Annons:
Etiketterakvarium-och-fiskarsötvattentetror
Läst 167 ggr
Emmie117
2/9/21, 12:15 PM

Hur ser jag könsskillnad på vitfenade rosentetror?

Hej!

Jag har en liten fråga gällande vitfenade rosentetror. Hur ser man vilka som är honor och hanar?

Jag har 15st och jag tycker att några är lite rundare om magen men har inte sett någon annan större skillnad. Tycker det är så svårt 😅

Kan lägga upp en bild på dom när jag kommer hem om det behövs 😊

Emmisen

Annons:
Nephi
2/9/21, 12:55 PM
#1

Om jag förstår seriously fish rätt så är hanarna något större och slankare med längre fenor. Kan även vara starkare i färgen :)

https://www.seriouslyfish.com/species/hyphessobrycon-rosaceus/


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Emmie117
2/9/21, 1:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Här är några bilder på dom..

Emmisen

Emmie117
2/9/21, 1:17 PM
#3

#1: Okej.

Ja, jag kan tycka att några av dom större har lite längre fena kanske…?

Varför jag försöker könsbestämma är väl för att ha nån form av balans i stimmet. Inte för många hanar eller honor.

Har märkt att det är några som stöddar mot varandra (hanar?) och funderar på om det är för många hanar i stimmet?

Om det är obalans är det aktuellt att försöka byta in några hanar (om jag nu kan hitta dom😅) och föra in ett nytt gäng för att hoppas på fler honor…?

Tack för svaret förresten 😊

Emmisen

Brieost
2/9/21, 8:59 PM
#4

#2 Måste bara säga: Vad fint du inrett! 😻

🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu

5ara
2/10/21, 8:33 AM
#5

Jag tycker det lättaste sättet att se skillnad är på ryggfenan. På hanarna är den lite utdragen och slutar som i en spets. Honornas är mer rundade och kan nästan liknas vid ett musöra. Skillnaden blir tydligare med åldern.

Hanarna simmar gärna omkring och visar upp sig. Oftast parvis tycker jag

Draken
2/10/21, 8:35 AM
#6

#3: Just hos tetrorna brukar det inte vara någon fara när det gäller könen. De lever i stora stim, både hanar och honor även i naturen.

Hanarna kan "buffla" mot varandra, men det är ingen större fara. men visst kan du skilja ut hanarnas och byta in dem, eller så köper du ett till stim, beroende på storleken på karet, och släpper ner till dem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Emmie117
2/10/21, 8:41 AM
#7

#4: Tack så mycket 😄

Emmisen

Emmie117
2/10/21, 9:59 AM
#8

#5: Tack för svar!

När du säger det så har jag faktiskt tyckt att några är lite rundare både i kroppen men också på fenan.

Ska kolla igen sen när akvariet är tänt om jag kan lista ut vilka som är honor :)

Emmisen

Emmie117
2/10/21, 10:37 AM
#9

#6: Okej. Då behöver jag inte stressa med att byta in eventuella hanar :)

Hade absolut kunna tänkt mig ett lite större stim men tror det blir lite tajt eftersom jag tänkt ha ett par jordätare också…..
Akvariet är 240 l och har som sagt 15 rosentetror, 5 siamesiska algätare men även ett gäng Ancistrus yngel som blev "räddade" från ett akvarium med scalarer.

Emmisen

Draken
2/10/21, 10:41 AM
#10

Nej det behöver du inte :)

Jordätare håller sig mestadels i bottenskicktet, och tetrorna i mitten och vattenytan. Så det går bra att fylla på stimmet :)

Jag hade 30 Fantomtetror i mitt 240 liters tillsammans med scalarer och Ancistrus :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
2/10/21, 11:00 AM
#11

#10: Oj! Måste vara fint med ett sånt stim :) har du någon bild?

Som du säger kanske det kan funka med ett gäng till eftersom dom håller sig på olika höjd. Just nu simmar dom främst i nedre delen av karet men det är väl just för att det inte är någon annan som tar den platsen :) och så stimmar dom sig inte mycket utan just nu äger dom hela karet 😂

Emmisen

Emmie117
2/10/21, 11:20 AM
#12

#5: Nu har jag tittat och tittat och ju mer jag tittar desto mer säker blir jag på att jag ser 4 st honor…

Dom har rundare kropp (även innan matning) och som du skrev en ryggfena likt ett musöra :)

Resten tycker jag har en längre ryggfena.

Emmisen

Draken
2/10/21, 11:25 AM
#13

#11: Skall kolla om jag hittar någon bild, det är ett par år sedan jag hade det akvariumet ;)

När du får in Jordätare så kommer tetrorna se dem som ett hot, och därav stimma ihop sig ordentligt. Du kommer inte bli besviken 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Emmie117
2/10/21, 11:47 AM
#14

#13: Ja kolla gärna det :) alltid kul att se hur andra har gjort och få lite inspiration!

Ja det vore verkligen kul att se dom stimma sig mer. Vad jag förstår är väl jordätare ganska snälla. Men förstår att dom är lite läskiga från tetrornas syn 😁

Emmisen

Draken
2/10/21, 11:53 AM
#15

#14: Jordätarna är jättefredliga, de gör inte en fluga förnär. Men det vet ju inte tetrorna. För dem är jordätarna ett stort och läskigt hot 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: