Annons:
Läst 307 ggr
Snowtigher
2020-12-30, 08:31

få bort kalk på beg akvarium

Hej. Ny på akvarium och köpt ett beg. Tyvärr följde det med kalkränder på akvariumet. Tips på hur jag rengör rutorna på smidigt sätt, utan att förstöra siliconen.

Annons:
5ara
2020-12-30, 10:09

Så länge akvariet inte drabbats av glaspest är det inte särskilt svårt att få bort kalk 🙂

En rakblads-skrapa med fräscht blad gör susen (det använder jag mig främst av när det gäller kalk på begagnade akvarier) och här är ett litet test jag gjorde för ett tag sen:

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1481847/snabbtest:-attika-vs-citronsyra

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
Draknästets_Reptiler
2020-12-30, 13:19

Rakblad eller citronsyra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
2020-12-30, 20:53

#1: tack för testet. Jag tog lite ättika på kalkfläckarna på locket och utsidan. Ska tvätta insidan med vatten och får jag inte bort ev kalkrand där så testar jag citronsyra i varmr vatten. Är något av ättika/citronsyra dåligt för siliconfogarna?

5ara
2020-12-30, 21:05

#3 Att bara låta ättika eller citronsyra vara i kontakt med silikonet en stund har inte gjort någon skada på mina akvarier vad jag har märkt i alla fall 🙂

Snowtigher
2020-12-31, 07:56

Hur noga behöver jag rengöra ett beg akvarium. Det var svårt att komma åt överallt på insidan av locket där belysning och elektronik är. Samtidigt förstår jag inte hur det kan vara så smutsigt där. Det når ju inte vattenytan men papprer blev grönt. Vill inte gå in några alger eller bakterier som skapar alger i mitt akvarium.

5ara
2020-12-31, 11:09

#5 Det är upp till dig 🙂 Jag har lite alger i täcklocken på alla mina kar. Det blir så mycket kondens och fukt att de kan leva där. När jag köper ett begagnat brukar jag rengöra relativt noga men det är mer för att det känns bra. Jag tror inte att algerna under locket kan leva helt under vatten så att du skulle få en algblomning i karet på grund av dom har jag mycket svårt att tro.

Annons:
Upp till toppen
Annons: