Annons:
Läst 144 ggr
Hannilov
2020-09-26 13:26

Hur stort akvarium för en kampfisk?

Hej!
Har nyss blivit väldigt intresserad av just kampfiskar. Vi har under hela mitt liv haft fiskar, men dock endast Guppy och andra ”nybörjarfiskar”. Nu funderar jag på att skaffa en Kampfisk dock, så har lite frågor gällande detta!

Hur stort akvarium behöver man för en ensam hane? Vissa säger minst 50 liter medans vissa säger minst 20 l. Är ett 37 liter för litet?

Hur varmt ska de ha det?

Blir det mycket alger i akvariet? Isåfall, kan man ha några algätare?

Går det bra med en diet på lite fryst foder samt pellets?

Hur gamla blir de?

Tack i förhand!

Annons:
Hannilov
2020-09-26 13:36
#1

Även om det går bra att ha akvariet en bit bort från fönstret (cirka 1 meter), utan att det blir för varmt?

Nephi
2020-09-26 13:58
#2

Hej :)
Kul att du hittat hit!

40l är vad som minst brukar rekommenderas för fisk så 37l är gränsfall till litet, en 54L Skulle vara mycket bättre om du kunde få tag på. 😊

Nu är jag inte nån hejare på Kampfisk så för hoppningsvis tittar någon annan med mer koll in senare, men som jag förstått har de inget emot om vattnet är någon grad varmare än de flesta andra sällskapsfiskar.
De ska gå att ha ihop med kortsprötade snäckor som t.ex posthorn, men mycket beror på individ och inredning.

Ska du ha akvariet nära ett fönster solen lyser in genom kan du garanterat räkna med att lite alger kommer dyka upp, plantera mycket täta snabbväxande växter på sidan mot fönstret kan hjälpa något med att minimera det. 😉

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233
Zoopet brukar ha mycket bra information om du inte kikat där redan


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-09-26 18:03
#3

#0: Välkommen:) Nu har du fått ganska bra svar här ovan, så jag tänkte bara bekräfta och fylla ut ;)

Hur stort akvarium behöver man för en ensam hane? Vissa säger minst 50 liter medans vissa säger minst 20 l. Är ett 37 liter för litet?
40 liter är en bra storlek till en kampfiskhanne. Tänk också på att en del av litervolymen försvinner iom inredningen

Hur varmt ska de ha det? En Kampfisk skall ha omkring 27-28 grader.

Blir det mycket alger i akvariet? Isåfall, kan man ha några algätare? Alger kommer man inte helt undan. Men med massa snabbväxande växter så konkurrerar de ut algblommningen. Snäckor med korta spröt kan du ha med kampfisken.

**Går det bra med en diet på lite fryst foder samt pellets? **
Kampfisk kan vara kinkig med maten, ytterst få godtar torrfoder, men fryst och levande brukar gå hem hos de flesta.

Hur gamla blir de?
Svårt att säga. Jag hade en som blev 3 år och 2 månader. Den jag köpte efter levde bara i ett år drygt.Men man brukar väl säga mellan tummen och pekfingret 1-2 år. Några blir äldre medans andra kan bli yngre.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: