreda om akvariet

Hej
Nu när jag har sålt allt jag inte vill ha kvar så vill jag prata om mer utav inredningen jag har tänkt mig, jag har just nu svart grus och har nog tänkt att ha kanske långsträckt pansarmal eller väderål och dom gillar sand och jag tänkte skaffa jbl sanisbar men då tänkte jag ta river sorten av den men den är tydligen grus och är 1mm och tänkte då är det acceptabelt eller ska de egentligen vara finkornigt sand? För vill inte ha helt vitt

Annons:
Choffa
5/11/21, 10:49 PM
#1

#0: Hej,
Jag har ingen erfarenhet av just den sanden. Jag har julas blästersand (0,2-0,7 mm enligt jula) till mina pansarmalar och de verkar tycka om det, men den kanske är för ljus för ditt tycke? 😊
Har du möjlighet att "känna och klämma" på sanden i någon butik? Det är viktigt att den inte är för vass så de skadar sina skäggtömmar.


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

farido13
5/11/21, 11:31 PM
#2

Vet att den är lite tjockare men vene exakt om den är skön för dom men får se om nån annan har använt det för helst inte butikerna då dom ibland kan bara säga något för att försöka sälja

Draken
5/12/21, 10:40 AM
#3

#0: Rådasanden är bra om du inte vill ha den ljus. Den är lite rödaktig och det blir billigare för dig också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
5/12/21, 4:28 PM
#4

Ja jag har haft rådasand innan men känns som dom inte så bra för växter för har några anubis och nån annan okänd växt men tänkte sanisbar märker verkar ju vara bra?

Choffa
5/12/21, 4:34 PM
#5

#4: Våra växter trivs jättebra i julas blästersand. Ett annat akvarium där vi fick med något som ser ut som rådasand trivs växterna också.
Just Anubias trivs inte i någon sand utan vill växa på t.ex. en rot eller sten. Jag brukar limma fast sånna växter.


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

5ara
5/13/21, 10:20 AM
#6

Jag kör Sansibar Dark i 4 st kar och gillar den. För att den inte ska bli för kompakt för växter har jag sandsnäckor som luckrar upp den. Hos mig har pansarmalar funkar fint på den (både vuxna och små yngel). Man ska dock vara medveten om att man får skölja den mycket; den är väldigt dammig. Jag har anubias planterad i både sand och grus och det funkar så länge rotstocken inte täcks över. Det har dock inte funkat med javaormbunke där rötterna ruttnat ganska snabbt.

  • Redigerat 5/13/21, 10:22 AM av 5ara
Annons:
5ara
5/13/21, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Bifogar en bild på ett gäng av mina CW009 yngel som fick växa upp på Sansibar Dark.

farido13
5/19/21, 1:48 AM
#8

Tack så mycket för all tips och hjälp, har nu köpt ciklid sand som påminner om jbl sanisbar river fast sand i 25kg på akvarielagret. Kommer försöka göra rent hela denna vecka och får hoppas på att nästa vecka göra rent hela akvariet och skaffa in dom nya fiskarna :)

Draken
5/19/21, 8:29 AM
#9

Visa gärna bild när det är klart :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
5/24/21, 11:02 PM
#10

Har planering nu att antigen imorgon eller på torsdag göra om lite men då dom nya fiskarna kommer komma lite efter så väntar jag tills dom är inne innan jag visar för er så akvariet även har kommit igång :) så denna vecka bör det vara klart

farido13
5/24/21, 11:07 PM
#11

Hade tänkt att skaffa in en electric blue accara, 1-2 sajica ciklider (hanar) sen 3-5 stycken pictusmal sen är man nöjd men kommer först inreda om akvariet och låta det gå igång nån dag sen efter de kan jag se hur många fiskar som rimligt kan få plats

  • Redigerat 5/24/21, 11:15 PM av farido13
Choffa
5/25/21, 10:28 AM
#12

Va kul! 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Draken
5/25/21, 3:07 PM
#13

#11: Hur stort var akvariumet ?Pictus är väldigt aktiva och behöver yta att röra sig på.

Varför just 2 Sajica hannar och inte en hane och en hona ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
farido13
5/27/21, 6:28 PM
#14

Jag har ett 245L och köpte 3 stycken men köpte en då jag inte är intresserad av ett lekpar, har sett många ha såna ensamma och dom klarar sig bra

Draken
5/27/21, 9:45 PM
#15

Sajica kan gå själv, men de trivs bättre m,ed en partner :)

Jag har även haft Pictusmal ensam, men då var den ganska inaktiv, men när jag köpte 2 kompisar till den så blev det full fart ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
6/3/21, 2:28 PM
#16

Ja asså dom trivs bäst med en partner men då kommer dom skaffa yngel osv vilket jag inte orkar med sedan har dom sitt område, men pictusmalarna trivs bäst i en liten grupp eller fler

Draken
6/3/21, 3:00 PM
#17

#16: Du kanske skall välja en annan art isf. Många av cikliderna är lätta att få yngel på, och tyvärr så mår de som bäst i par, som ungdjur kan de gå i grupp, men de skall helst inte gå ensam.. Du kanske skall satsa på en lite större sort av Gurami ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: