Annons:
Läst 249 ggr
Lindh91
2021-03-24 16:39

Hur många fiskar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan.
Jag har ett juwel 240l (nystartat).
Planen är att ha två scalarer. I övrigt har jag tänkt Platy, Molly, Neontetra, Guppy samt pansar mal och Ancistrus.

Frågan är hur många av varje sort jag bör ha?

Just för stunden bor det 4 pansar malar, 11 neontetror och en ensam Platy i karet. Dom kommer från ett avvecklat akvarium.

Annons:
Nephi
2021-03-24 18:24
#1

Välkommen hit!

Min rekommendation är att du håller dig till en typ av levandefödare, tänk på att Svärdbärare och Platy kan korsa sig.
Även Molly och Guppy kan korsa sig men all avkomma från den kombon kommer födas död födda.
Och att du sen utökar stimmen av tetra och pansarmalar.
Tänk på när du skaffar pansarmalar att dem helst går med andra av samma sort, stimmen blir inte lika trygga för dem om dem blandas 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lindh91
2021-03-24 21:09
#2

#1: tack för förslaget, ska tänka om gällande dom levandefödarna.
några tankar kring hur stora stim jag kan ha i 240l?

Nephi
2021-03-24 21:17
#3

#2: Det är svårt!
Har samma dilemma i mitt 240L :)
Vilken sorts pansarmalar har du? Mest för att veta hur stora dem blir, storleken behöver också vara med i beräkningen


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lindh91
2021-03-25 07:38
#4

#3: jag har 2st albino och 2st turkos pansar mal.
har nog tänkt mig panda och leopard också för dom är så fina.

Nephi
2021-03-25 09:06
#5

#4: Rekomenderar inte att blanda in fler sorters 🙈
Albino och turkos räknas som 2 olika stim och skulle båda behöva vara på minst 6 individer.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lindh91
2021-03-25 09:28
#6

#5: okej trodde dom kunde stimma ihop men där ser man, man lär så länge man lever.

Annons:
Nephi
2021-03-25 09:53
#7

#6: Corydoras har svårt att hitta tryggheten i stim som är olikfärgade från dem själva :)
Har du en vit i ett grått stim så syns dem vita fortfarande väldigt tydligt och utstickande. Vilket gör dem mer utsatta för ev rovfiskar, detta ger mer stress för dem som inte passar in


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Dagnykatt
2021-03-25 11:29
#8

Stimfiskar som Molly, Platy, tetror och Guppy behöver vara många individer för att må bra och inte få sjukdomar av stress. Jag köper minst 7 individer av en stimfisksort. Dessa (inte tetror) sorter har en tendens att föröka sig okontrollerat, så du kommer få många fler! Jag skulle rekommendera att du håller dig till 1-2 sorters stimfiskar och inte blandar in så många sorter. Akvariet blir snabbt för litet då.

Draken
2021-03-25 11:50
#9

Välkommen hit.

Du har fått bra svar från de andra men jag vill dock tillägga angående scalarena.

Skall du ha bara 2 så bör du vara säker på att det är en hane och en hona. Scalarer vill gå i grupp när de är unga, de parar ut själv så småningom. Dessutom så bör du tänka om med Neontetrorna isf. Neonterorna kommer bli ett skrovmål för scalarena.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lindh91
2021-03-25 14:19
#10

#8: tack det var bra info, jag ska hålla mig till max 2.

#9: ja planen va en hona och en hane. okej så har du något förslag på ett alternativ för neontetrona eller ska jag bara öka de andra stimmen med fler individer istället?

Draken
2021-03-25 14:22
#11

Jag skulle öka på andra stim istället, men min rekomendation är att du väljer ut en av arterna och utöka det stimmet istället för att ha flera olika stim.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Dagnykatt
2021-03-26 13:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Du kan ju också köpa olika färgers Molly (t.ex. Gula och svarta) eller olika färgers Platy om du är ute efter mera färger. Men ta i beaktande att ynglen då kan bli lite vilken färg som helst.
Jag har gula och svarta och så här kan ynglen bli. Dålig bild men jag hinner inte fota dem!

Draken
2021-03-27 12:38
#13

Det finns ju en hel del fina färger både på Platy och Molly, så där finns det ju olika att välja mellan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: