Annons:
Etikettersötvattenkampfiskphvattenvärden
Läst 388 ggr
MoaL
2021-04-15 19:20

Lågt pH, bikarbonat?

Hej!
Jag har nyligen skaffat en Kampfisk, och startade samtidigt upp ett 57 liters akvarium som han ska få flytta in i sen när det är redo. Problemet är att akvariet han går i har pH 7,5, medan det nya har pH 6-6,5 (tack vare Fluval stratum soil under gruset, för växternas skull). Kranvattnet vi har är basiskt och visar 8,5 när jag testar det, så vid vattenbyte blir vattnet i det nya akvariet drygt 7 innan det sjunker och blir surt igen.

Vet att man kan tillsätta bikarbonat för att höja pH, men hur mycket ska användas om man vill ha kring pH 7? Och hur gör man vid vattenbyte för att det inte ska bli för stora svängningar?

Tack på förhand!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
5ara
2021-04-15 19:57
#1

Vad jag vet har kampfiskar inget emot ett lägre pH så jag skulle inte göra något alls om jag var du.

Varje gång du tillsätter bikarbonat kommer pH:t stiga för att sedan sjunka igen. Samma effekt som vid ett vattenbyte. När soilen däremot börjar bli urlakad klarar den inte att sänka pH:t på samma vis och det börjar successivt stiga.

Om du vill minska svängningarna kan du tillföra det nya vattnet långsamt genom att till exempel droppa i det nya vattnet. Då hinner soilen med att hålla nere pH:t bättre men en höjning från 6 till 7 är inte särskilt stor så jag har svårt att tro att det skulle vara någon fara. I naturen kan pH:t ändras så mycket under dag så det klarar de flesta fiskarna.

  • Redigerat 2021-04-15 22:26 av 5ara
MoaL
2021-04-15 20:33
#2

#1: Nej, det är sant att de kan ha lite lägre pH, men är det inte en väldigt stor skillnad att föra över honom från 7,5 till 6-ish? Är det inte risk att han blir sjuk? Jag är ny på det här med akvarium, så jag är väldigt nojig, haha. Känns som en enda stor kemilektion att försöka lära sig allt gällande vattenvärden och sånt.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mateoz
2021-04-15 21:37
#3

Hej! Vad kul att du hittat till akvarievärlden :) Håller med 5ara att det troligtvis är bäst att låta det vara och bara köra på ditt kranvatten. Problemet med att tillsätta bikarbonat är framförallt risken för ännu större pH-svängningar vilket är betydligt värre än ett mer konsistent pH-värde som inte är "extremt". Din Kampfisk kommer vänja sig och dessutom är ditt pH inom rimliga spannet för just den arten. Angående vattenbyten skulle jag inte heller oroa mig särskilt mycket utan köra på som vanligt. Lycka till!

MoaL
2021-04-15 23:09
#4

#3: Tack för svar! Kan du förklara varför risken för pH-svängningar blir större med bikarbonat? Försöker lära mig, haha.

Så jag kan flytta över honom utan att vara orolig att han blir sjuk eller dör för mig? Jag har hunnit fästa mig rejält vid honom, han är supercharmig. <3

Ska jag göra som när jag tog hem honom, stoppa honom i typ en påse i det nya akvariet och föra över lite vatten i taget? Hur lång tid behövs tror du, med tanke på pH-skillnaden?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mateoz
2021-04-16 00:51
#5

Det krävs väldigt lite bikarbonat för att orsaka massiva pH-svängningar i vattnet och det blir därför svårt att hålla det jämnt på längre sikt, om du t.ex byter 10 liter är det lätt att ha i för mycket/för lite bikarbonat (räcker med något gram i diff för stora fluktuationer), vilket därav i mitt tycke känns onödigt komplicerat i ditt fall. Speciellt med tanke på att ditt pH i nuläget inte på något sätt är särskilt udda och kampfisken inte ens kräver andra parametrar. Det vore en annan sak om du hade hållit i en betydligt mer krävande art med hårdare krav på en mer specifik och avvikande miljö, då skulle jag rekommenderat att du laborerar med vattenvärdena (t.ex vissa typer av räkor) :).

Angående inkoppningen kan den ske på olika sätt och detta ämne brukar vara väldigt kontroversiellt då det är vanligt med olika metoder mellan olika akvarister, som med mycket annat i hobbyn hehe. Normalt brukar jag själv endast temperatur acklimera fiskarna, dvs låta påsen flyta tills temperaturen i påsen stämmer med akvariets och sedan håva in fisken. Anledningen till detta är att fisken under längre transport hinner producera ammoniak och koldioxid under transporten, vilket i sin tur sänker pH i påsen vilket faktiskt är gynnsamt vid dessa fall. Vid lägre pH övergår mer av ammoniaken till det mindre farligare ammoniumet, men såfort påsen öppnas och syre tränger in, spikar pH upp och mer utav det giftiga ammoniak bildas. Detta gäller dock framförallt endast vid längre transporter och är inte lika relevant i ditt fall.

Ett generellt tips som de allra flesta brukar hålla med om är iaf att inte blanda in vattnet från påsen i ditt akvarium då man aldrig vet huruvida vattenkvalitén är och för att minska risken för införandet av oönskade sjukdomar/organismer till ditt akvarium. Om du vill ta det extra försiktigt skulle jag rekommendera följande:

-Lägg fisken i en behållare/påse och låt den flyta på ytan av ditt akvarium för att temperaturen ska bli jämn.
-Vardera 5-10 minuter tillsätter du lite akvarievatten från ditt akvarium till behållaren med fisken i
-upprepa detta ca 3-4 gånger tills mer än 2/3 av behållarens volym med fisken består utav akvarievattnet från ditt akvarium.
-Häll ut påsens innehåll i en hink igenom fiskhåven så att kampfisken "fångas upp" och vattnet hamnar i hinken och kan kastas bort. Därefter lägger du bara i fisken som nu ligger i håven i ditt akvarium.

Draken
2021-04-16 12:23
#6

#2: Du har fått jättebra svar på din fråga ang. ph så där har jag inget att tillägga, däremot så kan jag lugna dig ang Ph mellan akvariumen.

Djurbutiken där jag nyligen köpte min Kampfisk håller ett basiskt Ph på mellan 7 och 8, jag har 6-6.5 i mina akvarium och det var inga problem med inkoppningen av min hane trots olika Ph värden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
MoaL
2021-04-16 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tusen, tusen tack för era utförliga svar! Nu känner jag mig betydligt lugnare, och det kan nog få bli en flytt för Chili redan imorgon. <3 Fler frågor lär komma allteftersom. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Draken
2021-04-17 10:51
#8

#7: Vilken snygg 😍

Fråga på så mycket du vill 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2021-04-17 14:10
#9

#7 Riktigt tjusig kille det där 🤩

MoaL
2021-04-17 21:04
#10

Tackar! Jag tycker såklart att han är hur fin som helst 🥰 Nu har jag koppat in honom! Upptäckte dock att filtret har för starkt flöde trots att jag hade satt filterskum i utflödet, så har nu satt en slang på som leder upp till ytan. Fick laborera lite med slangen för att det inte skulle bli som ett litet vattenfall. Hur tycker ni det ser ut, är det för starkt ännu tror ni? Han blir iaf inte ivägswishad av vattnet nu, men vet ju att de vill ha rätt stillsamt vatten. RIP till physan han slog ned i filtret. 🙈

https://youtube.com/shorts/CQ9PsCvX5Yw?feature=share

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

  • Redigerat 2021-04-17 21:05 av MoaL
Draken
2021-04-18 12:04
#11

Ser bra ut med flödet nu :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: