Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 379 ggr
fluffis
2020-11-26 22:16

Sansibarsand

Jag är less. Nu är de flesta av pansarmalarnas skäggtömmar borta. Beror det på sansibarsanden? Är den för vass? Vad kan det annars bero på? 5ara, du har väl dina pansarmalar på sansibarsanden?

Usch, vad obehagligt det känns, det blir nog till att byta sand snarast. Vilken sandstorlek är bra till (trebands-)pansarmalar egentligen?

  • Redigerat 2020-11-26 22:17 av fluffis
Annons:
Maleficum
2020-11-26 22:48
#1

Enligt JBL (som säljer sansibar sand i olika varianter) så ska de funka bra för fiskar med skäggtömmar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-11-26 23:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nä, sanden tror jag inte att det beror på. Jag har fint ”skägg” på både duplicareusarna och de gröna lasrarna. Här är ett försök på bild på det äldsta ynglet som exempel. Det har gått på sansibar-sanden i en månad.

Enligt vad jag läst är den vanligaste orsaken till att att stråna försvinner bakterier, förutsatt att de går på vettigt underlag. Om jag var du skulle jag sätta igång och byta vatten tror jag…

  • Redigerat 2020-11-26 23:12 av 5ara
5ara
2020-11-26 23:33
#3

Om du är sugen på att byta sand tror jag att det kommer hjälpa i alla fall. Då blir du ju av med skiten i sanden som antagligen orsakar problemet. Gissningsvis har det hunnit samlas för mycket skit när du inte hade något som bökade runt i sanden.

Lekgruppen med lasrar har jag förövrigt på Rådasand med kornstorlek 0,33 mm. Jag tror inte att den sanden finns att köpa längre utan det finns bara 0-0,33 mm men det kanske finns något lite större än det som funkar. Jag tycker även att kornstorleken på Sansibar är bra för pansarmalar och den är på 0,2-0,5 mm.

Många har även Biltemas och Julas sand och verkar nöjda med det.

  • Redigerat 2020-11-26 23:35 av 5ara
Maleficum
2020-11-26 23:40
#4

#3: Zoo.se har Rådasand som är 0,3 mm men säljs dock som chinchillasand och inte som akvariesand. Så det verkar finnas fortfarande men kanske är svårt att få tag på andra ställen?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ZOO.se i Bromma Blocks är Sveriges största Djuraffär med allt för husdjur till bra pris! Zoobutiken har öppet 365 dagar om året med generösa öppettider & en fantastisk personal. Veterinärklinik, E-handel med snabb hemleverans & Zooaffär med fåglar, smådjur, Söt-, Saltvattensakvarium, foder, tillbehör för hund, katt, gnagare, fåglar, fiskar & reptiler. Zoo.se ligger vid Bromma Flygplats 15 min från Centrala Stockholm.
5ara
2020-11-26 23:51
#5

Nu såg jag att jag skrev fel innan. Jag menar just 0-0,3 mm som den du länkade till. Det står på påsen. Jag har lite sån sand liggandes men den känns så väldigt finkornig att växter kan bli kvävda så den har jag inte använt.

fluffis
2020-11-27 08:03
#6

Tack för tips! Nu fick jag lite att tänka på. Grunden till alla problem i mitt 180-liters tror jag beror på övermatning i samband med att det var nytt och riddargobisarna flyttade in. Jag började mata med mer fryst mat och var rätt ny på det. Jag var dålig på att plocka bort överbliven mat. Jag tror det är därför filterbollarna blev äckliga och allt har blivit skit rent ut sagt. Det verkar logiskt att bakterier har satt sig i sanden. Då måste ju sanden bytas ut i vilket fall som helst.

Stackars trebandare som får lida för detta. Jag har julas sand hemma eftersom jag använder den till gerbilerna. Frågan är om jag ska ta den. Fast jag är ju fäst vid gråskala och vill helst inte blanda in sandbrunt. Jag tycker sansibarsanden är snygg :) Fast verkar svårt att få tag på grå/svart sand annars.

Ska till Vellingeblomman idag. Hade tänkt köpa fler trebandare och eventuellt Siamesisk algätare. Jag vet varken in eller ut nu. Klart står att jag måste viga lördagen till att tömma akvariet och byta sand. Frågan är om jag ska ha sansibarsand igen eller om jag ska ha någon annan, och var jag i så fall ska få tag på den. Får helt enkelt se vad Vellingeblomman har att erbjuda, annars vet jag att Hornbach brukar ha sansibar.

Sen kan det väl bildas sår, svamp och infektioner vid icke-skäggtömmarna? Om jag redan har dåliga bakterier så blir det ju inte alls bra. Ska jag rädda dom eller är det bäst att låta dem somna in?

Annons:
5ara
2020-11-27 08:21
#7

Ja, de trasiga tömmarna är säkert känsligare för svamp och annan skit men mycket blir bättre av en bra miljö. Om du får ordning på bottenmaterialet så tror jag att de kan växa ut igen. Jag har i alla fall för mig att jag har läst det…

Om du vill ha Sansibar-sanden kvar kan du väl ta ut den och rengöra den? Kanske koka den för att döda eventuella bakterier och sen även skölja för att bli av med kvarvarande skräp.

  • Redigerat 2020-11-27 08:28 av 5ara
Draken
2020-11-27 13:01
#8

Jag använder Julas blästersand i mina kar, tycker den är bäst.

Nu vet inte jag vad sansibarsanden kostar, men det är väl bättre att kasta den gamla, torka ur akvariumet ordentligt och lägg i helt ny ?

Använd en balja eller liknande till fiskarna under tiden. Gör inte ren pumpen alls, utan sätt den direkt ner i karet när du har bytt sanden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2020-11-29 12:37 av Draken
Lillyrod
2020-11-27 19:59
#9

Jag har aldrig hört att skäggtömmar växer ut igen. Däremot kan corysar klara sig utan om de får bra mat. Lättäten mat. Sånt som är lätt att få i sig.

Jag har haft corysar utan skäggtömmar som klarat sig fint om man matar rätt. Mina har fått frysta mygglarver och egengjord räkmix. När de inte kan känna själva så följer de kamraterna till maten och får i sig det de behöver. Kompisar är viktigt i alla sammanhang : )

Att sanden ska bytas ut pga bakterier känns konstigt. Inget jag hört talas om innan. Däremot har jag hört väldigt mycket negativt om Zansibarsanden. I synnerhet kontra corydoras.

Jag använder enbart Biltemas akvariesand numera. Julas blästersand är inte avsedd för akvarium och har man otur får man sand som innehåller metall. Det gillar inte fiskar.
Biltemas sand för just akvarium funkar hos mej alldeles utmärkt.

5ara
2020-11-27 22:17
#10

Jag tror att det beror lite på hur pass illa tömmarna blivit skadade och vi verkar ha tagit till oss helt olika information. Jag läser mestadels på engelska, för att det finns så lite skrivet på svenska, och där står det upprepade gånger om hur bakteriella infektioner gör att tömmarna slits ner. Råden när det händer är att rengöra sanden och byta mycket vatten.

Som sagt har jag svårt att tro att sanden i sig är boven. Jag har köpt in min Sansibarsand i tre olika omgångar och malarna har fina skäggtömmar oavsett vilken ”omgång” med sand de går på.

Personligen tycker jag det är lite tråkigt att Sansibar-sanden har fått lite av ett dåligt rykte för enligt min erfarenhet så funkar den bra till corys.

5ara
2020-11-27 23:25
#11

Hittade den! Här är en väldigt intressant tråd om tömmars nedslitning hos corydoras (barbel erosion).

Det står bland annat om hur en person experimenterade med att dela upp en grupp med corys i två delar där den ena fick gå på krossat glas (kanterna på glaset var inte rundade) och den andra i ett mer normalt akvarium med mycket organiskt restmaterial på botten. Gruppen som gick på glas hade fina tömmar medans den som gick i det mer normala fick nedslitna. De som gick i det normala flyttades sen till karet med krossat glas och där läkte tömmarna.

Förutom detta står massa annat intressant inom ämnet 🙂

https://www.fishforums.net/threads/barbel-erosion.168736/

Barbel erosion. Generally Cories are among the least demanding fishes. One problem with keeping Cories under imperfect conditions, however, is that their...
  • Redigerat 2020-11-27 23:31 av 5ara
Lillyrod
2020-11-28 07:45
#12

Jag gillar inte människor som använder djur till konstiga experiment men 5ara har säkert rätt. Det brukar hon ha : )

5ara
2020-11-28 09:54
#13

Ja, att experimentera på det viset känns väldigt olustigt!

Det är väldigt mycket jag inte har koll på men det här var ett ämne jag snöade in lite på när jag skaffade mina första corys. Jag tyckte det kändes bra att vara förberedd ifall det skulle bli någon form av problem.

En av anledningarna var just att jag hade läst en del negativa åsikter om Sansibar och corys. Efter att ha läst på ytterligare så kände jag mig ganska säker på att det inte berodde på sanden i sig och satsade på den och än så länge har det funkat bra.

Däremot tror jag även att det kan vara så att om det finns problem med organiskt restmaterial eller liknande så blir problemet tydligare av någon anledning. Kanske sandkornens kanter är aningens vassare.

Hur som helst så hjälper det att byta sand men det bör fungera minst lika bra att rengöra den befintliga enligt vad jag läst mig till i alla fall 🙂

Annons:
fluffis
2020-11-29 22:36
#14

Tack för alla tankar, råd och tips. Har gjort om akvariet och skrivit om det i min juwel 180 l-tråd. Kokning av sanden fanns det ingen tid till och någon annan sand i rätt färg hittade jag inte så det blev två påsar ny sansibar. Hoppas det funkar!

Upp till toppen
Annons: