Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 133 ggr
farido13
1/13/21, 4:59 PM

Ciklid fråga

Hej!
De är så att jag är väldigt intresserad av att ha ett par av Apistogramma agassizii parana do mamori river Brasilien som någon säljer på Facebook men jag har tyvärr inte plats i mitt kar och tänkte då för er som vet om denna ciklid, kan dom leva i ett 105L akvarium?
Har just nu 2 Ancistrus, 5st Corydoras sterbai,5st Guppy, 1 Kampfisk hona och 9st Kardinaltetra och jag ska bli av med Guppy då vi hade kvar yngel som var för små för att flytta men tänkte då om jag ska skaffa detta ciklid par så vad behöver jag bli av med för att de inte ska bli stressade för paret och för mina fiskar? Är dom även i bra kvalite och inte som Fjärilsciklid?
Jag letar nu efter ett Lido 120 som en uppgradering så jag får ett lite större kar där hemma.
Detta är en fråga och jag har inte kontaktat personen som innehar detta par så ber bara om råd från er

Annons:
molam
1/14/21, 4:47 AM
#1

Jag skulle inte tagit dom i nuläget, vid lek kan dom bli redigt arga om man har otur och dels, även om du tar bort guppysarna så är det hyffsat mycket fisk för ett 105 liters akvarium

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

5ara
1/14/21, 8:46 AM
#2

Ja, jag också rädd att det kan bli problem, främst vid lek. De leker gärna någonstans vid bottnen så jag tänker även på att det kan bli jobbigt för dina corys och Ancistrus. Svårt att säga tycker jag. Fiskar är individer och huruvida detta är ett lugnare par eller inte är svårt att veta på förhand. De kan vara riktigt arga av sig och behöva bo i stort sett själva.

Jag gillar mina Lido 120 men på ett sätt är de inte någon direkt uppgradering från 105 liter. De är höga, med relativt liten bottenyta, vilket gör att dina malar inte får mer plats. Nu var den ancistrushanen ganska grinig men jag kunde inte ha honom och ett gäng corys i mitt kar. Han gjorde utfall mot dom och när karet inte är mer än 60 cm långt kan de inte direkt komma undan heller. Spontant tänker jag att ett Rio 125 skulle vara bättre om man vill ha mer bottenlevande fiskar. Men det är bara en tanke 🙂

Draken
1/14/21, 12:30 PM
#3

Du har för mycket fisk i karet som det är, även om du tar bort Guppyna. så jag skulle inte rekommendera att du köper mer fisk, oavsett vilken fisk det gäller, i synnerhet inte dvärgciklider, som kan bli riktigt aggressiva vid lek.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
1/14/21, 10:13 PM
#4

Hej! Tack för infon!
Jag kommer inte skaffa flera fiskar i de karet jag har och kommer försöka gå ner i antal fiskar, grejen var att jag tänkte köpa mig ett större kar och tänkte då att när jag väl gör det och går ner på just de jag angav att ta bort guppyn så kanske det skulle funka men får då avstå den tanken med just dvärgciklider.
Tanken var även med att skaffa lido 120 men kan kolla in på rio 125!
Men då vet jag vad jag behöver göra

Upp till toppen
Annons: